اصطلاحات کاربردی که در بورس باید بدانیم
نوشته شده توسط : نت ویر

 

بازار اولیه بورس

 

بازار اولیه در واقع زمانی شکل می‌گیرد که دارایی شرکت برای اولین بار مورد معامله قرار می‌گیرد. در این حالت شرکت مورد نظر فروش سهام خود را به صورت پذیره نویسی از طریق بانک نماینده خود انجام خواهد داد.

پیشنهاد ما به شما: کسب و کار آنلاین

 

بازار ثانویه بورس

 

بازار ثانویه در کشور ما همان بازار بورس است. در واقع دارایی‌هایی که اولین بار در بازار اولیه مورد معامله قرار گرفت مجددا در بازار بورس معامله می شود. بنابراین در بورس شرکتی ثبت نمی‌شود و فقط شرکت‌های ثبت شده در بازار اولیه سهم خود را به فروش می‌رسانند.

قیمت اسمی

 

قیمت اسمی همان قیمت اولیه هر سهم است که در بازار تهران برابر با 100 تومان است. بنابراین برای تعیین تعداد سهم هر شرکت باید سرمایه آن را بر 100 تقسیم کنیم.

پرتفوی (Portfolio)

 

این عبارت در اصطلاحات مربوط به آموزش بورس به معنی سبدی از سهم شرکت‌های مختلف است که معمولا با هدف کاهش ریسک سرمایه گذاران شکل می‌گیرد. در این سبد از شرکت‌های مختلف سهم خریداری می‌شود تا در صورت ضرر یک سهم، رشد دیگری از زیان و از دست دادن سرمایه جلوگیری کند.

نماد شرکت بورسی

 

نماد شرکت‌های بورسی معمولا برای دسته‌بندی و شناسایی راحت‌تر آن‌ها ایجاد می‌شود و به طور معمول از حرف اول گروه صنعتی به همراه بخشی از نام آن تشکیل می شود. به طور مثال سخاش (سیمان+ خاش= سیمان خاش).

شاخص بورس

 

شاخص بورس در واقع نمایانگر وضعیت بازار در طی دوره قبل و حال حاضر می‌باشد. قبل از سرمایه‌گذاری در بازار بورسی باید شاخص‌های بورسی بازار به دقت بررسی شود.

پیشنهاد ما به شما: کسب درآمد بدون سرمایه

 

سود پیش‌بینی شده یا ESP

 

سودی است که به ازای هر سهم توسط آن شرکت پیش‌بینی می شود. این سود معمولا در ابتدای سال مالی و بر اساس نظر هیات مدیره تخمین زده شده و به سهام‌داران اعلام می‌شود.

سود تعدیل: به تغییرات سود پیش بینی شده طی یک سال مالی گفته می شود.

دامنه نوسان قیمت سهم

 

برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمت سهام سازمان بورس نوسانات قیمت در این بازار را مثبت و منفی 5 درصد در نظر گرفته است. در این صورت قیمت یک سهم در هر روز تنها می تواند 5 درصد کم و یا زیاد شود.

صف خرید و صف فروش

 

فروشنده و متقاضی در دو طرف معامله هر سهم قرار دارند. در شرایطی که به دلایل مختلف سهم یک شرکت با ارزش شود، عرضه کنندگان سهم از فروش آن خودداری می‌کنند در این حالت صف خریداران برای خرید آن سهم ایجاد می‌شود که به این حالت صف خرید گفته می‌شود. به شرایط برعکس آن نیز زمانی که خریدار برای کاهش قیمت بیشتر از خرید یک سهم خودداری کند صف فروش ایجاد خواهد شد.

 





:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: