رشته مدیریت صنعتی چیست و چه وظایفی دارد؟
نوشته شده توسط : نت ویر

مدیریت صنعتی

 

سلام ماهانی عزیز. می‌دونستید یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در حوزه‌ی کسب و کار تو ایران داریم، عدم وجود مدیریت صنعتی در مشاغل کشوره؟ و جالبه که این رشته یکی از پردرآمد ترین و پر تقاضاترین رشته‌های ایران محسوب میشه. اگر دوس داری اطلاعات کاملی در مورد مدیریت صنعت ی بدست بیاری، این مقاله به همه سوالاتت پاسخ میده.

 

مدیریت صنعتی، یکی از مشاغل پرطرفدار و در عین حال کاربردی در مجموعه‌های تجاری و صنعتی در تمام دنیا محسوب میشه. در ایران هم چند سالی است که نیاز به این شغل زیاد شده و میشه گفت که جایگاهشو در عرصه‌ی مدیریت پیدا کرده.

اما سوال اینجاست که مدیریت صنعتی چیست؟ و دقیقا چه کاربردی توی حوزه‌ی مدیریت داره. جواب این سوال یه خرده نیاز به مقدمه چینی داره و نیازه که جوانب مختلفش بررسی بشه. اما اگر بخوایم به زبان ساده مدیریت صنعتی چیست رو توضیح بدیم، میتونیم بگیم که:

 

پیشنهاد ما به شماانواع مدیریت

 

مدیریت صنعتی چیست؟

” مدیریت صنعتی یکی از شاخه‌های مدیریته که طی اون، شخص مدیر صنعتی، با توجه به دانشی که در حوزه‌ی مهارت‌های صنعتی داره شروع به تربیت و پرورش نیروهای صنعتی در یک مجموعه تجاری و صنعتی میکنه. “.

این تعریف، خیلی تعریف ساده ایه اما اگر یه مقدار بخوایم به بطن ماجرا سفر کنیم، می‌بینیم که یک مدیر صنعتی چه کار مهمی توی یه مجموعه انجام میده. بگذارید یه مثال ساده براتون بزنم. فرض رو بر این بگذاریم که تیم ماهان تیموری، وارد یه حوزه‌ی صنعتی بشه و در صنعت فلزات شروع به کار کنه.

اگر همین تیم امروزی وارد اون صنعت بشه و در اون صنعت هم با همین مدیریت فعلی بخوایم کار کنیم، طبیعتا نه تنها نتیجه نمیدیم بلکه شکست هم می‌خوریم. ما در مجموعه‌ی صنعتی نیاز به اشخاصی داریم که علاوه بر شناخت صنعت، مهارت رشد نیروهای صنعتی هم داشته باشن.

و این یکی از بزرگترین مشکلات صنعت ما در ایرانه که مدیران صنعتی ما کسانی هستن که هیچ سر رشته‌ای در مدیریت صنعتی ندارن و به هیچ وجه نمیتونن نیروهای صنعتی رو هدایت کنن. خب حالا این مدیر صنعتی دقیقا تو چه حوزه‌های فعالیت میکنه؟

بطور کلی یک مدیر صنعتی میتونه در سه گرایش: 1) فنی و تکنیکی، 2) مالی و اقتصادی و 3) رفتاری و اجتماعی کارش رو دنبال کنه و در این حوزه تخصص کسب کنه. اما چیزی که تو ایران بیشتر باهاش روبرو هستیم، اینه که مدیران صنعتی ما بیشتر در حوزه‌ی مالی و رفتاری با سازمان‌ها و شرکت‌ها کار میکنن.

 

 پیشنهاد ما به شما: مدیریت کسب و کار

 

وظایف مدیریت صنعتی چیست؟

 

برای اینکه یه مقدار بیشتر با زیر و بم کار مدیریت صنعتی آشنا بشیم، بهترین کار اینه که با وظایف مدیریت صنعتی آشنا بشیم تا ببینیم که حوزه‌ی کاری یک مدیر صنعتی چه مواردی رو شامل میشه؟

کنترل صفر تا صد تولید

 

اولین وظیفه‌ی مدیران صنعتی در یک مجموعه‌ی تجاری صنعتی اینه که بر روی تمامی مراحل تولید نظارت کنن و تمامی مشکلات رو برطرف کنن. وقتی از تمامی مراحل تولید صحبت می‌کنیم، منظورمون اینه که از تمامی مراحل تامین مواد اولیه تا زمانی که محصول آماده میشه و در بازار عرضه میشه، یک مدیر صنعتی وظیفه داره که نظارت کامل بر روی پروسه داشته باشه.

جذب نیروی مستعد

 

استخدام نیروهای متخصص یکی دیگه از فعالیت‌های مدیر صنعتیه که در حیطه‌ی وظایف مدیریت صنعتی بهش پرداخته میشه. از اونجایی که پروسه استخدام یک نیروی متخصص یک امر بسیار حساس و حیاتی برای یک واحد صنعتیه، علاوه بر مدیر منابع انسانی، حتما نیاز به حضور مدیر صنعتی هم وجود داره. در واقع

مدیریت صنعتی هر مجموعه تلاش میکنه که در کنار در نظر گرفتن مسائل تخصصی و فنی، مسائل رفتاری و شخصیتی کارکنان استخدامی رو هم زیر نظر بگیره.

 





:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: