الگوریتم پاندا چیست و چه تاثیری روی SEO سایت دارد؟
نوشته شده توسط : نت ویر

الگوریتم پاندا چیست و چه تاثیری روی SEO سایت دارد؟

 

الگوریتم پاندا در اوایل سال 2011 راه‌اندازی شد. این الگوریتم یک فیلتر قوی و هوشمند برای مقابله با انتشار محتواهای ضعیف (Thin content) و بی‌کیفیت است. در واقع می‌شود گفت که گوگل به طور رسمی فرآیند کنترل کیفیت محتواها را با رونمایی از این فیلتر اعمال کرد. Google Panda باعث می‌شود SERP شامل محتواهایی باشد که کامل هستند و بالاترین سطح را دارند.

هدف اصلی این الگوریتم تشویق و حمایت وب‌سایت‌هایی است که برای تولید محتوا و وقت مخاطبان خود ارزش زیادی قائل هستند. شاید جالب باشد بدانید که اسم اولیه این الگوریتم، الگوریتم کشاورز بود.بعد از مدتی نام آن را برای ادای احترام به کارمند وفادار و فعال گوگل، Navneet Panda، پاندا گذاشتند. همان چند ماه ابتدایی راه‌اندازی این سیستم، 12 درصد از نتایج سرچ به زبان انگلیسی تحت تاثیر فیلترینگ آن قرار گرفتند.

به محض راه‌اندازی الگوریتم پاندا، این الگوریتم به یکی از سیگنال‌های اصلی رتبه‌بندی گوگل تبدیل شد. گوگل هر روز تلاش می‌کند تا عملکرد آن را توسعه دهد و در واقع پیچیدگی فرمولاسیون به کار رفته در طراحی آن با بالا رفتن تعداد متغیرها و المان‌ها باعث می‌شود دقت کار فیلتر بیشتر شود.

الگوریتم پاندا چطور طراحی شده است؟

فرآیند فیلترینگ پاندا کاملا علمی و مطابق فرمول‌های حساس و دقیق ریاضی است. محققان گوگل برای اینکه پاندا تا حدی شبیه به ذهن انسان عمل کند و سریعا کیفیت یک محتوا را تشخیص دهد، مجموعه‌ای دقیق از سوالات را طراحی کرده‌اند تا بر اساس آن‌ها بتوانند دامنه‌ها بررسی کنند.

آزمایش‌کنندگان تیم تحقیقاتی گوگل به این سوالات پاسخ می‌دهند و بر اساس پاسخ آن‌ها مجموعه‌ای از سیگنال‌های رتبه‌بندی ابداع می‌شود. این سیگنال‌ها معرف محتواهای بی‌کیفیت هستند. با توجه به آمارها و نتایجی که از تجربه کاربران و تحقیقات تیم گوگل بدست می‌آید، الگوریتم پاندا مدام در حال تغییر و بهبود یافتن است.


بیشتر بدانیدسئو چیست؟


Google Panda چه مواردی را شناسایی می‌کند؟

تعدادی از پدیده‌های مشکل‌ساز در SERP هستند که توسط پاندا شناسایی می‌شوند. این پدیده‌ها را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

  1. محتوای ضعیف (Thin content):

صفحاتی که متن و منابع کمی در مورد یک موضوع دارند، صفحات ضعیفی در گوگل شناخته می‌شوند. اصطلاحا محتوای آن‌ها را Thin content می‌نامند.

  1. محتوای تکراری (Duplicate content) :

محتوای تکراری به محتوایی گفته می‌شود که بیش از یک وب‌سایت یا صفحه آن را منتشر کرده باشد. اگر در وب‌سایت شما چند محتوای تکراری که شباهت آن‌ها به دیگر صفحات زیاد باشد، وجود دارد، قطعا پاندا آن‌ها را شناسایی می‌کند. مثلا شاید یک شرکت، 10 صفحه‌ی مختلف برای معرفی یک محصول در شعب مختلف خود ایجاد کرده و توضیحات آن را صرفا با تغییر نام شهر یا شعبه عوض کند.الگوریتم پپاندا این شرایط را نمی‌پذیرد و مطمئن باشید که محتواهای شما به سرعت از صفحه سرچ خارج شده و یا رتبه‌ی خیلی پایینی دریافت می‌کنند.

  1. محتوایی با کیفیت پایین:

بعضی صفحات، محتواهایی را با کاربران به اشتراک می‌گذارند که اطلاعات عمیق و قابل استنادی ندارند. یعنی عملا هیچ ارزشی برای زمان و نیاز مخاطب خود قائل نیستند. طبیعی است که الگوریتم پاندا با آن‌ها قاطع برخورد کند. زیرا پاندا روی احترام به مخاطبین گوگل بسیار حساس است.

  1. عدم اعتبار یا معتمد بودن وب‌سایت:

اگر سایت فروشگاهی یا خدماتی دارید، باید شرایط لازم برای جلب اعتماد مخاطب را بدست آورید. پاندا با هدف حفظ امنیت کاربران، هر کاری می‌کند تا یک وب‌سایت بدون اعتبار نامطئن را شناسایی و جریمه کند. پس حتما تائیدیه‌های لازم را از منابع قانونی و مورد اعتماد کاربران دریافت کنید.

  1. مزرعه محتوا ( Content Farming):

اگر تعداد زیادی صفحه که کیفیت پائینی دارند و محتوای آن‌ها از وب‌سایت‌های دیگر جمع‌آوری شده‌اند داشته باشید، وب‌سایت شما به عنوان مزرعه محتوا شناخته می‌شود. یعنی موضوع مشترکی بین طیف گسترده‌ای از محتواهای شما وجود نداشته باشد. در زبان عامیانه فارسی می‌توانیم بگوییم که گوگل وب‌سایتی که شبیه به چهارشنبه بازار است را به سرعت شناسایی می‌کند.

پس از هر موضوعی محتوا تولید نکنید و روی تخصص خود تمرکز کنید. در غیر اینصورت الگوریتم پاندا وارد عمل می‌شود و جریمه‌های مربوط به محتوا را روی وب‌سایت شما اعمال می‌کند. بیخودی اعتبار و ارزش فعالیت خود را از دید گوگل و مخاطب کاهش ندهید.

  1. محتوای تولید شده توسط کاربر با کیفیت پائین (UGC):

این محتواها اغلب در بخش پست‌های وبلاگ مهمان مشاهده می‌شوند. این پست‌ها اغلب پر از غلط املایی، نگارشی و تکنیکی هستند. بنابراین از نظر گوگل کم ارزش و ضعیف تلقی می‌شوند.

  1. بالا بودن تعداد تبلیغات نسبت به محتوا:

بعضی از وب‌سایت‌ها بیشتر از اینکه محتوای مفید روی صفحه خود داشته باشند، تبلیغات پولی دارند.

  1. محتواهایی که با کیفیت پائین و وابسته به لینک‌ها:

محتواهایی که به برنامه‌های پولی وابسته اشاره می‌کنند.

  1. وب‌سایت‌هایی که کاربران مسدود کرده‌اند:

بعضی از وب‌سایت‌ها را خود کاربران بلاک کرده یا گزارش می‌دهند چون محتوای بی‌کیفیت و بی‌ارزشی در آن‌ها منتشر شده است.

  1. عدم تطابق عبارت جستجو با محتوا:

صفحاتی که قول می‌دهند با کلیک کردن روی آن‌ها پاسخ‌های مرتبط با موضوع سرچ ارائه دهند، توسط Google Panda شناسایی می‌شوند.

بیشتر بدانید: دوره تخصص سئو





:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: