اصول مدیریت سرمایه در بازار بورس
نوشته شده توسط : نت ویر

اصول مدیریت سرمایه در بازار بورس

در مبحث مدیریت سرمایه در بازار بورس، ما چند اصل اساسی داریم که باید حسابی به آنها توجه کنیم و اون‌ها رو مد نظر قرار بدیم. این را مطمئن باشید که اگر این تکنیک‌ها را به درستی رعایت کنید، در کمتر از یکسال حداقل دو تا سه برابر سرمایه‌ی خودتان از بورس سود می‌گیرید.

1-     هیجانی نشوید

 

اولین تکنیکی که باید در مبحث مدیریت سرمایه در بورس رعایت کنید، بحث هیجان درمعامله هاست. من در مبحث تحلیل بنیادی به شما این را گفتم که خیلی از خبرها و خیلی از اتفاقات ممکن است که روی بورس تاثیر بگذارد و برای مدت زمان کوتاهی باعث شود که بورس یک رشد خوب یا ریزش زیادی داشته باشد.

اما کسی این وسط موفق است که به کل از این هیجانات دوری کند. وقتی میبیند بازار منفی هست، نباید سریعا سهمتونو بفروشید. نباید سریع برید تو صف فروش. در مقابل هم باید به این نکته توجه کنید که وقتی بازار مثبت هست، نباید برید تو صف خرید.

این نکته را از من داشته باشید که منفی‌های بازار، فرصت خرید هستند و مثبت‌های بازار فرصت نگهداری و یا فروش. یعنی وقتی بازار دارد اصلاح میکند یا به عبارتی میریزد، قانون مدیریت سرمایه در بورس میگوید که سهم بخرید و وقتی که بازار مثبته باید صبوری کرد و در نقطه مناسب فروخت.

پس دوری از هیجان و تکیه بر سواد و دانش بورسی مهم‌ترین کاری هست که باید به آن توجه داشته باشید. اگر میخواهید خیلی خوب این مسئله را درک کنید، آموزش تحلیل تکنیکال را دنبال کنید. اونجا در مورد حمایت‌ها و مقاومت‌ها برایتان گفتم. حمایت‌ها فرصت خرید و مقاومت‌ها فرصت فروش یک سهم هستند.

پیشنهاد ما به شما : کسب درآمد بدون سرمایه

2- سبد سهام داشته باشید

 

پس دوری از هیجان و تکیه بر سواد و دانش بورسی مهم‌ترین کاری هست که باید به آن توجه داشته باشید. اگر میخواهید خیلی خوب این مسئله را درک کنید، آموزش تحلیل تکنیکال را دنبال کنید. اونجا در مورد حمایت‌ها و مقاومت‌ها برایتان گفتم. حمایت‌ها فرصت خرید و مقاومت‌ها فرصت فروش یک سهم هستن.

برای این کار شما باید با هر میزان سرمایه‌ای که وارد میشید، یه سبد سهام برای خودتان داشته باشید و این سبد سهام رو بر اساس دارایی خودتان، تنظیم کنید. اگر بخواهم یک مثال برایتان بزنم، باید بگویم که مثلا اگر ده میلیون تومان پول وارد بازار بورس کردید. باید حداقل این پول را به سه‌بخش تقسیم کنید.

چطوری؟ بزارید براتون واضح‌تر بگویم. اگر شما ده میلیون پول داشته باشید و همه را بریزید در یک سهم، اگر سهم یک منفی پنج بخوره شما پونصد هزار تومن پولتان را از دست دادید. اما اگر سه تا سهمش کنید و یکی از سهما منفی پنج بخوره. شما نهایت بین صد تا صد و پنجاه هزار تومن پول از دست دادید.

بهترین راه طبق اصول مدیریت سرمایه در بورس این هست  که در سبدتان سه تا پنج سهم داشته باشید. پس سرمایه‌ی خودتان را تقسیم بر سه تا پنج قسمت کنید و هر کدام را در یک سهم سرمایه گذاری کنید.

 

3- از چند صنعت خرید کنید

 

یکی از نکته‌هایی که خیلی از افراد به آن  توجه نمی کنند و خیلی از تازه واردها از آن ضرر میکنند، این هست که از گروه‌های مختلف خرید نمیکنند. ما در بازار بورس، صنعت‌های مختلفی داریم که به آنها  میگوییم گروه سهام. مثلا وقتی میخواهیم در مورد صنعت خودرو صحبت کنیم، میگوییم گروه خودرویی.

خب برای خرید سهم، با توجه به اینکه شما سبد قراره بچینید، بهتر است که از گروه‌های مختلف خرید کنید. مدیریت سرمایه در بورس به شما میگوید که اگر یک خودرویی در سبد سرمایه گذاری خودتان دارید، بعدی را از یک گروه دیگر خرید کنید. مثلا بروید سراغ گروه غذایی.

این کار باعث میشود که شما جریان بازار را در دستتان بگیرید. مثالش را قبلا زدم. مثلا اگر خودرویی‌ها سود ده بودند و بانکی‌ها در همان زمان، درجا زدن یا ریختن، شما نگران سرمایتان نیستید، چون مدیریت سرمایه کردید و همزمان هم دارید سود میکنید و هم از بازار جا نموندید. و ضررتان داره با سودتان حداقل یِر به یِر میشود.

 

4- حد سود و زیان تعیین کنید

 

طمع کردن و حریص بودن در بازار بورس، تضمین کننده ضرر کردن شماست. این را همین جا راحت به شما بگویم که کسی در بازار‌های مالی بخصوص بورس موفق می باشد، که برای خودش یک حد و حدودی از سود و ضرر را تعیین کند.

وقتی که ما یک سهمی را با دانش میخریم. یعنی یاد میگیریم که تحلیل تکنیکال انجام بدهیم روی سهم. یاد میگیریم که تحلیل بنیادی روی سهم داشته باشیم و بعد میخریم، آن زمان هست که ما به هدف‌های سهم آگاه هستیم. یعنی برای آن یک هدف سود تعیین می‌کنیم.

این میشود حد سود ما. ما برای هر سهمی که به آن ورود می‌کنیم، باید یک حد سود تعیین کنیم. این حد سود، خیال ما را راحت میکند که اگر سهم ما به اون قیمت مد نظر ما رسید، ما دیگر میفروشیم و یا سیو سود میکنیم. اما اشتباهی که خیلی از افراد میکنند این هست که به حد سود پایبند نیستند.

در واقع طمع میکنند و وقتی تارگت سودشان زده میشود، با خودشان میگویند که حالا بازم صبر میکنم و سود می‌کنم. در حالی که این اشتباه است. چرا؟ چون شما دارید بر خلاف قانون مدیریت سرمایه در بازار بورس عمل می‌کنید و این باعث میشه که از سودتون کم  بشود یا حتی ضرر کنید.

اما یک اصطلاح دیگه هم داریم که به آن میگوییم حد ضرر. اگر مقاله تحلیل تکنیکال را دنبال کرده باشید، به شما گفتم که هر حمایتی که از دست برود، میشه مقاومت و سهم تا حمایت بعدی ریزش میکند. اگر شما حمایت سهم تان از دست رفت، جایی هست  که باید به یک استراتژی درست مدیریت سرمایه فکر کنید.

پشنهاد ما به شما: کسب و کار اینترنتی





:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: