توسعه فردی چیست ؟
نوشته شده توسط : نت ویر

توسعه فردی چیست ؟

 

زمانی که ما از توسعه فردی صحبت می کنیم، منظورمان آن است که فرد بتواند شخصیت، ذهنیت و مهارت‌های خودش را به خوبی و به صورت همزمان رشد دهد. اگر هر کسی بتواند این سه حوزه را با هم رشد بدهد، پس از مدتی جز بهترین‌ها خواهد بود و می تواند در هر زمینه ای موفق باشد.

 

توسعه فردی چیست؟ | رشد شخصیت

 

شخصیت هر انسان را مجموعه ای از اتفاقاتی که در گذشته برای او رخ داده است و اتفاقاتی که در لحظه حال رخ می دهد و همه مهم‌تر واکنش های فرد به این اتفاقات شکل می دهد. شما برای رشد دادن شخصیتتان می توانید دوکار انجام دهید.
1- استفاده از روانکاو و کوچ: در واقع همانطور که گفتیم گذشته شما و مواردی که در ناخودآگاه ذخیره شده اند در شکل گیری شخصیت شما بسیار تاثیر گذار هستند. شما با استفاده از روانکاو می توانید ریشه بسیاری از رفتارهای خودتان را بیابید. علاوه بر آن استفاده از کوچ نیز می تواند در شخصیت شما به خصوص در مواردی که می تواند آینده شما را رقم بزند بسیار تاثیر گذار باشد.
2- علاوه بر راهکار بالا شما می بایست برخی از کارها را یاد بگیرید که به وسیله آنها بتوانید بهترین واکنش ها را در برابر اتفاقاتی که در لحظه حال رخ می دهد، از خودتان بروز دهید.

پیشنهاد ما به شما: کاریزما چیست

تصمیم گیری:

 

تصمیم گیری یکی از مهم ترین ویژگی‌های شخصیتی است که رشد دادن آن یکی از مهم‌ترین کارها برای پاسخ به سوال توسعه فردی چیست، خواهد بود. ما هر روز در زمینه های مختلف از انتخاب لباس تا انتخاب تمدید قرارداد با شرکت فعلی که در آن کار می کنیم و….با انتخاب های مختلف رو به رو می شویم. از این رو تصمیم گیری یکی از مهم ترین مهارت هایی است که بهتر است هر چه زود تر آن ها را به دست بیاوریم.
برای آنکه بتوانیم تصمیم گیری درستی داشته باشیم باید ارزش های خودمان را بشناسیم. زمانی که ما بر حسب ارزش هایمان تصمیم می گیریم در نهایت احساس بهتری نسبت به خودمان داریم و همین عوامل باعث می شود که بتوانیم انگیزه بیشتری نسبت به عملی کردن آن تصمیم ها داشته باشیم. برای مثال تصور کنید صداقت از ارزش های یک فرد می باشد. این فرد به دنبال کار می باشد. در این صورت باید به دنبال شرکت هایی باشد که صداقت یکی از ارزشهای آنهاست.

 

اعتماد به نفس:

 

افزایش اعتماد به نفس یکی دیگر از عواملی است که می تواند در پاسخ به سوال توسعه فردی چیست و چطور باید خودمان را رشد دهیم موثر باشد. در واقع عواملی مانند سطح دانش و مهارت ما در کاری که انجام می دهیم، میزان دارایی، تناسب اندام و… عواملی اند که در اعتماد به نفس هر کسی تاثیر دارند. با کار کردن روی این موارد می توانیم شخصیتمان را رشد دهیم.

توسعه فردی چیست؟ | ارتقا ذهنیت

ارتقای ذهنیت از مهم ترین کارهایی است که می توانیم برای پاسخ به سوال توسعه فردی چیست انجام دهیم. ما هر چقدر هم که تلاش کنیم تا زمانی که باورهای ثروت ساز در خودمان ایجاد نکرده باشیم، نمی توانیم انتظار خلق نتایج منحصر به فردی را داشته باشیم. از این رو ارتقای ذهنیت و نگرش از مهم ترین وظایف هر کسی است که می خواهد در زندگی رشد کند.

پیشنهاد ما به شما: بهترین زمان مطالعه

 

توسعه فردی چیست؟ | مهارت چیست؟

 

شاید بهتر باشد پیش از آنکه برای ارتقای مهارت هایمان برنامه ریزی کنیم در ابتدا با مفهوم آن اشنا شویم.
مهارت ترکیبی از دانش به همراه توانایی انجام یک کار است. برای مثال ما زمانی می توانیم بگوییم که یک فرد در نواختن یک ساز مهارت کافی دارد که عالوه بر داشتن دانش موسیقی، در نواختن آن ساز هم توانایی زیادی داشته باشد. اگر کسی فقط در تئوری موسیقی دانش زیادی داشته باشد، اما نتواند قطعات موسیقی را به خوبی اجرا کند، نمی توانیم بگوییم که او موزیسین ماهری است، بلکه او می تواند مدرس ماهری باشد. یا بلعکس نوازنده ای که از تئوری موسیقی اطالعی ندارد و فقط می تواند قطعات موسیقی را به خوبی اجرا کند هم جز دسته بندی یک
موسیزین ماهر محسوب نمی شود، بلکه او یک نوازنده ماهر است.
پس تا به این جا متوجه شدیم که اگر می خواهید در یک حوزه به مهارت بالایی برسید باید علاوه بر اینکه در آن حوزه اطلاعات زیادی به دست می اورید، سعی کنید که در فاز عملی نیز به خوبی عمل کنید و دستاورد های خوبی برای خودتان رقم بزنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: