بیماری‌هایی که در معاینه دهان و دندان کشف میشوند
نوشته شده توسط : نت ویر

بیماری دیابت

دندانپزشک شما فقط به زیبایی و سلامت دندان‌های شما اهمیت نمی‌دهند. بلکه بسیاری از دندانپزشکان (دندانپزشکی بارداری، دندانپزشکی کودکان) به بیمارانی که التهاب لثه داشته‌اند توصیه کردند که تست دیابت بدهند. بیماری دیابت با این که بیماری شایعی است ولی علائمی نیز ندارد. در واقع بیشتر افراد به دیابت مبتلا هستند در حالی که از بیماری خود اطلاع ندارند.

میزان بالای شکر خون باعث می‌شود که به سلامت دهان آسیب برساند.

بیماری‌های قلبی

وضعیت دندان‌های شما میزان سلامتی قلب شما را نشان می‌دهد. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته بیشتر افرادی که بیماری‌های دندانی دارند، بیشتر کسانی هستند که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها بیشتر است.

وجود یک التهاب مزمن در دهان بیمار نشان می‌دهد که بیمار دارای استرس در ساختار بدنی خود است. درست است که هیچ نشانه دهانی خاصی برای بیماری قلبی وجود ندارد، اما در بیشتر موارد بیماری‌های مزمن دندانی با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط دارند.

سرطان دهان

در هر قسمتی از دهان، ازجمله روی سطح زبان، لب‌ها، درون گونه‌ها، در لثه‌ها، سقف یا کف دهان بیماری سرطان دهان ممکن است بروز کند. در بیشتر موارد ضایعات سفید و قرمز رنگی بر روی کف زبان و یا دهان شما ظاهر می‌شود. عواملی که باعث افزایش احتمال سرطان دهان می‌شوند، عبارتند از:

  • مصرف بیش از اندازه الکل
  • استعمال دخانیات
  • داشتن سابقه خانوادگی سرطان
  • مواجهه‌ی بیش از حد با نور خورشید
  • قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ایدز (HIV)

برخی از علائم دهانی ممکن است نشان از مبتلا شدن فرد به بیماری ایدز باشد. از علامت‌هایی که در دهان بروز می‌کند و ممکن است نشان دهنده ابتلا به ایدز باشد آفت دهانی است. البته آفت‌های دهانی خود بیماری شایعی هستند اما اگر آفت‌ها متعدد و چندبار در دهان ایجاد شوند و 5 الی 7 بار در ماه در دهان تکرار شوند و روشی برای کنترل آنها نباشد، می‌تواند علامت هشدار دهنده بیماری ایدز باشد.

یکی دیگر از علائم دهانی نشان دهنده ویروس ایدز وجود قارچ‌ها است، که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن فرد می‌شوند. اگر بیماری قارچی یا کاندیدیازیس مدت زمان طولانی در دهان بیمار باقی بماند و درمان‏های ضد قارچ مفید واقع نشوند، دندان پزشک یا پزشک باید به بیماری‏هایی که می‏‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، شک کرده و برای بیمار آزمایش‏های تکمیلی‏ تجویز کند یا بیمار را به مراکز تخصصی ‏تر (کلینیک دندانپزشکی تاج) ارجاع دهد.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 548
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: