ارتودنسی نیم فک چیست؟
نوشته شده توسط : نت ویر

در این مقاله قصد داریم به معرفی ارتودنسی نیم فک دندان پرداخته و شما را بیشتر با آن آشنا سازیم. همانطور که می دانید امروزه ارتودنسی دندان در کنار دیگر روش های درمانی مانند ایمپلنت، لمینت، از جمله درمان های معروف دندانپزشکی جهت تشخیص و درمان ناهنجاری های دندان و اجزای مرتبط با آن می باشد. در واقع ارتودنسی الاینر یکی از چندین شاخه‌ تخصصی در رشته دندانپزشکی است که به طور اختصاصی با تشخیص و درمان ناهم ردیفی دندان‌ ها و بی ‌نظمی اجزای ناحیه فک سروکار دارد. ارتودنسی نیم فک یکی از مدل های ارتودنسی دندان می باشد که جهت درمان یک فک بکار برده می شود. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

بیشتر بدانید: اصطلاحات ارتودنسی

انواع ارتودنسی نامرئی

انواع مختلفی از ارتودنسی نامرئی وجود دارد. بسته به عواملی مانند نوع مشکلی که باید درمان شود، متخصص ارتودنسی بهترین روش را توصیه می‌کند. بنابراین برای اینکه بفهمید کدام نوع ارتودنسی زیبایی برای نیازهای شما مناسب‌تر است، بهتر است با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید. انواع مختلف این نوع ارتودنسی موجود را می‌توان به دو گروه ارتودنسی ثابت نامرئی و ارتودنسی متحرک نامرئی تقسیم کرد.

ارتودنسی ثابت نامرئی: در بین دستگاه‌های ثابت، رایج ترین انواع آن عبارتند از: براکت سرامیکی، براکت نامرئی و بریس لینگوال یا پشت دندانی (که براکت‌ها در پشت دندان‌ها قرار دارند) .

ارتودنسی متحرک نامرئی: الاینرهای شفاف جایگزین کاربردی‌تری برای دستگاه‌های ارتودنسی ثابت هستند و علاوه بر قابل جابجایی بودن، مزایای بی شماری را نیز دارا هستند.

ارتودنسی ثابت نامرئی با براکت‌ نامرئی

براکت نامرئی علیرغم بودن در دسته دستگاه‌های ارتودنسی نامرئی، شبیه به براکت فلزی سنتی است؛ با این تفاوت که براکت نامرئی از سرامیک یا پلاستیک شفاف ساخته شده است. رنگ‌های آن شبیه مینای طبیعی دندان و شفاف بوده و تقریبا نامرئی هستند. این براکت‌ها به سختی قابل‌دیدن از فاصله بسیار نزدیک هستند. حتی با وجود اینکه این دستگاه‌ها در روش ارتودنسی ثابت و نامرئی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند دستگاه‌های فلزی سنتی نیاز به پیگیری های مکرر با مراجعه ماهانه به دندانپزشک برای تنظیم قوس دارند.

ارتودنسی ثابت نامرئی با براکت لینگوال یا پشت دندانی

بریس‌های لینگوال تنها نوع بریس‌های فلزی نامرئی هستند. آن‌ها را می‌توان در دسته دستگاه‌های این مدل از ارتودنسی طبقه‌بندی کرد، زیرا در پشت دندان قرار می‌گیرند و از بیرون نامحسوس (نامرئی) هستند.

“این نوع دستگاه نیز برای تنظیم نیاز به پیگیری ماهانه حضوری با متخصص ارتودنسی دارد.”

ارتودنسی متحرک نامرئی با الاینرهای شفاف

انقلاب واقعی در این ارتودنسی بیش از 20 سال پیش با الاینرهای شفاف رخ داد. الاینر یک دستگاه متحرک متشکل از دو آتل شفاف است که کاملا با دندان‌های بیمار سازگار و متناسب است. این الاینرها برای حرکت تدریجی دندان‌ها تا زمان قرارگیری آن‌ها به نحوه درست، فشار وارد می‌کنند.

به لطف این الاینرهای شفاف، بیمار می‌تواند با مسواک زدن دندان‌های خود، بدون اینکه دستگاه از دسترسی به هیچ ناحیه‌ای جلوگیری کند، بهداشت دهان و دندان بهتری داشته باشد.

“الاینرهای شفاف بسیار بادوام هستند و بسیار بعید است که بشکنند مگر اینکه به درستی از آن‌ها مراقبت نشود.”





:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: