نکاتی که در مدیریت سرمایه باید رعایت کنیم
نوشته شده توسط : نت ویر

نکاتی که در مدیریت سرمایه باید رعایت کنیم

 

 به شایعات گوش ندهید

 

این اصل از مدیریت سرمایه در بورس را همیشه رو به روی خودتان داشته باشید که هیچ خبری، تا زمانی که منبع موثقی تاییدش نکرده، برای شما نباید معیار معامله باشد. یک اصطلاحی در بازار بورس آمریکا رایج هست که میگویند شایعه را بخر و خبر رو بفروش. در واقع این یک حقه در بازار‌های بورس محسوب میشود که با سرمایه داران بزرگ با این روش، با سرمایه‌ی خیلی از مردم بازی می‌کنند و سود می‌گیرند.

در واقع یک خبر یا یک حرفی در بازار میپیچد و ما که هیچ اطلاعی نداریم که چه اتفاقی دقیقا افتاده، از روی هیجان و از ترس از دست سرمایه، سریعا سهاممان را میفروشیم. یا حتی برعکس، یک خبر خوبی را در بازار شایعه میکنند و بعد شما میرید سهم میخرید، ولی در اصل، سرمایه داران بزرگ قصد فروش سهامشان با این روش رو داشتند.

پس خبرها را دنبال کنید، اما هر خبری را معیار معاملات خودتان قرار ندهید. مدیریت سرمایه در بورس به ما میگوید که سرمایه‌ی

 ما، منبع اصلی درآمد و سود ما از بازار بورس می باشد، پس ما نباید آن را با هر چیز غیر معتبری آتیش بزنیم.

استراتژی معین داشته باشید

 

همه‌ی ما اسم وارن بافت را به عنوان یکی از بزرگترین بورسی‌های دنیا و یکی از بزرگترین سهامداران بازارهای بورس آمریکا میشناسیم و بارها و بارها، جملات معروفش را شنیدیم. اما یک جمله‌ی بسیار معروف دارد که میگوید:

” در بورس، ثروت از افراد عجول به جیب افراد صبور انتقال پیدا می‌کند. “. در واقع این استراتژی سالیان سال آقای وارن بافت بوده است. اون همیشه سهام‌ها را با دید بلند مدت و برای بنیادشان میخریده و همیشه دنبال این بوده که سهم‌های ورشکسته را پیدا کند و با کار کردن بر روی این سهم‌ها، سود خوبی را از آن خودش کند.

پس چیزی که برای ما خیلی باید مهم باشد، این باشد که برای مدیریت سرمایه در بورس، ما اول از همه باید یک استراتژی داشته باشیم و از اون مهم تر اینکه باید به استراتژی خودمان وفادار باشیم. اینکه ما هر هفته یک استراتژی جدید برای خودمان طراحی کنیم، کار درستی نیست.

بلکه ما باید اول آموزش مدیریت سرمایه  ببینیم، بعد تحقیق کنیم، بعد نتایج تحقیق را، روی بازار بررسی کنیم و در نهایت یک استراتژی جامع برای خودمون طراحی کنیم و با توجه به اون استراتژی جامع معاملات خودمون رو انجام بدیم و سرمایه هایمان را چند برابر کنیم.

روی یک روش معاملاتی تاکید نداشته باشید

 

خیلی از سهامداران احساس می‌کنند که اگر یک روش معاملاتی، مثل تابلوخوانی یا تحلیل تکنیکال را یاد گرفتند دیگه همه چیز رو بلد هستند و این باعث میشود که روی سرمایه هایشان قمار کنند. اما یکی از اصل‌های مدیریت سرمایه در بورس، این هست که شما تعصبی روی روش‌های معاملاتی خودتان نداشته باشید.

تعصب روی روش معاملاتی، روی تحلیل و روی یک سهم، باعث میشود که شما سرمایتان را از دست بدید و یا از فرصت‌های بازار جا بمونید. یک اصطلاحی را در بازار داریم که میگوید  هیچوقت با یک سهم ازدواج نکنید.

در واقع سهم‌ها در بازار هستند که به ما سود برسونند. اینکه ما تعصب روی یک سهم داشته باشیم و یا بخواهیم روی یک روش معاملاتی و یا روی یک سبک تحلیل خیلی تمرکز کنیم، باعث میشود که ما بقیه‌ی فرصت‌هایی که بازار به ما میدهد را از دست بدیم

روی آینده تمرکز کنید و یک چشم انداز داشته باشید

 

ششمین اصل از اصول مدیریت سرمایه در بورس، این هست که شما همیشه باید نگاهتان به آینده باشد. این را همه‌ی ما میدونیم که ما قیمت حال حاضر سهم رو میبینیم، رفتار گذشته‌ی سهم را بررسی میکنیم برای سودی که در آینده میدهد، اون سهم را خریداری میکنیم و بهترین جا برای سرمایه گذاری را می شناسیم.
پس خیلی مهم هست که ما یک چشم انداز برای معاملات داشته باشیم که بتواند ترید‌ها و معاملات ما را منطقی تر و پرسودتر کند.

حالا برای اینکه به این چشم انداز برسیم باید چه کار کنیم؟ بهترین راه این هست که بین زمان و قیمت یکی را بعنوان مسیر معاملاتی خودمون انتخاب کنیم.

یک وقتایی هست ما یک سهم را میخریم و به این فکر میکنیم که باید در سه ماه اینده حداقل بیست درصد سود به ما برساند. خب اینجا ما روی زمان حساب باز کردیم و عنصر زمان برای ما مهم تر هست و اگر اون سهم در سه ماه آینده پنجاه درصد سود داد، یا بیست درصد ضرر داد، برای ما چیزی که مهم است این هست که از معامله بیرون میایم و بقیه‌ی فرصت‌های بازار را رصد می‌کنیم.

اما راه دیگر این هست که ما روی قیمت و ارزش یک سهم حساب باز کنیم و چشم انداز خودمان را طراحی کنیم. فرض کنید که شما به این باور رسیدید که یک سهمی ارزشش هزار تومن است اما الان دارد روی ششصد تومان معامله میشود. پس روی تارگت با حد سود و حد ضرر مشخص، حساب باز می‌کنید و معامله را انجام میدهید و زمان برایتان از اولویت خارج میشود.

چیزی که خیلی باید روی آن تمرکز داشته باشید داشتن یک چشم انداز نسبت به آینده است. آن چیزی که الان دارید میبینید همان آینده‌ای هست که چند وقت پیش بهش توجه نکردید و اگر الان هم برای آینده برنامه ریزی درستی نداشته باشید، طبیعتا باز هم نمیتوانید مدیریت سرمایه در بورس را به درستی انجام بدید و سود خوبی بگیرید و کسب و کار خانگی داشته باشید.

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: