تعریفی از معاملات بورس و شاخص بورس
نوشته شده توسط : نت ویر

معاملات بورس چیست؟

 

بورس حدود 84 ساله که در ایران راه افتاده و سودآوری خیلی خوبی به همراه داشته..علت اینکه خیلی از افراد در ایران با بورس آشنایی ندارن عدم اموزش و اطلاع رسانی در حوزه ی رسانه بوده..شرط موفقیت در بورس افزایش مهارت معامله گری در این حوزه است.

معاملات بورس تشکیل شده است از خرید و فروش سهم هایی که در بورس انجام میشه..مثل خرید سهام گلرنگ که در صورت فروش آن فرد دیگری آن را میخرد .اگر تعداد خریداران آن سهم زیاد شود.و عرضهی آن سهم کمتر باشد، آن وقت قیمت سهم بالاتر می رود..

چیزی که در خرید و فروش سهام خیلی مهمه آموزش تابلو خوانی در بورسه..تابلو خوانی کمکتون میکنه تا بتونین خیلی سریع تر روند رشد و نزول یک سهم رو پیش بینی و سپس اقدام به خرید آن سهم کنید.

پیشنهاد من به شما: راه اندازی کسب و کار آنلاین

 

بورس یک بازار تخصصی

 

بورس یک بازار تخصصی است. بنابراین طبیعی است که اصطلاحات تخصصی خاص خود را داشته باشد. ما در ادامه ضروری ترین و پرکاربرد ترین مفاهیم و اصطلاحات تخصصی که به عنوان یک مبتدی باید آن را بدانید را آورده ایم :

شاخص بورس چیست؟

 

اگر پیگیر بازار بورس و اخباراش باشید، حتما این عبارت رو بارها شنیدید که: ” شاخص امروز با رشد 15 هزار واحدی یا مثلا با سقوط 50 هزار واحدی روبرو شد. “. این عددی که تو اخبار میگن، همون شاخص بورس هستش که می‌خوایم امروز در موردش صحبت کنیم.

اگر بخوام یه تعریف ساده بهتون بگم : ” شاخص عددیه که روند رشد یا نزول بازار رو به ما نشون میده. “. یعنی وقتی ما در مورد شاخص بورس صحبت می‌کنیم، یعنی به طور مستقیم داریم در مورد عددی صحبت می‌کنیم که به ما میگه بورس امروز یا در یک هفته‌ی گذشته، چه روندی رو طی کرده.

نکته ی مهم

 

اما خب مسئله اینجاست که خیلیا فقط به سبز یا قرمز بودن شاخص بورس نگاه می‌کنن و به این دقت نمی‌کنن که شاخص، چه امر مهمی در بازار بورس هستش. یعنی وقتی وارد بازار میشن فقط به این نگاه می‌کنن که امروز شاخص رشد کرده یا ریخته.

اما این رو باید بدونید که شاخص هم درست مثل همه سهم‌ها، حمایت داره، مقاومت داره، الگو تشکیل میده و این چیزیه که شما برای حضور در بازار بورس باید یه اطلاعات جامع ازش داشته باشین. مسئله‌ی بعدی در مورد شاخص بورس اینه که شاخص بورس، فقط یک عدد نیست و ما کلا یک شاخص هم نداریم.

ما شاخص کل بورس داریم، شاخص هم وزن داریم، شاخص شرکت‌های برتر داریم و… . پس اگر قراره که بیاید توی بازار بورس فعالیت کنید یا دنبال این هستید که توی بورس سود خوبی بدست بیارید، باید یه اطلاعات جامعی درباره شاخص بورس داشته باشید.

پیشنهاد من به شما: کسب و کار خانگی

 

شاخص کل چیست؟

 

وقتی ما میگیم شاخص بورس، رشد داشته یا سقوط داشته، ما داریم در مورد چیزی به نام شاخص کل صحبت می‌کنیم. شاخص کل، به این دلیل که بیشترین تاثیر رو در روند بازار داره و مهم ترین عامل توی ثبت اتفاقات بازار هستش، بهش میگن شاخص بورس.

ولی منظور اصلی اینه که شاخص کل، بالا رفته یا پایین اومده. خب حالا این شاخص کل چیه؟ ببینید به زبان ساده، شاخص کل بورس، نشان دهنده‌ی میانگین بازدهی سرمایه گذاران هستش. وقتی ما در مورد شاخص کل صحبت می‌کنیم، به طور مستقیم میزان خرید و فروش سهامداران، میزان سودهای تقسیمی شرکت‌ها و میزان بازده شرکت‌های در بورس رو مورد بحث قرار دادیم.

خب حالا بگذارید یه مثال براتون بزنم که این مسئله رو بهتر درک کنید. فرض کنید که امروز سهامدارها در بازار قدرت خرید بیشتری داشته باشن و نسبت خریدار به فروشنده دو به یک باشه. خب طبیعتا وقتی قدرت خریدار بیشتر باشه، بازدهی سهم‌ها هم بهتر خواهد بود.

در این حالت، ما اکثر سهم‌ها رو مثبت می‌بینیم و این باعث میشه که شاخص بورس هم کاملا سبز و به عبارتی دیگه مثبت باشه. اما اگر روزی، ما شاهد اون باشیم که فشار عرضه‌ها بیشتره و فروشندگان قدرت بیشتری نسبت به خریدارها دارند، اونجاست که شاخص نزول میکنه و این طبیعتا یعنی منفی شدن شاخص بورس.

 





:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: