هوش مصنوعی چه نقشی در خانه هوشمند ایفا می کند؟
نوشته شده توسط : نت ویر

هوش مصنوعی به بیمارستان ها، مراکز پلیس،کارخانه ها و حتی زمین های کشاورزی نفوذ کرده است. خانه های ما نیز از هوش مصنوعی بی بهره نمانده اند که به آن خانه هوشمند می گوییم.

هوش مصنوعی چیست؟

تاریخچه هوش مصنوعی از زمان باستان و با اسطوره ها، داستان ها و شایعاتی درمورد ساخت خدایانی شروع می شود که سازنده ی آن ها یک هوش مصنوعی ایجاد می کرد. جرقه های هوش مصنوعی مدرن توسط فیلسوف های کلاسیک زده شد که می خواستند فرآیند تفکر در انسان را به عنوان دستکاری مکانیکی نمادها تشریح کنند. این کار در زمان اختراع کامپیوتر دیجیتال قابل برنامه ریزی و در دهه ی ۱۹۴۰ به اوج خود رسید.

امروزه، هوش مصنوعی در ماشین هایی تعبیه می شود که می توانند اطلاعات را از محیط دریافت کرده و به منظور رسیدن به یک هدف، تصمیم گیری به موقع داشته باشند. شاید تصور کنید که هوش مصنوعی قادر است مانند انسان فکر کند اما میان هوش مصنوعی و هوش انسان تفاوت های عمده ای وجود دارد. با این حال، فاصله ی این دو روز به روز کمتر می شود. اگرچه هوش مصنوعی تا کنون نتواسته دقیقا مثل هوش آدمی عمل کند اما بعضی کارها را حتی بهتر از انسان انجام می دهد!

هوش مصنوعی چه کاربردهایی دارد؟

  • روباتیک
  • تشخیص هویت
  • کشاورزی
  • صنعت و کارخانه ها
  • بازی های کامپیوتری

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند

تعداد تجهیزات هوشمند الکترونیک رو به افزایش است. این وسایل را از طریق یک اپلیکیشن در گوشی هوشمند، تبلت و کامپیوتر می توان کنترل کرد. گجت های هوشمند در خانه از طریق اینترنت اشیاء به یکدیگر متصل شده و در هماهنگی با یکدیگر عمل می کنند. اما وسایل بهره مند از هوش مصنوعی یک گام از سایرین جلوترند.

برای توضیح چگونگی کاربرد هوش مصنوعی در هوشمند سازی خانه بهتر است از یک مثال کمک بگیریم: تصور کنید در راه برگشت به خانه هستید و به فاصله ی معینی تا خانه می رسید. سیستم هوشمند خانه لحظه ی ورود شما را می فهمد و در واکنش به آن، ترموستات هوشمند از حالت صرفه جویی در انرژی درآمده و دمای خانه را به میزان دلخواه شما می رساند، درب پارکینگ برایتان باز می شود و زمانی که به داخل خانه پا می گذارید، لامپ های هوشمند روشن می شوند، پرده هوشمند کنار می رود، آهنگ مورد علاقه تان از اسپیکر هوشمند پخش می شود و قهوه ساز برایتان قهوه آماده می کند.

کاربرد هوش مصنوعی در صرفه جویی مصرف انرژی در خانه هوشمند

هنگام خریدن وسایل خانه به برچسب انرژی آن توجه می کنیم. اما نمی دانیم که این وسایل حتی زمانی که خاموش هستند هم برق و سایر انرژی ها را مانند یک هیولای پنهان مصرف می کنند. در خانه هوشمند مجهز به هوش مصنوعی میزان مصرف انرژی و انتشار کربن از طریق کنترل خودکار ترموستات هوشمند، پریزهای هوشمند و سیستم روشنایی هوشمند به حداقل می رسد.





:: موضوعات مرتبط: زندگی هوشمند , ,
:: بازدید از این مطلب : 668
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: