مقایسه کرونا و آنفولانزا، کدامیک بدتر است؟
نوشته شده توسط : نت ویر

مقایسه کرونا و آنفولانزا

شیوع کروناویروس جدید در هفته های اخیر شدت گرفته اما هنوز تبدیل به یک اپیدمی نشده است. در قیاس با کرونای جدید، نمونه شناخته شده اپیدمی که در ساسر جهان پخش شده باشد ویروس آنفولانزا است. اما این دو مورد چه تفاوتی با هم دارند و آیا اصلا قابل مقایسه هستند؟ این مقاله را بخوانید تا با تفاوت های کرونا و آنفولانزا بیشتر آشنا شوید.

کرونا ویروس از دریچه آمار و ارقام

گفته می شود ، دانشمندان ده ها سال انواع آنفولانزا و ویروس های ایجاد کننده آن را مطالعه کرده اند. بنابراین، با وجود خطر ابتلا به آن، ما در مورد ویروس های آنفولانزا چه نوع همه گیر و چه نوع فصلی تقریبا اطلاعات کاملی در اختیار داریم. در مقابل، در مورد COVID-19 اطلاعات بسیار کمی وجود دارد ، زیرا این ویروس بسیار جدید است. این بدان معناست که کرونا ویروس چینی از نظر اینکه تا چه اندازه گسترش خواهد یافت و منجر به چه تعداد کشته و قربانی خواهد شد هنوز یک علامت سوال بزرگ است. کروناویروس جدید موسوم به COVID-19 تاکنون منجر به بیش آلوده شدن بیش از ۷۵،۰۰۰ نفر و مگ بیش از ۲۰۰۰ نفر شده است.

هر دو نوع ویروس مورد بررسی یعنی کرونا و  آنفولانزا (که شامل ویروس آنفلوانزا A و آنفلوانزا B)  مسری هستند که باعث بیماری تنفسی می شوند.

علائم معمول آنفلوانزا شامل موارد زیر است:

·         تب

·         سرفه

·         گلودرد

·         درد عضلانی

·         سردرد

·         آبریزش

·         خلط بینی

·         خستگی

·         و گاهی اوقات استفراغ و اسهال

علائم آنفلوانزا اغلب به طور ناگهانی بروز می کند. بیشتر افرادی که آنفولانزا میگیرند طی کمتر از دو هفته بهبود می یابند. اما در برخی افراد، آنفولانزا باعث عوارضی از جمله ذات الریه می شود.

در خصوص کووید-۱۹ پزشکان هنوز در تلاشند تا تصویر کاملی از علائم بیماری و شدت آن را درک کنند. در یک مطالعه کوچک در مورد ۱۰۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا، که در ۳۰ ژانویه در مجله he Lancet منتشر شد، شایع ترین علائم کرونا ویروس موارد زیر عنوان شد:

·         تب

·         سرفه

·         و تنگی نفس

تفاوت میزان نرخ مرگ و میر کرونا و آنفولانزا

به نظر می رسد میزان مرگ و میر ناشی از COVID-19 بالاتر از آنفولانزا است. در مطالعه ای که در ۱۸ فوریه در هفته نامه مرکز کنترل بیماری ها در چین منتشر شد، محققان میزان مرگ و میر ناشی از COVID-19 را حدود ۲.۳٪ در چین نشان دادند. طبق گفته نیویورک تایمز ، این میزان بسیار بالاتر از میزان مرگ و میر ناشی از آنفولانزا است که به طور معمول در ایالات متحده حدود ۰.۱٪ است.

تفاوت نحوه انتقال ویروس کرونا و آنفولانزا

برای اینکه میزان شیوع یک بیماری مشخص شده و یا تعیین شود آن بیماری به چه صورت یا به چه آسانی پخش میشود، از مفهومی به نام عدد تولید مثل پایه استفاده میشود. که تحت عنوان R0 شناخته میشود.

 

طبق گزارش نیویورک تایمز ، آنفولانزا دارای مقدار R0 در حدود ۱.۳ است. یعنی هر شخص مبتلا میتواند ۱.۳ نفر دیگر را مبتلا کند.  محققان هنوز در تلاشند R0 را برای COVID-19 را تعیین کنند. با این وجود مطالعه‌ای که در ۲۹ ژانویه در مجله پزشکی New England (NEJM) منتشر شد که مقدارR0 را برای کروناویروس جدید ۲.۲ تخمین زد. به این معنی که هر فرد آلوده به طور متوسط ویروس را به ۲/۲ نفر منتقل کرده است.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 664
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: