میزبان CDN یا سی دی ان هاست چیست؟
نوشته شده توسط : نت ویر

میزبان CDN یا سی دی ان هاست چیست؟

 

اگرچه CDN ها میزبان وب نیستند و اقلام را در آخرین مایل(واحد اندازه گیری مسافت) به مصرف کنندگان تحویل نمی دهند، سرورهای شبکه تحویل محتوا از نظر جغرافیایی برای ذخیره محتوای ذخیره سازی (cache) نزدیک به کاربران و ISP های آنها در هر کجای دنیا که هستند توزیع می شوند. این ذخیره‌ سازی موقت محتوا ، کاهش تاخیر را به همراه دارد و ارائه ی محتوای یکسان به چندین کاربر را برای دسترسی کارآمدتر ممکن می‌سازد.

برای اپراتورهای شبکه، که به عنوان ارائه ‌دهندگان خدمات بی‌ سیم یا حامل‌ های شبکه تلفن همراه نیز شناخته می ‌شوند، که در تلاش هستند تا با تقاضای بی ‌پایان ویدیوی آنلاین همگام شوند، یک پلت فرم میزبانی CDN می‌ تواند راه ‌حلی بسیار موثر و مقرون‌ به ‌صرفه برای ماندن در رقابت باشد. یک شبکه تحویل محتوا می تواند اپراتورها را قادر سازد تا یک تجربه آنلاین سریع، مطمئن و قابل اعتماد با کیفیت ثابتی که مردم در هر دستگاه دارای وب انتظار دارند، ارائه دهند.

پیشنهاد ما به شما: سئو چیست

 

فرض کنید آخر هفته است و شما می خواهید آخرین فیلم هالیوودی را که منتشر شده است، پخش کنید؛ CDN یک سرور بهینه در شبکه خود برای ارائه آن ویدیو پیدا می کند. معمولا این سرور نزدیک ترین سرور به مکان فیزیکی شما خواهد بود (یعنی در ایران یا نزدیکی آن). فایل ‌های رسانه در حافظه پنهان ذخیره می ‌شوند و برای سایر درخواست ‌های کاربر در همان منطقه جغرافیایی در سرور شبکه تحویل محتوا باقی می‌ مانند. اگر محتوای درخواستی شما در دسترس نیست یا قدیمی است، سرویس CDN محتوای تازه ذخیره شده را برای ارائه درخواست‌ های بعدی ذخیره می ‌کند.

در حالی که تحویل محتوای وب سایت یک استفاده رایج برای CDN ها است، این تنها عملکرد آن ها نیست. در واقع، CDN ها محتوای بسیار متنوعی را ارائه می دهند که شامل موارد زیر است:

  • ویدیو با کیفیت 4K و HD
  • جریان های صوتی
  • دانلود نرم افزارها مانند برنامه ها، بازی ها
  • به روز رسانی های سیستم عامل
  • و موارد دیگر

به طور بالقوه هر داده ای که می تواند دیجیتالی شود، می تواند از طریق یک شبکه تحویل محتوا تحویل داده شود.

پیشنهاد ما به شما:سئو ویدیو چیست

 

چرا CDN مورد نیاز است؟

 

برای بیش از 20 سال، CDN ها ستون فقرات اینترنت را تشکیل داده اند. ارائه محتوای آنلاین برای خرید، بانکداری، مراقبت های بهداشتی و سایر مشاغل به سرعت و در مقیاس.

بدون CDN ها، با توانایی آنها برای تکثیر و ذخیره اطلاعات از سرورهای اصلی و سپس نزدیک کردن محتوای دیجیتال به جایی که کاربران به وب دسترسی دارند، اینترنت ممکن است تا حد خزیدن کند شود.

ممکن است متوجه آن نباشید، اما اگر تقریباً هر کاری را به صورت آنلاین انجام داده‌اید، یک CDN احتمالا به شما کمک کرده است تا تجربه ‌ای سریع، قابل اعتماد و ثابت داشته باشید. در اینجا یک مثال ساده از نحوه مدیریت ترافیک در پشت صحنه توسط شبکه های تحویل محتوا برای تحقق آن وجود دارد:

یک CDN ترافیک کلی را متعادل می کند تا به همه افرادی که به محتوای اینترنتی دسترسی دارند بهترین تجربه وب ممکن را بدهد. در مورد آن مانند مسیریابی ترافیک در دنیای واقعی فکر کنید. ممکن است یک مسیر وجود داشته باشد که معمولا از نقطه A تا نقطه B سریع ‌ترین مسیر باشد، اگر ماشین دیگری آن را طی نکند. اما اگر شروع به شلوغ شدن کند، و ترافیک در چند مسیر مختلف پخش شود، برای همه بهتر است.

این مسئله ممکن است به این معنی باشد که شما در جاده ‌ای فرستاده می ‌شوید که چند دقیقه طولانی ‌تر است (یا حتی میکروثانیه، زمانی که به سرعت اینترنت مقیاس ‌بندی می‌ شود) اما در ترافیکی که در مسیری که معمولا سریع ‌ترین است، گیر نمی ‌کنید. همچنین ممکن است به این معنی باشد که شما به سریع  ترین مسیر معمولی اعزام می شوید، اما بدون اینکه در ترافیک گرفتار شوید، زیرا خودروهای دیگر در مسیرهای طولانی تری فرستاده می شوند. بنابراین، موضوع کاهش سرعت نیست، بلکه در مورد تعادل بار و استفاده کامل از همه منابع موجود است.

واقعیت این است که بدون CDN ها، همه ی ما هنگام گشت و گذار در وب بیشتر در ترافیک گیر می کنیم!

پیشنهاد ما به شما:بهبود سئو محلی





:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: