چند نکته اصول مدیریت سرمایه در بازار بورس
نوشته شده توسط : نت ویر

اصول مدیریت سرمایه در بازار بورس
 

از چند صنعت خرید کنید


یکی از نکته‌هایی که خیلی از افراد به آن  توجه نمی کنند و خیلی از تازه واردها از آن ضرر میکنند، این هست که از گروه‌های مختلف خرید نمیکنند. ما در بازار بورس، صنعت‌های مختلفی داریم که به آنها  میگوییم گروه سهام. مثلا وقتی میخواهیم در مورد صنعت خودرو صحبت کنیم، میگوییم گروه خودرویی.

خب برای خرید سهم، با توجه به اینکه شما سبد قراره بچینید، بهتر است که از گروه‌های مختلف خرید کنید. مدیریت سرمایه در بورس به شما میگوید که اگر یک خودرویی در سبد سرمایه گذاری خودتان دارید، بعدی را از یک گروه دیگر خرید کنید. مثلا بروید سراغ گروه غذایی.

این کار باعث میشود که شما جریان بازار را در دستتان بگیرید. مثالش را قبلا زدم. مثلا اگر خودرویی‌ها سود ده بودند و بانکی‌ها در همان زمان، درجا زدن یا ریختن، شما نگران سرمایتان نیستید، چون مدیریت سرمایه کردید و همزمان هم دارید سود میکنید و هم از بازار جا نموندید. و ضررتان داره با سودتان حداقل یِر به یِر میشود.

 

حد سود و زیان تعیین کنید

 

طمع کردن و حریص بودن در بازار بورس، تضمین کننده ضرر کردن شماست. این را همین جا راحت به شما بگویم که کسی در بازار‌های مالی بخصوص بورس موفق می باشد، که برای خودش یک حد و حدودی از سود و ضرر را تعیین کند.

وقتی که ما یک سهمی را با دانش میخریم. یعنی یاد میگیریم که تحلیل تکنیکال انجام بدهیم روی سهم. یاد میگیریم که تحلیل بنیادی روی سهم داشته باشیم و بعد میخریم، آن زمان هست که ما به هدف‌های سهم آگاه هستیم. یعنی برای آن یک هدف سود تعیین می‌کنیم.

این میشود حد سود ما. ما برای هر سهمی که به آن ورود می‌کنیم، باید یک حد سود تعیین کنیم. این حد سود، خیال ما را راحت میکند که اگر سهم ما به اون قیمت مد نظر ما رسید، ما دیگر میفروشیم و یا سیو سود میکنیم. اما اشتباهی که خیلی از افراد میکنند این هست که به حد سود پایبند نیستند و بتوانیم ک را رعایت کنیم و چگونه کسب درآمد کنیم؟

در واقع طمع میکنند و وقتی تارگت سودشان زده میشود، با خودشان میگویند که حالا بازم صبر میکنم و سود می‌کنم. در حالی که این اشتباه است. چرا؟ چون شما دارید بر خلاف قانون مدیریت سرمایه در بازار بورس عمل می‌کنید و این باعث میشه که از سودتون کم  بشود یا حتی ضرر کنید.

اما یک اصطلاح دیگه هم داریم که به آن میگوییم حد ضرر. اگر مقاله تحلیل تکنیکال را دنبال کرده باشید، به شما گفتم که هر حمایتی که از دست برود، میشه مقاومت و سهم تا حمایت بعدی ریزش میکند. اگر شما حمایت سهم تان از دست رفت، جایی هست  که باید به یک استراتژی درست مدیریت سرمایه فکر کنید و آموزش مدیریت سرمایه را ببینید.

چطوری؟ وقتی که یک سهم را میخرید، باید به این نکته توجه کنید که این سهم حمایتش دقیقا کجاست؟ اگر روی حمایت خریدید، باید به این فکر کنید که چند درصد ضرر باعث میشه که شما دست از این معامله بکشید؟ این میشه حد ضرر.

مثال : وقتی که شما وارد یک سهم میشید، همونطوری که یک حد سود تعیین می‌کنید، یک حد ضرر هم باید بزارید. مثلا با خودتان میگویید که من روی 90 درصد سود میفروشم، اما رو بیست درصد ضرر سهم رو ردش میکنم و میرم یه سهم دیگه میخرم.

به حد ضررتان باید خیلی پایبند باشید، چون ماندن در یک سهمی که دارد وارد روند نزولی میشود و پایبند نبودن به حد ضرر باعث میشود که شما دچار ضرر بیشتر بشوید. ولی اگر به حد ضرر پایبند بودید، میتوانید یک سهم بهتر پیدا کنید و برید یک سود بهتر در یک نماد دیگه داشته باشید.

ریسک به ریوارد


قانون بعدی در مدیریت سرمایه در بورس، مدیریت ریسک به ریوارده. ما وقتی وارد یه سهم میشیم، باید به این توجه کنیم که نسبت سود به ضرری که ممکن هست در آن سهم داشته باشیم، 3 به 1 باشد. یعنی چی؟

یعنی ما زمانی یک معامله باز می‌کنیم و یک نماد را خریداری می‌کنیم، که بدونیم میزان سودی که به ما میدهد سه برابر ضرری هست که ما ممکن هست در سهم بدست بیاوریم. یعنی حد سود ما سه برابرِ حد ضرر ماست. بزارید یک مثال برایتان بزنم.

فرض کنید که شما یک نماد از خودرویی‌ها انتخاب می‌کنید که قیمتش 100 تومن می باشد. اگر تحلیل تان به شما گفت که این نماد سی درصد رشد میکند، یعنی حد سود شما میشود سی درصد و ممکن هست که نهایت ده درصد ریزش کند، یعنی حد ضرر شما بشود ده درصد، اونجا جایی هست که شما باید برید مطمئن سهم را بخرید.

پس ریسک به ریوارد، یا میزان ریسک به سودی که دریافت می‌کنید را هم در اولویت بزارید. این مسئله میتواند معامله‌های شما رو خیلی موفق‌تر کند. چون اگر شما سه تا معامله این شکلی باز کنید. اگر دوتا از آنها تبدیل به ضرر بشود. شما سر جمع 20 درصد ضرر کردید. ولی اون نمادی که به سود تبدیل میشود، 30 درصد به شما سود داده و شما هنوز ده درصد جلو هستید.

این را میتوانم بگویم که احتمال اینکه هر سه تاش منفی بشود، دیگه خیلی پایین هست یا خیلی باید فرد بد شانس باشد یا اینکه تحلیل بلد نباشد که سه تا تحلیلش و سه تا سهمی که خریده است هر سه تا به حد ضرر رسیده باشد. البته لایف استایل هر فرد در زمینه بورس متفاوت می باشد.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: