آموزش طراحی استخر، سونا و اسپا (جکوزی)
نوشته شده توسط : نت ویر

امروزه طراحی تاسیسات استخر، سونا (سونا خشک و سونا بخار) و جکوزی باتوجه به پیشرفت‌های این صنعت و نیز هزینه بالای آب و حامل‌های انرژی، توانایی خاصی می‌باشد. این امر وقتی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم مجتمع‌های مسکونی بزرگ نیز به این تجهیزات مجهز هستند و استفاده از این تاسیسات روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

استخر، سازه‌ای مصنوعی است که مانند یک مخزن سرباز، آب مورد نیازی که برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد را در خود نگه می‌دارد. به طور کلی استخرها را از لحاظ کاربری، نوع مصالح به کار رفته در سازه استخر و موقعیت استخر نسبت به سطح زمین در گروه‌های مختلفی تقسیم بندی می‌کنند.

استخرها را از دیدگاه کاربری می‌توان در گروه‌های زیر طبقه بندی نمود:

·         استخرهای اقیانوسی

·         استخرهای عمومی

·         استخرهای تمرینی

·         استخرهای خصوصی

·         استخرهای قهرمانی

·         استخرهای درمانی

·         استخرهای بیکران

 

تهویه مطبوع در استخرها

محیط استخرهای سرپوشیده دقیقا همانند تمامی محیط های بسته ساختمان باید از نظر شرایط آسایش حرارتی، سلامت و کیفیت هوای داخل در استخرها بیش از آن که از دیدگاه تامین شرایط آسایش شناگران مهم باشد، از دیدگاه حفظ سلامت آنان دارای اهمیت است. البته در استخرها، تنظیم شرایط هوای داخل به منظور افزایش طول عمر تجهیزات استخر و محافظت از سازه ساختمان در برابر هوای مرطوب استخر نیز دارای اهمیت است. به طوری که درصورت عدم توجه به این مساله، بخار آب بر روی دیوارها، پنجره‌ها و سقف استخر تقطیر می‌شود و در دراز مدت به سازه ساختمان و تجهیزات موجود در آن آسیب می‌رساند. بنابراین تامین کیفیت هوای داخل یکی از مهم ترین معیارهایی است که در طراحی استخرهای سرپوشیده باید مدنظر قرارگیرد.

اسپا (جکوزی)

استخرهای آب گرم در گذشته‌ای نه چندان دور از جنس چوب و به شکل‌های مختلف ساخته می‌شدند و از آن‌ها برای استراحت، کاربردهای درمانی، رفع تنش عضلات و مانند آن استفاده می‌شد. این استخرها به دلیل عدم راحتی و مشکلات متعددی مانند نشتی آب به تدریج از رده خارج شدند. اما آنچه که امروزه در متون فنی با عنوان استخر آب گرم یا “Hot Tub” مطرح است در واقع همان استخرهای گردابی و استخرهای هوایی هستند.

سیستم لوله‌کشی

مسیری که آب در مدار گردش آب جکوزی‌ها طی می‌کند نیز مشابه با مدار گردش آب استخرهاست. البته مدار گردش آب استخر و جکوزی ممکن است مشترک و یا مجزا باشند که هر یک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت استخر ،تعمیر و نگهداری آن می توانید از کارشناسان تام استخر مشاوره بگیرید





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 667
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: