انواع وسایل و تجهیزات ارتودنسی
نوشته شده توسط : نت ویر

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که اصلاح موقعیت دندان‌ها تنها از طریق بریس امکان‌پذیر است. در حالی ‌که در بسیاری از شرایط این گمان درست است، اما راه‌های جایگزین دیگری نیز برای اصلاح مشکلات ارتودنسی وجود دارد. با بهترین متخصص ارتودنسی همراه باشید.

در فرآیند درمان از ابزار ارتودنسی مختلفی برای درمان انواع مشکلات دندانی و ارتودنسی دندان بهره گرفته می شود.

بریس‌ها

به‌طور کلی از بریس‌ها برای “اصلاح موقعیت دندان‌ها” استفاده می‌شود. به‌ عبارت‌دیگر، آن‌ها فقط برای ما یک اتصالی را ایجاد می‌کنند که به کمک‌ آن می‌توانیم دندان‌ها را احاطه کرده و به نحو دلخواه حرکت دهیم.

براکت‌های توربو یا پشت دندانی

براکت‌های توربو لوازمی هستند که برای کاهش اوربایت‌های (عدم تراز بودن ردیف‌های دندانی) عمیق استفاده می‌شوند.

آرک‌های دندانی

قبل از آنکه بتوان بریس‌ها را برای تمام دندان‌ها استفاده کرد، اغلب نیازمند ایجاد فضای لازم و اصلاح اوربایت (تداخل بیش ‌از حد عمودی دندان‌های جلو) بیمار هستیم. یک راه برای اصلاح این امر، استفاده از ابزاری به نمام آرک دندانی در فک بالا یا پایین می‌باشد.

هدگیر

هنگامی‌که بین رشد فک بالا و پایین اختلاف وجود داشته باشد از این ابزار استفاده می‌شود.

هدگیر کششی معکوس

هدف از استفاده از هدگیر کششی معکوس، تشویق به رشد و جلو آمدن فک بالا می‌باشد که در پی آن اندربایت بیمار اصلاح‌ شده و ظاهر او بهبود می‌یابد.

نگه‌دارنده‌های متحرک فک بالا

اولین نگه‌دارنده‌ای است که بیماران در روز برداشت بریس، دریافت می‌کنند. این نگه‌دارنده متحرک باید همه اوقات استفاده شود تا زمانی که بیمار نگه‌دارنده “هاولی” را دریافت نماید.

نگه‌دارنده فنری فک پایین

در مواردی که تجمع پلاک یا جرم‌های دندانی وجود دارد و یا یک مشکل خاص باعث تورملثه‌ها شده است، ممکن است استفاده از نگه‌دارنده‌های فنری فک پایین توصیه گردد.

نگه‌دارنده ثابت پشت دندانی

نگه‌دارنده ثابت پشت دندانی، سیم‌هایی هستند که در روز برداشت بریس‌های دندانی، به پشت دندان‌های جلویی فک بالا یا پایین متصل می‌شوند.

جداکننده‌ها

جداکننده‌ها حلقه‌های لاستیکی یا فلزی کوچکی هستند که بین ناحیه تماس دندان‌ها قرار داده می‌شوند. آن‌ها کمک می‌کنند تا فضای لازم برای قرار دادن باندهای دندانپزشکی در بین دندان‌های آسیای بزرگ فراهم شود.

کش‌های ارتودنسی

کش‌های ارتودنسی اولین مکانیسمی هستند که برای حرکت دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ‌نحوی‌ که از بالا به پایین به طرز مناسبی تراز گردند. تعداد استفاده‌شده آن‌ها در انواع ارتودنسی دندان (ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی متحرک) متفاوت است.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: