بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟
نوشته شده توسط : نت ویر

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟ 0 تا 100 در مورد SEM

 

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM یکی از موثرترین راه‌های رشد کسب و کار شما در فضای بسیار رقابتی وب است. با وجود میلیون‌ها کسب و کار در خارج و داخل کشور که همگی برای دیده شدن رقابت می‌کنند، هیچ وقت تبلیغات آنلاین مهم نبوده و بازاریابی در موتورهای جستجو موثرترین راه برای تبلیغ محصولات و رشد کسب و کار شناخته می‌شود.

در این مقاله ما اصول بازاریابی در موتورهای جستجو و همچنین نکات و استراتژی‌های لازم برای انجام درست آن را بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی موتورهای جستجو به چه معناست؟

بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing یکی از روش‌های بازاریابی کسب و کار است که با استفاده از تبلیغات پولی  صفحات وب‌سایت شما را وارد صفحه نتایج موتورهای جستجو یا همان SERP می‌کند. تبلیغ کنندگان روی کلمات کلیدی تمرکز دارند که کاربران سرویس‌هایی مثل گوگل و Bing ممکن است برای جستجوی محصولات یا خدمات خاص از آن‌ها استفاده کنند و این به تبلیغ‌کنندگان این فرصت را می‌دهد که تبلیغاتشان در کنار نتایج مربوط به عبارت‌های جستجو نمایش داده شود.

این تبلیغات را بیشتر با عنوان تبلیغاتی که پرداخت آن‌ها در ازای هر کلیک انجام می‌شود می‌شناسیم و در قالب‌های مختلفی ارائه می‌شوند. بعضی از آن‌ها تبلیغات کوتاهی هستند که به شکل متن ارائه شده‌اند اما بعضی دیگر مثل تبلیغات فهرست محصول یا PLA بصری‌تر و مبتنی بر خود محصول هستند که اطلاعات مهمی مثل قیمت و توضیحات محصول را در یک نگاه ببیند.

بزرگترین نقطه قوت بازاریابی موتورهای جستجو این است که به تبلیغ‌کنندگان فرصت ارائه تبلیغاتشان در مقابل مشتریان با انگیزه و آماده خرید را می‌دهد. این مشتریان آماده خرید در لحظه هستند. هیچ رسانه تبلیغاتی دیگری نمی‌تواند جای این روش را بگیرد. به همین دلیل هم است که SEM بسیار موثر و شگفت‌‌انگیز است و کسب و کار شما را به سرعت رشد می‎دهد.

بیشتر بدانید: آموزش سئو

مقایسه SEM  و SEO

هر روز حدود 5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود و حتی طبق گزارشات، موتورهای جستجو 10 برابر بیشتر از سوشال مدیا جذب ترافیک برای وب‌سایت‌ها دارند. اگر شما یک بیزنس لوکال و محلی دارید، 72 درصد از کاربران وب، سرچ محلی انجام می‌دهند تا یک فروشگاه در فاصله چند کیلومتری خود پیدا کنند. با این اوصاف، شما ترجیح می‌دهید روی SEM  سرمایه‌گذاری کنید یا SEO؟

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

اگر از دیدگاه سئو مطلب را بررسی کنیم، باید بخاطر داشته باشید که موتورهای جستجو “خود بیزنس شما” هستند. برای اینکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، باید کسب درآمد داشته باشند. این مسئله‌ای است که برخی صاحبان کسب و کار به آن توجه زیادی ندارند و حتی فراموش می‌کنند چرا قصد استفاده از موتور جستجو را دارند. در دنیای تجارت وب، بعضی کلمات هستند که رقابت را برای صفحات دشوار می‌کنند. مثلا کلمه Insurance در وب غیر فارسی، رقابت بسیار زیادی دارد و صفحات تبلیغاتی و وبلاگ به طور همزمان برای این کلمه با هم در رقابت هستند.

 

حالا تصور کنید که شما سئو صفحه خود را به طور ارگانیک و بر اساس این کلمه انجام داده‌اید. فرد جستجوگر برای پیدا کردن صفحه‌ای که شما آن را تهیه کرده‌اید باید تمام صفحات تبلیغاتی را رد کند. در SERP اسکرول کند که شاید صفحه جذاب شما را ببیند. این باعث می‌شود شما شانس جذب ترافیک را در این رقابت‌ها از دست بدهید.

نکته جالب در مورد SEM  یا در اشل بزرگتر PPC این است که حتی اگر بودجه نامحدودی برای سرمایه‌گذاری داشته باشید هم نمی‌توانید با صرف هزینه در تبلیغات رتبه یک گوگل را بدست آورید و مطمئن باشید اگر هم اتفاق بیوفتد دائمی و همیشگی نیست. گوگل تبلیغات را در هر صفحه و برای هر نوع جستجویی نشان نمی‌دهد. برای اینکه تبلیغات شما دیده شوند باید هدف تجاری شما مثل یک پیشوند در کنار کلمات و عبارات کلیدی شما قرار بگیرد.

مثلا اگر بخواهید در کشوری به غیر از ایران اشتراک اینترنت خریداری کنید، می‌توانید عبارت ” Buy an internet subscription” را جستجو کنید. کلمه Buy، هدف تجاری شما را مشخص می‌کند. در واقع به گوگل نشان می‌دهد شما به دنبال خرید و آگهی‌های تجاری هستید، بنابراین در ابتدای لیست تمام آگهی‌های مرتبط را به شما نشان خواهد داد. دقت داشته باشید که در این مثال‌ها شما کاربر هستید نه یک کارشناس وب.

 

حالا اگر عبارت ” an internet subscription” را سرچ کنید، مشاهده خواهید کرد که هم صفحات آگهی و هم صفحات وبلاگ کنار هم و در یک لیست قرار گرفته‌اند. بنابراین اگر شما بودجه نامحدودی برای تبلیغات در نظر گرفته باشید اما صفحات شما سئو مناسبی نداشته باشند، فرصت‌های زیادی را برای بدست آوردن ترافیک از دست خواهید داد.

نکته بعدی این است که کلمات کلیدی تجاری، به طور کلی حجم جستجوی کمتری نسبت به نمونه‌های اطلاعاتی دارند. پس این مورد هم می‌تواند ترافیک شما را محدودتر از قبل کند. تقریبا حجم جستجوی کیوردهای اطلاعاتی 30 برابر کیوردهای تجاری است.

” SEM راهی مناسب برای ترکیب دو استراتژی SEO و PPC است. بازاریابی موتورهای جستجو فعالیت شما را در فضای به سطح دیگری می‌برد.”

بیشتر بدانید: خدمات سئو





:: بازدید از این مطلب : 291
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: