چرا دهان من بوی بدی میدهد؟
نوشته شده توسط : نت ویر

به بوی بد دهان در اصطلاح پزشکی هالیتوز یا هالیتوزیس گفته میشود. تقریبا 25 درصد افراد جامعه با این مشکل روبرو هستند. که اکثرا نشانه ای از بهداشت ضعیف دهان و دندان است.

علت بوی بد دهان چیست؟

هالیتوزیس میتواند علل مختلفی داشته باشد اما مهمترین علل این بوی بد موارد زیر هستند:

استعمال دخانیات: محصولات حاوی تنباکو به طورکلی بوی دهان را بسیار بد میکنند.

خوردن برخی از غذاها: خوردن برخی غذاها که حاوی پیاز و سیر هستند نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

خشکی دهان: بزاق به طور طبیعی دهان را تمیز می کند. اگر دهان به دلیل یک بیماری خاص خشک شود، بوی بد دهان می تواند در مبتلا شکل بگیرید.

بهداشت ضعیف دهان و دندان: اگر بهداشت دهان و دندان آنطور که باید رعایت نشود بر روی دندان ها پلاک شکل میگیرد. لایه های مخرب پلاک میتوانند به راحتی روی بد بو شدن دهان تاثیر بگذارند. مخصوصا اگر تحت درمان ارتودنسی ثابت هستید میتواند بیشتر باعث بدبو شدن دهان شما شود.

مصرف برخی داروها: برخی داروهای خاص می توانند تولید و ترشح بزاق را کاهش داده و بنابراین بوی دهان را تغییر دهند

بوی بد دهان را چگونه از بین ببریم؟

بهترین روش برای کاهش و درمان هالیتوزیس، بهداشت دهان و دندان است. این امر باعث می شود از شکل گیری و ایجاد حفرات دندانی جلوگیری شود و احتمال ابتلا به بیماری لثه را نیز کاهش می دهد. توصیه می شود افراد برای معاینه و شستشوی تخصصی دندان ها دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنند

(اگر تحت درمان ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی ثابت هستید و بوی دهانتان بد است متخصص ارتودنسی به شما نوع دهان شویه یا خمیردندان را اعلام خواهد کرد.)

درمان خانگی بوی بد دهان

از آنجا که سهل انگاری در رسیدگی به بهداشت دهان و دندان مهمترین علت هالیتوزیس است لذا برای درمان خانگی بوی بد دهان در وهله اول تا آنجا که ممکن است وضعیت بهداشت خود را ارتقاء دهید.

· هر روز مسواک بزنید: ترجیحا بعد از اتمام هر وعده غذایی مسواک بزنید.

· نخ دندان بکشید: با مسواک زدن تا حد زیادی سطح دندان ها را تمیز میکنید اما با نخ دندان کشیدن تمام ذرات غذایی به جای مانده در بین دندان ها را از دهان خارج میکنید.

· اگر پروتز دندان دارید آن ها را تمیز کنید: اگر برای پر کردن جای خالی دندان جایگزین هایی مانند ایمپلنت دندان، پروتز دندان، بریج دندان دارید حتما آن ها را با دقت تمیز کنید زیرا هیچ فرقی با دندان واقعی شما ندارند. اگر آن ها را تمیز نکنید به طور مشابه بوی دهان شما بد شده و دچار هالیتوزیس میشوید.

· زبان خود را مسواک بزنید: زبان یکی از جاهایی است که باکتری های زیادی روی آن تجمع میکنند. هر بار که مسواک میزنید برای درمان بوی بد دهان حتما زبان خودتان را نیز مسواک بزنید

· برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 772
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: