تفاوت بین همدلی و همدردی چیست؟
نوشته شده توسط : نت ویر

همدلی:

 

همدلی مهارتی است که اگر بر آن مسلط باشید، می توانید به راحتی در کار های تیمی به عنوان یک رهبر فعالیت کنید. متاسفانه اکثر افراد همدلی را با همدردی اشتباه می گیرند و همین موضوع باعث می شود تا آنها دچار اشتباهاتی شوند.

پیشنهاد ما به شما: کاریزما چیست

 

اما تفاوت بین همدلی و همدردی چیست؟


همدردی به این معناست که ما خودمان را جای طرف مقابل می گذاریم و به عبارتی درد را برای خودمان می کنیم. اما همدلی به این معنی است که ما به صحبت های طرف مقابل گوش می کنیم. اکثر اوقات افراد می دانند که برای حل مشکالتشان باید چه اقداماتی را انجام دهند و اگر یک نفر درست به آنها گوش کند، آنها می توانند راه حل مشکلشان را درست در زمان توضیح دادن به ما پیدا کنند.
در غیر این صورت زمانی که درست و اصولی به صحبت های طرف مقابل گوش می کنیم واز او سوالاتی می پرسیم، باعث می شود که خودمان نیز بهتر با مشکل او آشنا شویم.

 

در همدلی ما فقط سه سناریو داریم:
یا در زمانی که به او گوش می کنیم به راهکار می رسد.
سناریو دوم این است که اگر راهکاری برای مشکل او داریم به او پیشنهاد می کنیم. این پیشنهادمی تواند کمک مستقیم ما یا معرفی یک شخص و خدمات و… به او است.
سناریو سوم هم این است که اگر طرف به پاسخی نرسید و ما هم برای او راهکاری نداشتیم در
نهایت به او می گوییم که خیلی از این مشکل شما متاسف شدم.

 

مهارت حل مسئله:

 

در مهارت حل مسئله ما به صورت فعال در ابتدا ما به دنبال مسئله و مشکالت می گردیم و سعی می کنیم که ریشه آن را پیدا کنیم. پس از آن تالش می کنیم که فرصت ها و کمبود ها را تشخیص دهیم و در نهایت شروع می کنیم به جمع آوری اطالعات و تحلیل آنها برای خلق راهکار. در آخر هم با استفاده از مهارت تصمیم گیری بین راهکار های مختلفی که به آنها دست پیدا کرده ایم، بهترین گزینه را انتخاب می کنیم. پیدا کردن مهارت حل مسئله از مهم ترین پاسخ هایی است که می توانیم به سوال توسعه فردی چیست و چطور آن را در خودمان تقویت کنیم، بدهیم.
چرا مهارت حل مسئله یک مهارت دوجانبه برای زندگی شخصی و کسب و کار به حساب می آید؟
وقتی تازه با مهارت حل مسئله آشنا می شوید، می توانید مسائل خودتان را بهتر تشخیص دهید و ریشه آنها را پیدا کنید، پس از مدتی که در این زمینه ماهر تر می شوید می توانید علاوه برتخشیص مسئله، به خوبی اطلاعات جمع آوری کنید و برای مسئله خودتان راهکار ارائه دهید و از آنها، بهترین راهکار را برای حل مسئله تان انتخاب کنید. تا به اینجا مهارت حل مسئله می تواند شما را در زندگی شخصی یاری کند.
پس از مدتی شما می توانید مشکلات دیگران را شناسایی کنید و برای آنها راهکار ارائه دهید و از این طریق برای آنها ارزش ایجاد می کنید. در آخر شما به حدی می رسید که می توانید این مهارت را به دیگران یاد بدهید. دو مرحله آخر به شما در کسب و کارتان کمک می کند.

 

زمانی که شما تا این حد در حل مسئله ماهر می شوید و می توانید مشکالت و مسائل همکاران را پیدا کنید و برای آنها راه حل ارائه دهید؛ همچنان از برای مشکالت سازمان نیز راه حل پیدا کنید و آنها را به عنوان پیشنهاد در اختیار مدیران خودتان قرار دهید، پس از مدتی مدیران روی شما حساب دیگری باز می کنند و در نهایت ارتقای شغلی در انتظار شماست.

توصیه می شود: بهترین زمان مطالعه

 

توسعه فردی چیست؟ | تکرار و تکرار

 

یکی از مهم ترین ویژگی های هر مهارتی این است که شما با یادگیری، عمل کردن، ارزیابی کردن خودتان و بازخورد گرفتن از دیگران می توانید مهارت هایتان را د رحوزه ای افزایش دهید و از این رو به توسعه فردی چیست پاسخی درست بدهید

کلام آخر

 

به طور کلی ما می توانیم با ارتقای مهارت هایمان، ذهنیت و شخصیتمان توانمند تر شویم و در جنبه های مختلف
زندگی خودمان رشد کنیم. از این رو باید در ابتدا مهارت های مورد نظر خودمان را لیست کنیم و به ترتیب اولویت آنها را شروع کنیم. به یاد داشته باشید که طوالنی ترین سفر ها با قدم های کوچک شروع شده اند. پس یادگیری مهارت های مورد نیازتان را با ساده ترین قدم ها شروع کنید. در این مقاله سعی کردیم به سوال توسعه فردی چیست ، پاسخی جامع بدهیم.
در دسته توسعه فردی سایت ماهان تیموری سعی کرده ایم که مقالات را در جهت رشد هر سه جنبه توسعه فردی برای شما همراهان آماده کنیم

 





:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: