نوشته شده توسط : نت ویر

در دهان باکتری‌هایی وجود دارند که به همراه باقیمانده مواد غذایی لایه‌ای نازک به نام پلاک دندانی را بر روی دندان‌ها ایجاد می‌کند. برداشته نشدن این پلاک‌ها به مرور زمان باعث سفت و آهکی شدن این لایه می‌شود و ایجاد جرم دندانی می‌کنند. این جرم نه تنها باعث ایجاد  بوی بد دهان می‌شود بلکه سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و می‌تواند باعث بروز پوسیدگی و بیماری‌های لثه شود. در این مرحله دندان نیاز به جرم‌گیری دارد یعنی با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی یا دستگاه اولتراسونیک در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی جرم موجود روی دندان‌ها را پاکسازی کنیم.

علت حساسیت و لق شدن دندان‌ها بعد از جرم‌گیری چیست؟

یکی از بی ضررترین درمان‌ها در دندانپزشکی جرم‌گیری است که با انجام به موقع آن میتوان از حساس و لق شدن دندان‌ها جلوگیری کرد. یک باور غلط که ممکن است شما هم شنیده باشید این است که می‌گویند بعد از جرم‌گیری دندان‌هایم لق شده و یا حساس شده است. در واقع پشت این باور غلط یک واقعیت تلخ نهفته است. دندان‌های لق شده شما  قبل از جرم‌گیری به وسیله این جرم‌ها به هم متصل شده‌اند و همین موضوع باعث میشد که شما لقی دندان خود را حس نکنید. بدون شک لق شدن و حساس شدن دندان‌ها بعد از جرم‌گیری به علت آسیب دیدن دندان نیست بلکه به علت برداشته شدن جرم‌های روی دندان‌ است و رها شدن از اسید حاصل از این جرم است.

روش‌های پیشگیری

تکنیک درست مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و انتخاب یک مسواک مناسب می‌تواند به حذف پلاک دندان و جلوگیری از تشکیل جرم مناسب باشد. کشیدن مرتب و روزانه نخ دندان باعث حذف پلاک و جرم موجود در دندان‌ها میشود. استفاده از خمیردندان‌های مناسب که حاوی فلوراید و پیروفسفات هستند میتواند از سفت شدن پلاک‌ها و تبدیل آنها به جرم جلوگیری کنند. تغذیه سالم مانند استفاده از مواد غذایی که حاوی اسید هستند مثل انواع لیمو و لیمو ترش که اسید آنها مواد غذایی روی دندان‌ها را در خود حل کرده و مانع تشکیل جرم و پلاک می‌شوند. کاهش مصرف مواد غذایی حاوی شکر و نشاسته که باعث افزایش باکتری‌های موجود در دهان می‌شوند. افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند به علت تانن موجود در در این مواد به احتمال بیشتری در معرض رسوب و جرم دندانی قرار دارند. بنابراین کار عاقلانه‌ای است که با مراجعه منظم به دندانپزشکی از عوارض احتمالی رسوب و جرم دندان جلوگیری کنید.

مزایا و فواید جرم‌گیری دندان

جلوگیری از تحلیل لثه

از بین رفتن بوی بد دهان

سفید کردن دندان‌ها

از خدمات کلینیک تاج به ونیر دندان میتوان اشاره کرد.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: