طلوع دیجی کالا از کجا شروع شد؟
نوشته شده توسط : نت ویر

 

در همین راستا، مدیران دیجی‌کالا از ابتدا شعار “Content is The King” را به عنوان یکی از شعارهای خود همواره رعایت می‌کنند، حال آنکه این شعار امروزه کامل تر شده است و بصورت “Content is not King, It is the Kingdom” بر دیوارهای بخش تولید محتوای دیجی‌کالا نقش بسته است.
به گفته‌ی بنیان گذاران دیجی کالا ، دیجی‌کالا با توجه به خلا موجود همزمان با پیشرفت سرعت نفوذ اینترنت، با شتاب بالایی رشد کرد و موفق شد تا در طول سه ماه اول فعالیت خود، سوددهی را تجربه کند.

پیشنهاد ما به شما: راه اندازی کسب و کار

 

درخشش دیجی کالا

 

یکی از مواردی که دیجی‌کالا در سال‌های ابتدایی بسیار به آن پایبند بود، عدم پیروی ۱۰۰ درصدی از نوسانات قیمت دلار بود.
دیجی‌کالا تا سال ۱۳۸۸ رشد سالیانه‌ی ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده و موفق شده بود تا مشکلات کلیدی را پشت سر بگذارد.
قوی‌تر شدن هر چه بیشتر بنیان اقتصادی دیجی‌کالا پس از سه سال باعث شده بود تا این فروشگاه اینترنتی بتواند در برابر نوسانات قیمت دلار در سال‌های آینده مقاومت کرده و مشتریان خود را راضی نگه دارد.
به گفته‌ی بنیان گذاران دیجی کالا ، حاشیه‌ی سود پایین و بعضا به جان خریدن ضرر در فروش محصولات پس از سال ۱۳۸۸ که بیشتر زاییده‌ی افزایش قیمت دلار بود، باعث شد تا دیجی‌کالا همچنان به رشد ادامه داده و مشتریانش را راضی نگه دارد.
به گفته‌ی موسس دیجی کالا ،در روزهایی که فروشندگان و تامین‌کنندگان کالاهای دیجیتال به موجب افزایش نرخ دلار سیاست عدم عرضه یا افزایش نجومی قیمت‌ها در پیش گرفته‌ بودند، دیجی‌کالا به لطف موجودی انبار خود، محصولاتش را با قیمتی معقول و پایین‌تر از بازار در اختیار مشتریانش قرار داده بود. و همین امر ،تاثیر چشمگیری در روند پیشرفت دیجی کالا داشت.

 

موج اول سرمایه گذاران

 

دیجی‌کالا اولین پیشنهاد سرمایه‌گذاری خود را از سوی کمپانی Naspers طی آخرین روزهای سال ۱۳۹۰ دریافت کرد.
پس از انجام مذاکرات تکمیلی، به یکباره و بر اثر اتفاقات سیاسی که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ روی داد، نسپرس تصمیم گرفت تا وارد ایران نشود.

همزمان با سیاست‌گذاری برای گسترش خدمات و کالاها، سرآوا، به عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری داخلی به سراغ دیجی‌کالا آمد و دوباره مذاکرات برای سرمایه‌گذاری در دیجی‌کالا آغاز شد که در نهایت باعث سرمایه‌گذاری سرآوا در دیجی‌کالا شد.

دیجی‌کالا پس از سرمایه‌گذاری سرآوا در سال ۱۳۹۱ روند رو به رشد خود را همچنان ادامه داد.
بطوریکه در سال ۱۳۹۲ این فروشگاه اولین مرکز پردازش کالای خود را راه‌اندازی کرد. دیجی‌کالا در نهایت موفق شد تا پس از برنامه‌ریزی فراوان در سال ۱۳۹۳ گستره‌ی محصولات خود را به کالاهای غیر دیجیتال افزایش داده و طیف گسترده‌ای از محصولات را پوشش دهد.

حمید محمدی و سعید محمدی، همزمان با انجام مذاکرات در فکر گسترش دامنه‌ی فروش محصولات خود و تبدیل شدن به فروشگاهی اینترنتی بودند که فقط لوازم الکترونیک و گجت‌های دیجیتال به فروش نمی‌رساند.
هرچند این سیاست چالش‌هایی برای دیجی‌کالا در پی داشت، اما به اعتقاد بنیان گذاران دیجی کالا  عدم پوست‌اندازی و تمرکز روی محصولات الکترونیک دیجی‌کالا را در موقعیتی خطرناک قرار می‌دهد و باعث می‌شد تا در صورت ورود رقیبی قدرتمند، با چالش‌های جدی‌تری روبرو شوند.
پس از سرمایه‌گذاری سرآوا در دیجی‌کالا، فرآیند اضافه کردن کالاهای غیردیجیتال وارد فاز عملی شده و در واقع سیاست‌گذاری برای تبدیل شدن به فروشگاهی برای همه‌ی اجناس آغاز شد.
دیجی‌کالا از فروشگاهی برای خرید کالای دیجیتال ،به فروشگاهی برای خرید دیجیتالی کالا تبدیل می‌شد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که دیجی‌کالا بیش از یک سال زمان صرف برنامه‌ریزی برای این کار کرد و حتی برای تصمیم‌گیری بهتر در رابطه با استراتژی‌های تبلیغاتی به سراغ چندین آژانس فعال در حوزه‌ی تبلیغات نیز رفت.
نهایتا دیجی‌‌کالا فرایند اضافه کردن کالاهای غیر دیجیتال را با اضافه کردن لوازم خانگی آغاز کرد.

پیشنهاد ما به شما: کسب و کار موفق





:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: