حقایق جالبی درباره پیشینه ارتودنسی
نوشته شده توسط : نت ویر

اگر دندان‌های شما ارتودنسی شده است طبیعتا باید شناخت مختصری از درمان ارتودنسی دندان داشته باشید. شاید درمان‌های ارتودنسی امروزه به‌عنوان مدرن‌ترین شاخه دندانپزشکی به‌نظر برسند اما شواهد حاکی از آن است که داشتن لبخند زیبا از زمان باستان مصر نیز مورد توجه همگان بوده ‌است. درمان‌های ارتودنسی از طریق تجهیزات و روش‌های متنوع به ‌تدریج توسعه یافته تا جایی‌که امروزه به یک درمان کاملا پیچیده و پیشرفته تبدیل شده‌است. دندان‌ها و فک‌های نامرتب طبیعتا توانایی گفتار و حتی جویدن یک فرد را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه می‌کنند. نکته جالب ارتودنسی این است که تاریخچه این درمان ریشه در هزاران سال پیش دارد. در این مقاله دکتر خدیوی بهترین متخصص ارتودنسی در تهران به حقایق جالبی در خصوص پیشینه درمان‌های ارتودنسی می‌پردازیم.

بریس‌های اولیه

به‌نظر می‌رسد که تمایل به ردیف کردن و مرتب کردن دندان‌ها فقط موضوع مهم دنیای امروز نیست. باستان‌شناسان با کشف اجساد مومیای شده‌، با قطعات فلزی بر روی دندان‌های آن‌ها مواجه شدند که خود گواه این موضوع می‌باشد. دندانپزشکان قدیم برای درمان و اصلاح فاصله بین دندان‌ها به‌جای سیم‌های فلزی معمولا از زه استفاده می کردند. در سال‌های 400 تا 500 قبل از میلاد مسیح، بقراط و ارسطو پزشک و فیلسوف بزرگ یونان روش‌هایی را ابداع کردند که در بهبود مشکلات دندانی از جمله مرتب کردن دندان‌های نامرتب تاثیر فراوانی داشتند.

مرحله بعد

 تاریخچه آن‌چه که ما امروز به‌عنوان بریس می‌شناسیم به سال 1728 میلادی بازمی‌گردد. امروزه تکنولوژی و روش‌های درمانی ارتودنسی دستخوش تغییرات چشمگیری می‌باشد. دندانپزشک فرانسوی به‌نام پیر فوشارد ملقب به پدر ارتودنسی در قرن هفدهم کتابی با نام ” دندانپزشک جراح” منتشر کرد که یک بخش از آن به معرفی راه‌ها و روش‌های صاف کردن دندان‌ها می‌پردازد.

بریس‌های مدرن برای اولین بار توسط پیر فوشارد ابداع شد. فوشارد نوارهای مسطح فلزی را با کمک نخ به‌هم متصل می‌کرد و سپس داخ دهان بیماران قرار می‌داد.

براکت‌های ارتودنسی مدرن

ادوارد انگل در سال 1915 چیزی را اختراع کرد که امروزه به‌نام براکت‌های مدرن ارتودنسی (ارتودنسی نامرئی ، ارتودنسی متحرک) معروف هستند. این براکت‌ها بر روی قطعات کوچک نصب و سپس روی دندان‌ها قرار می‌گرفتند. ادوراد در سال 1928 با ساخت براکت‌هایی که مستقیما روی دندان‌ها قرار می‌گرفتند اختراع خود را توسعه داد. از سال 1915 تا دهه 1970 پیشرفت‌های چشمگیری در درمان‌های ارتودنسی  قدیمی صورت گرفته است تا جایی‌که امروزه گزینه‌های درمانی فراوانی در حوزه ارتودنسی برای بیماران وجود دارد.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 833
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: