CARAMEL COLORING رنگ كارامل :
نوشته شده توسط : نت ویر

استفاده رنگ كارامل در نوشابه هاي كولا و توليد شكلات و جايگزين  پودركاكائو در توليد محصولات همچون كيك و كلوچه و بيسكويت و توليد سير ترشي و ماء الشعير امروزه بسيار مرسوم است .

ابتدا براي ساخت آن از فرآيند حرارتي شكر يا گلوكز استفاده ميشد، كارامل هاي رنگي توسط گرما و وجود مواد قليايي توليد ميگردند. ماهيت مواد قليايي مشخص كننده بار الكتريكي در مولكولهاي كاراملي بوده و مشخص كننده تناسب انواع كاراملهاي مختلف براي فرآورده هاي غذايي متفاوت است.

كارامل آمونياكي بار مثبت داشته و براي آبجوسازي و فرآورده هاي غذايي ديگر مورد استفاده قرار ميگيرد. استفاده از سولفيت آمونيوم منجر به ايجاد بار منفي مي شود، اينگونه كارامل ها در نوشابه استفاده ميشود.

كارامل هاي كاستيك “۱” بار منفي ضعيف دارند و در تهيه مشروبات با درجه الكلي بالا استفاده مي شود.

كاراملهاي مثبت و منفي نمي بايست با يكديگر مخلوط شوند چون سبب جدا شدن رنگ محصول ميگردند.

كارامل هاي با رنگهاي متنوعي در دسترس ميباشند اما تمامي آنها با حرف يكسان (E) علامتگذاري شده اند (مانند ۱۵۰ E) اخيراً در انگلستان پيشنهاد شده است كه مقدار مصرف آن در انواع غذاها به mg/kg ۲۰۰۰ برسد. در صورت اجراي چنين عملي شدت برخي از فرآورده هاي شيريني و به ويژه نوشابه ها كمتر مي شود.

كارامل يك رنگ غذايي قابل حل در آب است. اين ماده در فرآيند حرارتي كاملا كنترل شده بر روي كربوهيدراتها و عموماً در حضور اسيدها، قلياها و نمك در فرآيندي به نام كارامليزاسيون توليد مي شود.

رنگ كارامل ضداسيد  Acid Proof Caramel

كاراملي است كه در نوشابه هاي گازدار و سس ها استفاده مي شود و به اين علت به اين نام اطلاق مي شود كه نسبت به اسيد فسفريك ، اسيدسيتريك ،ا لكل۶۰% و نمك۱۵% مقاوم است و به مدت چند ماه پايدار است.

كارامل چيست و چه كاربردهايي دارد؟ 

كارامل يك افزودني غذايي و همچنين يك آنتي اكسيدان است كه در انواع مختلفي از محصولات غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد. كارامل به عنوان يك رنگ غذا مدت هاست كه در صنايع غذايي و آشپزخانه ها مورد استفاده قرار مي گيرد و برخلاف تصور مصرف كنندگان اين افزودني غذايي خانواده اي از مواد مشابه با خواص كمي متفاوت هستند.

هر يك از رنگ هاي كارامل خواص عملكردي خاصي دارد كه سازگاري با يك محصول را تضمين مي كند و اثرات نامطلوبي مانند تيرگي ، توده اي شدن و يا جداشدن اجزاء خوراكي‌ها را از بين مي برد.





:: موضوعات مرتبط: دنیای شیمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 541
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: