3 نکته طلایی برای مدیریت سرمایه در بورس
نوشته شده توسط : نت ویر

 

3 نکته طلایی برای مدیریت سرمایه در بورس

 

مجله سرمایه گذاری یا اینوستوپدیا، یکی از مجله‌های با سابقه و تخصصی بازار سرمایه در دنیاست. این مجله علاوه بر اینکه تحلیل‌های بی نقصی از بازار سرمایه ارائه میدهد، هر چند وقت یک‌بار نکته‌هایی را برای فعالان بازار سرمایه در مورد مدیریت سرمایه در بورس میگوید که بسیار کاربردیِ.

در این مقاله تیم ماهان تیموری تصمیم گرفته است که ده تا از این نکته‌های درجه یک که در آخرین مقاله این مجله منتشر شده را برایتان مطرح کند و توضیحات لازم را برایتان بدهد. امیدواریم که این نکته‌ها، شما را به یکی از اون یک درصد افراد موفق در بازار سرمایه تبدیل کند

1)     ضرر را بپذیرید، بازنده بودن را نه

 

اولین نکته‌ای که مجله سرمایه گذاری در مورد مدیریت سرمایه در بورس به ما یاد میدهد این است که هیچ تضمینی وجود ندارد که بازار بعد از یک روند نزولی، حتما روند صعودی طی کند و شما دوباره سود کنید و یا سر به سر بتونید از یه سهم خارج بشید.

پس نباید هیچ وقت به این فکر کنید که اگر توی ضرر هستید، با صبر کردن میتوانید از ضرر در بیاید و حداقل با یه سود کمی سهمتان را بفروشید. چرا؟ به این دلیل که شما در بازار سرمایه، قراره که بر روی فرصت‌ها سرمایه گذاری کنید و قرار نیست که با زمان و صبر کردن وارد یک معامله بشید.

چیزی که یک سرمایه گذار و تریدر را موفق میکند این هست که با توجه به اصول مدیریت سرمایه در بورس، بتواند از کوچک ترین فرصت‌ها، برای رسیدن به سودهای چند برابری استفاده کند. خیلی وقت‌ها میشود که یک فردی بدون تحلیل یک سهمی را میخرد. مثلا میرود سهم خساپا که خودروسازی سایپا هست را میخرد.

و به این فکر میکنه که خب این سهم که هیچوقت ضرر ده نخواهد بود، چون که همیشه ماشین هاش رو داره میفروشه و یکی از پر بازده ترین شرکت‌های ایران محسوب میشه. اما یکهو مشابه اتفاقاتی که در مرداد سال 99 افتاد، سهام این شرکت بیش از سی درصد افت قیمت رو تجربه میکنه و اونوقت شما باید روزها این انتظار رو بکشید که قیمت سهم برگرده.

در حالی که اگر یک تحلیل درست داشتید و اصول مدیریت سرمایه را رعایت می کردید، میتوانستید خیلی راحت، منتظر فرصتی باشید که سهم در کف قیمتی قرار بگیرد و یک سود عالی ازش بدست بیارید. این مثال را برایتان زدم که اگر سهمی از هزار تومان بیاد 500 تومن، شما 50 درصد سرمایتان از دست دادید ولی برای اینکه دوباره از 500 بره هزار تومان، باید صد در صد سود کنید.

پیشنهاد ما به شما: انواع مدیریت

2)     با هر منفی از بازار فرار نکنید

 

یکی از اشتباهاتی که اکثر تازه واردها در بازار سرمایه انجام میدهند این هست که با هر منفی، میخواهند از بازار فرار کنند. بگذارید یک مثال برایتان بزنم. فرض کنید که شما در یک بازار صعودی وارد بورس شدید و معاملاتتان را شروع کردید.

در روزهای اول هم سود خوبی گرفتید و اکثر سهام هایتان با بالای ده تا بیست درصد سود در بازار دارن معامله میشوند. اما یک روز بعد از چند روز سود دادن، بازار منفی میشود. یا اینکه شما یک سهمی را با تحلیل امروز خریدید و فردا منفی میشود و با دیدن یک منفی، احساس می‌کنید که اشتباه کردید که وارد بازار شدید و از بازار میاید بیرون.

خب بگذارید یک حساب سرانگشتی کنیم که اگر شما در هر هفته و هر روز دو تا معامله بزنید. در یک هفته تقریبا ده تا معامله میتوانید داشته باشید. اگر از این ده تا معامله، پنج تا از آنها فردا  منفی بشوند و شما از بازار بیاید بیرون، در واقع شما چیزی حدود بیست و پنج درصد سرمایه خودتان را دود هوا کردید.

پس نکته اینجاست که قرار نیست ما با نوسانات کوتاه مدت و یا اتفاقاتی که در لحظه میفتد، مثل یک خبر بد، بخواهیم نسبت به سرمایه گذاری خودمان واکنش نشان بدهیم. اینکه ما یک میلیون سرمایه گذاری کرده باشیم و به پنجاه هزار تومان بالا و پایین قیمت واکنش نشان بدهیم و پولمان را از بازار بکشیم بیرون، خلاف اصول مدیریت سرمایه در بازار بورس هست.

خب باید چکار کنیم؟ بهترین راه این هست که به استراتژی خودمان پایبند باشیم. یک وقت‌هایی هست  که ما را یک سهام به دید بلند مدت سرمایه گذاری کردیم و اون سهام در بازه‌ای از سال، اوضاع خوبی ندارد و یک مقدار قیمتش افت میکند، اما ما میدونیم که با توجه به طرح‌هایی که دارد و با توجه به قیمتی که الان داره، سهم مناسبی برای سرمایه گذاری هست، پس قانون مدیریت سرمایه در بورس به ما میگوید که به استراتژی خودمان وفادار باشیم و سرمایمان را به بازی نگیریم.

پیشنهاد ما به شما: کسب درآمد

3)     به شایعات گوش ندهید

 

این اصل از مدیریت سرمایه در بورس را همیشه رو به روی خودتان داشته باشید که هیچ خبری، تا زمانی که منبع موثقی تاییدش نکرده، برای شما نباید معیار معامله باشد. یک اصطلاحی در بازار بورس آمریکا رایج هست که میگویند شایعه را بخر و خبر رو بفروش. در واقع این یک حقه در بازار‌های بورس محسوب میشود که با سرمایه داران بزرگ با این روش، با سرمایه‌ی خیلی از مردم بازی می‌کنند و سود می‌گیرند.

در واقع یک خبر یا یک حرفی در بازار میپیچد و ما که هیچ اطلاعی نداریم که چه اتفاقی دقیقا افتاده، از روی هیجان و از ترس از دست سرمایه، سریعا سهاممان را میفروشیم. یا حتی برعکس، یک خبر خوبی را در بازار شایعه میکنند و بعد شما میرید سهم میخرید، ولی در اصل، سرمایه داران بزرگ قصد فروش سهامشان با این روش رو داشتند.

پس خبرها را دنبال کنید، اما هر خبری را معیار معاملات خودتان قرار ندهید. مدیریت سرمایه در بورس به ما میگوید که سرمایه‌ی ما، منبع اصلی درآمد و سود ما از بازار بورس می باشد، پس ما نباید آن را با هر چیز غیر معتبری آتیش بزنیم.

 





:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: