دو پروتکل ZigBee و Z-Wave چه تفاوت هایی باهم دارند؟
نوشته شده توسط : نت ویر

زمانی که حرف از هوشمند سازی خانه  به میان می آید، باید از چهار تکنولوژی بیسیم مرتبط با آن آگاه باشید. دو تکنولوژی اول Wi-Fi و Bluetooth هستند که به خوبی آن ها را می شناسید. اما دو تای بعدی زیگبی (ZigBee) و زی ویو (Z-Wave) نام دارند که احتمالا برایتان ناآشنا هستند.

این دو پروتکل، اشیا را بدون نیاز به سیم به یکدیگر متصل می کنند اما روش کار آن ها از وای فای و بلوتوث متفاوت است. Zigbee و Z-Wave به جای ایجاد اتصال مستقیم میان یک هاب یا روتر و تجهیزات هوشمند، از شبکه های مش (mesh networks) استفاده می کنند.

علی رغم تمام شباهت هایی که بین این دو پروتکل وجود دارد، تفاوت های کلیدی با یکدیگر دارند که تعدادی از آن ها را در این پست بررسی می کنیم.

فرکانس

زمانی که یکی از طرفین پشت تلفن به انگلیسی صحبت کند و دیگری به فارسی، مطمئنا متوجه حرف های یکدیگر نخواهند شد. پلتفرم های خانه هوشمند هم به همین شکل هستند؛ Zigbee و و Z-Wave هر کدام فرکانس متفاوتی دارند. مثل این می ماند که هر پروتکل به زبان متفاوتی حرف می زند و به همین دلیل، نمی توانند یکدیگر را بفهمند.

کد و محصولات

پروتکل Z-Wave یک کد اختصاصی دارد که تکنولوژی آن را به یک راز مگو تبدیل می کند. با این حال، Z-Wave  با بیش از ۷۰۰ کمپانی همکاری و بالغ بر ۲.۴۰۰ محصول را در نتیجه ی این همکاری ها روانه بازار می کند. بیشتر شرکت های تولید کننده محصولات امنیتی مثل ADT، Honeywell و First Alert، Z-Wave را اولین گزینه همکاری خود می دانند. استاندارد یکپارچه Z-Wave به این معنی است که تمام تجهیزات هوشمند Z-Wave می توانند با همه ی محصولات قدیمی، فعلی و آینده ی این برند بدون هیچ گونه اختلالی کار کنند و اگر می خواهید آن را به سیستم هوشمند سازی خانه (پرده هوشمند، امنیت هوشمند ...) خود اضافه کنید، نگران ناسازگاری میان آنها نباشید.

سرعت و تداخل

زیگبی هم از فرکانس قوی ۲.۴ GHz و هم از فرکانس ضعیف تر ۹۱۵ MHz استفاده می کند. فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی برق بیشتری مصرف نموده و سریع تر از فرکانس ۹۱۵ مگاهرتزی عمل می کند اما ممکن است با شبکه وای فای خانه شما تداخل پیدا کند. فرکانس ۹۱۵ مگاهرتزی بی سیم تداخل کمتری با شبکه Wi-Fi دارد اما سرعت آن تنها معادل ۴۰ kbps است، در حالی که سیگنال های قوی تر با سرعت ۲۵۰ کیلوبایت بر ثانیه عمل می کنند.





:: موضوعات مرتبط: زندگی هوشمند , ,
:: بازدید از این مطلب : 614
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: