آیا ارتودنسی روی صحبت کردن تاثیر میگذارد؟
نوشته شده توسط : نت ویر

پر واضح است که کلیه درمان های ارتودنسی از ارتودنسی نامرئی گرفته تا ثابت و ارتودنسی متحرک همگی به نوعی روی تکلم اثر میگذارند. اما اجازه بدهید تاثیر ارتودنسی روی صحبت کردن را از دو جهت مختلف بررسی کنیم. بیایید ابتدا درباه مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان و تاثیرشان روی تکلم و سپس تاثیر درمان ارتودنسی روی گفتار صحبت کنیم.

ناهنجاری های فک و دندان و تاثیرشان روی تکلم

تعداد زیادی اختلال و ناهنجاری مربوط به فک و دندان ها وجود دارد که تکلم را تحت تاثیر قرار میدهند. زمانی که دندان ها کج باشد یا فک کوچک و بزرگتر از حالت نرمال باشد، فضای داخل دهان از حالت طبیعی خارج شده و زبان برای حرکت و چرخش به مشکل بر میخورد. در واقع برای اینکه شما بتوانید صحبت کنید، باید حتما دهان شما به اندازه کافی فضا برای حرکت زبان داشته باشد، تا شما بتوانید کلمات و حروف را ادا کنید. اگر دندان های شما ناصاف باشد یا هرگونه مشکل دیگری داشته باشد، قطعا نمیتوانید به درستی و مانند یک شخص عادی صحبت کنید.

یکی از وظایف ارتودنسی ، درمان این مشکلات و بهبود تکلم است. بنابراین از این جهت تاثیر ارتودنسی روی صحبت کردن مثبت است و نه تنها مانعی برای حرف زدن شما نیست بلکه حتی راه حل برطرف کردن و درمان آن نیز هست.

تاثیر درمان ارتودنسی روی گفتار

حالا بیایید طور دیگری به قضیه نگاه کنیم. فرض کنید شما تحت درمان ارتودنسی ثابت قرار گرفته اید و برای مثال از بریس سرامیکی جهت صاف شدن دندان هایتان استفاده کرده اید. به طبع تا مدتی بعد از اتصال این بریس ها، شما حالت و احساس ناخوشایندی دارید و کمی طول میکشد تا به این دستگاه ها و شرایط عادت کنید. به دلیل اینکه زبان شما موانعی مثل بریس را لمس میکند، درنتیجه عادی است که کمی با مشکل در تکلم روبرو شوید. اما این وضعیت موقتی است و اصلا نگران نباشید. به این فکر کنید که بعد از اتمام درمان و خارج شدن بریس ها، تکلم شما به حالت نرمال بازمیگردد و دیگر مثل زمانی که دندان هایتان کج بود مشکلی در ادای جملات و کلمات نخواهید داشت. بنابراین حتی در این مورد هم تاثیر ارتودنسی روی صحبت کردن مثبت و سازنده است و مانعی برای شما نیست.

درمان ارتودنسی چگونه باعث بهبود صحبت کردن میشود؟

در ساده ترین حالت فرض کنید شخصی دندان هایش از هم فاصله داشته باشند. اگر این فاصله مخصوصا در بخش جلوی دندان ها باشد، زمانی که شخص صحبت میکند همراه با ادای برخی حروف مثل “س، ص، ز، ث و …” صدای سوت مانندی از او شنیده میشود. درمان ارتودنسی ثابت با بریس و الاستیک های ارتودنسی میتواند به راحتی این فضا را بسته و بعد از آن اگر شخص صحبت کند دیگر صدای سوت مانند از او شنیده نمیشود.

کدام دستگاه های ارتودنسی تاثیر بیشتری روی گفتار میگذارند؟

بعد از چند روز قرار دادن بریس های فلزی و الاینرها شفاف به شرایط جدید عادت خواهید کرد و گفتارتان چندان دستخوش تغییر نمیشود. اما بریس های زبانی یا لینگوال به دلیل اینکه در طرف زبان بسته میشوند و به زبان بسیار نزدیک هستند، تأثیر بیشتری بر گفتار شما می گذارند. این مسئله با گذشت زمان بهبود می یابد و کم کم زبان به وجود بریس لینگوال عادت میکند.

تلفظ کلمات را تمرین کنید

بعد از نصب دستگاه های ارتودنسی به خانه بروید و سعی کنید از روی یک کتاب با صدای بلند بخوانید. به نحوه تلفظ کلمات توسط خودتان کمک کنید. ببینید با ادای کدام حروف و کلمات مشکل دارید. برای مثال اگر نمیتوانید حرف و صدای “س” را به درستی تلفظ کنید، کلماتی که “س” دارند را با صدای بلند با خود تمرین کنید تا کم کم بتوانید به درستی آن را ادا کنید. آواز خواندن، صحبت کردن با دیگران یا نزدیکان نیز میتواند به بهبود تلفظ شما کمک کند.

از موم ارتودنسی استفاده کنید

بعضی از بیماران به دلیل برخورد اجزای مختلف بریس به دندان ها علاوه بر مشکل تکلم جزئی درد نیز تجربه میکنند. برای مثال ممکن است زبان به بریس لینگوال برخورد کند و زخمی شود. برای پیشگیری از این مشکل از متخصص ارتودنسی خود موم ارتودنسی بگیرید و به بریس خود بزنید تا دیگر حین برخورد به زبان به آن آسیب نزنند. این موم باعث میشود ادای کلمات شما بهتر شود.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 753
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: