شاخص کل چه تاثیری بر روی سهم‌های من داره
نوشته شده توسط : نت ویر

شاخص کل چیست؟

 

وقتی ما میگیم شاخص بورس، رشد داشته یا سقوط داشته، ما داریم در مورد چیزی به نام شاخص کل صحبت می‌کنیم. شاخص کل، به این دلیل که بیشترین تاثیر رو در روند بازار داره و مهم ترین عامل توی ثبت اتفاقات بازار هستش، بهش میگن شاخص بورس.

ولی منظور اصلی اینه که شاخص کل، بالا رفته یا پایین اومده. خب حالا این شاخص کل چیه؟ ببینید به زبان ساده، شاخص کل بورس، نشان دهنده‌ی میانگین بازدهی سرمایه گذاران هستش. وقتی ما در مورد شاخص کل صحبت می‌کنیم، به طور مستقیم میزان خرید و فروش سهامداران، میزان سودهای تقسیمی شرکت‌ها و میزان بازده شرکت‌های در بورس رو مورد بحث قرار دادیم.

خب حالا بگذارید یه مثال براتون بزنم که این مسئله رو بهتر درک کنید. فرض کنید که امروز سهامدارها در بازار قدرت خرید بیشتری داشته باشن و نسبت خریدار به فروشنده دو به یک باشه. خب طبیعتا وقتی قدرت خریدار بیشتر باشه، بازدهی سهم‌ها هم بهتر خواهد بود.

در این حالت، ما اکثر سهم‌ها رو مثبت می‌بینیم و این باعث میشه که شاخص بورس هم کاملا سبز و به عبارتی دیگه مثبت باشه. اما اگر روزی، ما شاهد اون باشیم که فشار عرضه‌ها بیشتره و فروشندگان قدرت بیشتری نسبت به خریدارها دارند، اونجاست که شاخص نزول میکنه و این طبیعتا یعنی منفی شدن شاخص بورس.

پیشنهاد ما به شما: کسب و کار آنلاین

 

اما چند تا سوال اینجا مطرح میشه!

 

آیا همه‌ی شرکت‌ها روی شاخص بورس تاثیر میگذارن؟ باید بگیم که نه الزاما اینطور نیست. هر شرکتی که در بورس حضور داره، طبیعتا یه رقمی از شاخص کل رو در بر میگیره ولی گاها شرکت مقدار تاثیرش بر روی شاخص کل به حدی کوچیکه که اصلا در شاخص بورس دیده نمیشه.

اما در مقابل، شرکتایی هم هستن که ما بهشون میگیم شاخص سازها. اکثر سهام‌های دولتی و خصوصی بزرگ که توی بازار بورس هستن مثل سهم خودرو، خساپا، شتران، فارس، فملی، ذوب، فولاد و… ، شرکت‌های شاخص ساز هستن و هر کدوم به تنهایی میتونن با تاثیری که بر روی شاخص بورس دارن، شاخص رو مثبت یا منفی کنن.

نکته‌ی بعدی اینه که شاخص کل، شامل میزان سود سهام‌ها هم میشه و تنها روند قیمتی رو بررسی نمیکنه. یعنی شما وقتی عدد شاخص رو می‌بینید، یعنی میزان سود سهام‌ها، قیمت و سایر المان‌های اقتصادی رو هم روی شاخص میبینن و یه دید کلی نسبت به بازار دارید.

پس شاخص بورس هر کشور، میتونه نشانگر میزان رشد اقتصادی کشور رو در بخش سرمایه گذاری نشون بده. البته این نکته رو هم فراموش نکنید که شاخص کل، که یک عامل تعیین کننده در بورس ایران هست، دارای نموداره و برای اینکه شما بتونید روند شاخص کل رو بررسی کنید، میتونید از تحلیل نموداری یا تحلیل تکنیکال هم استفاده کنید.

شاخص کل چه تاثیری بر روی سهم‌های من داره!!

 

اما بعضی‌ها هم هستن که از من میپرسن: ” شاخص کل چه تاثیری بر روی سهم‌های من داره؟ “. اول از همه باید بگم که شاخص بورس یا همون شاخص کل، قبل از اینکه بخواد تاثیر مستقیمی روی سهم شما بگذاره، یک تاثیر کلی روی بازار داره.

یعنی وقتی شاخص منفی میشه، کل بازار به لحاظ روانی در جهت عرضه کردن سهمشون میرن و فروشنده زیاد میشه. حتی روزهایی که شاخص با منفی شروع میکنه و ذره ذره مثبت میشه، می‌بینیم که اکثر فروشده از فروختن سهمشون پشیمون میشن و دوباره قدرت خریدار زیاد میشه.

پس اولین تاثیر شاخص بورس، روی بازار اینه که یه جو روانی ایجاد میکنه و همونطور که می‌دونید روانشناسی بازار، یکی از راه‌های تحلیل بازاره که خب یک المان تحلیل در روانشناسی بازار، مستقیما مربوط به شاخص میشه.

 

شاخص هم وزن چیست؟

 

شاخص هم وزن، یکی از شاخص‌های قیمتی در بازار بورس هستش. هر چند که شاخص هم وزن، عمدتا توسط افرادی که در بازار سرمایه هستند، زیاد مورد توجه قرار نمیگیره، اما شاخص هم وزن هم یکی از اون المان‌هایی هستش که روی شاخص بورس تاثیر میگذاره.

شاخص هم وزن، از خیلی از جهات شبیه به شاخص کل هستش اما در یک مورد، بسیار متفاوته و اونم اینه که شاخص کل، سود سازی شرکت‌ها رو هم مورد بررسی قرار میده و شما یک شاخص با متغیرهای کلی در شاخص کل دارید.

اما توی شاخص هم وزن ما به هیچ وجه متغیر سود یا سایر متغیر‌های تاثیر گذار رو نداریم و تنها چیزی که توی شاخص هم وزن داریم، اینه که قیمت رو بررسی می‌کنیم. اصولا شاخص هم وزن بر خلاف شاخص بورس، تنها بر روی متغیر قیمت، تغییر میکنه.

نکته‌ی بعدی‌ای که شما باید در مورد شاخص هم وزن بدونید اینه که شاخص هم وزن قیمت رو در کنار وزن یک سهم بررسی میکنه. در واقع، هر سهمی یک وزنی داره که مربوط میشه به کوچک یا بزرگ بودن یک سهم. مثلا سهم خودرو یا خساپا که یکی از بزرگترین شرکت‌های بازار هستند، طبیعتا وزن بیشتری نسبت به یه نماد مثل ستران یا همون سیمان تهران دارن.

پیشنهاد ما به شما: کسب وکار خانگی

 

در نتیجه…

 

وقتی که قرار باشه این دو تا نماد و به کلی همه‌ی نمادهای بازار روی شاخص هم وزن تاثیر بگذارن، وزنشون، یعنی بزرگی یا کوچکی سهمشون، در میزان تاثیر بر روی شاخص هم وزن، نقش زیادی داره.

یعنی سهم بزرگ تر، تاثیر بیشتر، سهم کوچک تر، تاثیر کمتر. و اینجاست که شاخص هم وزن به مراتب از شاخص بورس، اهمیت بیشتری پیدا میکنه. چون که گاهی اوقات ما می‌بینیم که شاخص کل روند مثبتی داره اما شاخص هم وزن، منفی هستش.

اینجا نشون میده که کلیت بازار، روند منفی‌ای داره و این تنها سهمای شاخص ساز بودن که اومدن روی شاخص بورس تاثیر گذاشتن. و مسئله‌ی بعدی‌ای که هست اینه که ضریب همبستگی شاخص کل به شاخص هم وزن، عمدتا دارای یک گپ قیمتی هست. و این نشون میده که سرمایه گذاری بر روی سهام‌های با بنیاد خوب، میتونه در آینده‌ی نزدیک، با پر شدن شکاف قیمتی در ضریب همبستگی شاخص هم وزن، سود خوبی رو به ما برسونن.

 





:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: