فاصله بین دندان‌ها و بستن آنها
نوشته شده توسط : نت ویر

دندان‌ها گاهی به صورت طبیعی یا بر اثر از دست دان دندان و دندان غایب فاصله‌دار می‌شوند. به فاصله دار بودن دندان‌ها در علم دندانپزشکی دیاستم می‌گویند. فاصله بین دندانی بیشتر بین دو دندان جلویی در بالا ایجاد شده که نتیجه نامتناسب بودن اندازه فک و دندان‌ها است. البته ناگفته نماند که این فاصله بین دندانی علاوه بر دو دندان جلویی بالا می‌تواند بین هر دو دندان دیگر نیز بروز کند.

اگرچه فاصله بین دندانی ضرری برای سلامتی ندارد، ولی یکی از خواسته‌های امروزه بیماران برای داشتن لبخندی مناسب و زیبا بستن این فضای بین دندانی است تا لبخندی زیباتر داشته باشند. دلایل مختلفی برای به وجود آمدن فضای بین دندانی وجود دارد که در این مطلب کلینیک دندانپزشکی در جنت آباد به آنها اشاره کرده است.

دلایل ایجاد فاصله بین دندانی یا دیاستم

فاصله بین دندانی به دلایل مختلفی بروز می‌کند که برای درمان این مشکل ابتدا باید علت را شناخت. این مشکل بیشتر در کودکان (دندانپزشکی کودکان) رخ می‌دهد که به خودی خود اصلاح نیز می‌شود. اما در بزرگسالان دلایل مختلفی دارد که به توضیح مختصری راجع به هر یک از این دلایل می‌پردازیم.

ژنتیک

مکیدن انگشت

دندان غایب

فرنوم بین دندان‌ها

فشار زبان

بیماری‌های لثه

درمان فاصله بین دندان‌ها

درمان با ارتودنسی: پرکاربردترن و شایعترین روش برای درمان فاصله بین دندان‌ها استفاده از ارتودنسی است. هدف از این روش ایجاد فشار بر روی دندان‌ها برای نزدیک‌تر شدن آنها به یکدیگر و از بین بردن فاصله بین دندانی است.

ونیر کامپوزیت و لمینیت سرامیکی و یا روکش کردن دندان‌هااین روش‌ها زمانی استفاده می‌شوند که مشکلات مربوط به لثه ابتدا برطرف می‌شوند و بعد از این روش‌ها برای بستن فاصله بین دندانی استفاده می‌کنند. ونیرها و لمینیت و روکش‌ها به طور سفارشی در لابراتوارها از سرامیک و یا رزین کامپوزیتی تهیه می‌شوند.

ایمپلنت دندان: ایمپلنت دندان در صورت نبود دندان یا دندان‌های، جایگزین کرده یا شرایط را برای قرار دادن دندان مصنوعی آماده می‌کند.

فرنوکتومی: همانطور که گفته شد بافت عضلانی فرنوم فاصله بین دندانی ایجاد می‌کند. برای درمان این مشکل گاهی از فرنوکتومی یا همان جراحی فرنوم لب استفاده می‌شود.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 674
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: