خطرات و عوارض درمان ارتودنسی
نوشته شده توسط : نت ویر

ده ها سال است که از انواع بریس ارتودنسی برای اصلاح مشکلات بایت، صاف کردن دندان ها و حرکت آنها به جایگاه اصلی شان استفاده می شود. بریس های ارتودنسی با وجود مزایای بسیار زیادی که دارند؛ می توانند عوارض و خطراتی را نیز در پی داشته باشند

دندان درد و آزردگی

با شروع درمان ارتودنسی دندان و قرارگرفتن بریس ها روی دندان، ممکن است بیمار تا زمان عادت کردن به بریس ها دچار دندان درد و ناراحتی شود. میزان این درد در همه ی افراد یکسان نیست و به آستانه ی تحمل و نوع بریس استفاده شده

زخم و خراش

در ابتدای درمان ارتودنسی زخم یا خراشیده شدن جزئی جداره ی دهان، خصوصا در ارتودنسی ثابت، کاملا طبیعی بوده و پس از چند روز و با عادت کردن دهان به شکل بریس ها از بین خواهد رفت.دهان فرد بستگی دارد.

تحلیل ریشه

تحلیل ریشه به معنای کوتاه شدن ریشه در طول درمان ارتودنسی است. در برخی موارد تحلیل ریشه شامل از بین رفتن نوک ریشه است و مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد. درحالی که برخی بیماران (به ندرت) بیش از نیمی از ریشه دندان خود را از دست می دهند که می تواند بر سلامت بیمار و ثبات دندان اثرگذار باشد.

پوسیدگی دندان یا بیماری لثه

طی درمان ارتودنسی، تمیز نگه داشتن قسمت هایی از دندان و لثه که در نزدیکی یا زیر سیم های ارتودنسی و براکت ها قرار دارند، بسیار دشوار خواهد بود. تمیز نشدن این قسمت ها موجب باقی ماندن ذرات غذایی و تجمع ماده پلاک می شود که احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه (پریودنتیت) را افزایش می دهد.

واکنش آلرژیک

به ندرت ممکن است بیماران ارتودنسی به مواد لاستیکی درون کش ها یا الاستر های ارتودنسی و یا فلز به کار رفته در بریس ها حساسیت داشته باشند. اما در صورتی که بیمار به نیکل یا مواد لاستیکی آلرژی داشته باشد، باید قبل از شروع ارتودنسی به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهد.

انکیلوز (ANKYLOSIS)

انکیلوز یکی دیگر از عوارض جدی و نادر ارتودنسی است که به معنای جوش خوردن ریشه ی دندان به استخوان فک می باشد. اگر دندانی قبل از شروع ارتودنسی به استخوان جوش خورده باشد، بریس های ارتودنسی نمی توانند آن دندان را حرکت دهند. از لحاظ ظاهری به نظر می رسد که دندان انکیلوز شده، کوتاه تر از سایر دندان ها بوده و یا درون لثه گیر کرده است

سابقه ضربه یا آسیب به یک دندان و ایمپلنت دوباره آن توسط دندانپزشک، می تواند احتمال انکیلوز را افزایش داده و همچنین تشخیص آن را دشوار تر می کند.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 978
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: