آدامس از دیدگاه دندانپزشکی
نوشته شده توسط : نت ویر

یکی از عادت‌های متداول بسیاری از افراد جویدن آدامس است و جزء تنقلاتی است که بین افراد دارای طرفداران زیادی است. اما همین کوچک جویدنی دارای خواص جویدنی نیز می‌باشد. در ادامه با کلینیک دندانپزشکی تاج همراه باشید.

سلامت دندان‌ها با جویدن آدامس

اکثر افراد بر این باورند که جویدن آدامس برای دندان مضر است. اما برخی از دندانپزشکان معتقدند جویدن آدامس‌های بدون قند به خصوص بعد از غذا خوردن نه تنها به دندان‌ها هیچ آسیبی نمی‌رساند. بلکه در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی مفید نیز هستند. همچنین باعث تولید بزاق می‌شود و بزاق عامل بیرون انداختن باکتری‌های درون دهان است.

آدامس‌های بدون قند چگونه باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شوند؟

  • بعد از خوردن غذا محیط دهان اسیدی شده و در چنین شرایطی زمینه برای پوسیدگی دندان مساعد می‌شود. مصرف آدامس بدون قند می‌تواند این محیط اسیدی را خنثی کرده که این خود باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود.
  • باعث افزایش ترشح بزاق دهان شده و در نتیجه ترشح بزاق زیاد باعث از بین رفتن باکتری‌های دهان می‌شود.
  • عمل تمیز کردن مکانیکی سطوح دندان ها را انجام می دهد.

آدامس‌های فلوراید دار

آدامس‌هایی در بازار وجود دارند که به آدامس‌های فلورایددار معروف هستند. فلوراید را معمولا به آب آشامیدنی شهر‌ها و یا نمک، شیر و شکر اضافه می‌کنند. فلورايد پوسيدگي دندان را متوقف مي‌کند و همچنين پوسيدگي هايي را كه مراحل اوليه و ابتدايي خود را می‌گذرانند، ترميم مي‌کند. امروزه به آدامس‌های بدون قند فلوراید اضافه کرده‌اند. نتایج تحقیقات نشان داده که آدامس‌های بدون قند دارای فلوراید، در مقایسه با آدامس‌های بدون قند معمولی میزان پوسیدگی دندان را بیشتر کاهش می‌دهد.

آیا آدامس برای دهان و دندان ضرر هم دارد؟

همیشه این طور نیست که آدامس برای دهان و دندان مفید باشد بلکه بسیاری از مواقع ممکن است مضر هم باشد. بسیاری از آدامس‌های طعم دار تند و دارچینی هستند و برخی از افراد به آنها آلرژی و حساسیت دارند. این حساسیت و آلرژی موجب ایجاد آفت یا سوختگی مخاط دهان می‌شود. همچنین جویدن آدامس با فشار زیاد و در طول چند ساعت در روز موجب خستگی وگرفتگی یا اسپاسم عضلات جونده می‌شود.

تاثیر جویدن آدامس‌های حاوی قند

اغلب قند به کار رفته در ساختار آدامس قند ساکاروز است. باکتری‌هایی که در دهان وجود دارند ساکاروز را تجزیه کرده و به اسید تبدیل می‌کنند. اسید تولید شده منجر به نرم شدن مینای دندان، از دست رفتن مواد معدنی و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.

از خدمات کلینیک تاج به دندانپزشکی کودکان، دندانپزشکی بارداری، ایمپلنت، ونیر و... میتوان اشاره کرد.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 575
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: