کراس بایت (داخل تر بودن دندانهای بالا نسبت به فک پایین)
نوشته شده توسط : نت ویر

کراس بایت یک مشکل مربوط به نامرتبی دندان‌ها است که باعث می‌شود یک یا چند دندان در موقعیت نزدیک‌تر به ناحیه گونه یا زبان (در مقایسه با دندان‌های مقابل خود بر روی فک بالا یا پایین) قرار گیرند.

از نظر متخصص ارتودنسی ما در کلینیک ارتودنسی دکترخدیوی، مشکل کراس‌بایت (داخل‌تر بودن برخی از دندان‌های بالا نسبت به دندان‌های پایین) باید به خاطر موارد زیر تحت درمان قرار گیرد:

امکان ایجاد مشکلاتی که باعث فرسایش زودتر از موعد دندان‌ها می‌شود.

امکان ایجاد شرایطی که باعث ابتلا به بیماری‌های لثه و از دست دادن استخوان می‌شود.

امکان ایجاد مشکلات مربوط به رشد نامتقارن فک

امکان ایجاد مشکلات مربوط عملکرد نامناسب دندان‌ها در هنگام جویدن غذا

تاثیر منفی بر ظاهر لبخند فرد

دلایل ایجاد مشکل کراس بایت

دلایل ایجاد این مشکل معمولاً ارثی بوده و ریشه ژنتیک دارد. در برخی موارد، این مشکل به خاطر تاخیر در افتادن دندان‌های شیری یا رشد غیرعادی دندان‌های دائم ایجاد می‌شود. در صورت وجود مشکلات ژنتیک، استخوان فک پایین معمولاً پهن‌تر از استخوان فک بالا خواهد بود. این شرایط می‌تواند باعث نامرتبی دندان‌ها در یک طرف یا هر دو طرف دهان شود.

در موارد نادر، تنفس کردن از دهان می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای ظاهر آرواره شده و بر مرتب بودن دندان‌ها در دهان تاثیر گذارد. از طرف دیگر، بزرگ بودن لوزه‌ها و نیز بافت‌های لنفاوی حلق و بینی بیمار نیز می‌توانند باعث ایجاد مشکل کراس‌بایت شوند. در صورت وجود این شرایط، ممکن است کودک مجبور شود به جای بینی از طریق دهان تنفس کند. این شرایط احتمالاً برای والدین بی‌خطر به نظر می‌رسد، اما در واقع می‌تواند بر فرآیند رشد مناسب فک تاثیر منفی داشته باشد. در حقیقت هنگامی که کودک از طریق بینی تنفس می‌کند، موقعیت زبان نزدیک به سقف دهان قرار گرفته و این شرایط امکان رشد عادی را در اختیار استخوان فک قرار می‌دهد. به هر حال اگر کودک مجبور شود به جای بینی با دهان تنفس کند، زبان وی در موقعیت نامناسب و دور از سقف دهان قرار می‌گیرد و این شرایط معمولاً رشد غیر متوازن فک را به همراه خواهد داشت.

علائم

درد در هنگام جویدن غذا و نیز احساس درد در ناحیه فک و دندان‌ها باشند. این شرایط همچنین می‌تواند به نحوی بر وضعیت جویدن غذا تاثیر گذارد که مفصل گیجگاهی (TMJ) یا مفصل فک دچار التهاب شوند.

درمان

1. ارتودنسی برای کراس بایت (ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی متحرک و ...)

2. عمل جراحی کراس بایت





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 934
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: