تفاوت مشاور کسب و کار و بیزینس کوچ چیست؟
نوشته شده توسط : نت ویر

مشاور کسب و کار چیست و چه کمکی به بیزینس ما میکند؟
 

اولین قدم برای هر مشاور تجاری مرحله کشف است ، جایی که هدف یادگیری تجارت مشتری است. یک مشاور خوب وقت می گذارد تا آنجا که ممکن است از مالک و کارمندان کسب و کار بیاموزد. به عبارتی او سعی می‌کند که از هر کسی که می‌بیند اطلاعات کسب کند و از زبان آنها هم به کسب ‌و کار نگاه کند. او از این طریق خواهد توانست که دیدگاه جامع تری راجع به کسب ‌و کار شما پیدا کند. در طی این روند ، مشاور جزئیات مأموریت یک شرکت و اینکه چه عملیاتی انجام می شود را کشف خواهد کرد.

هنگامی که مشاور به درک عمیقی از شرکت رسید تازه وا رد مرحله ارزیابی می شود. او در این مرحله بررسی می‌کند که کدام قسمت از قسمت های شرکت به تغییر نیاز دارند و چرا باید این تغییر در آنها به وجود بییاید و آنها از چه طریقی خواهند توانست که این تغییر را در سازمان ها ایجاد کنند. همچنین مشاور در این بررسی ها سعی می‌کند که نقاط قوت و ضعف شرکت را پیدا کند و همچنین بررسی کند که از چه طریق می توان این نقط قوت را تقویت کرده و و رفته رفته این نقاط ضعف را کاهش دهد و به کم‌ترین میزان خود برساند. او بررسی می‌کند که این مشکلات به دلیل مدیریت ضعیف است یا به علت اینکه کارها به خوبی انجام نمی‌شوند و باید که سازوکار اصلاح شود. یک مشاور بازرگانی همچنین باید فرصت های رشد تجارت ، افزایش سود و افزایش کارایی را شناسایی کند.

همانطور که گفتیم یک مدیر باید تلاش کند که علاوه بر اینکه مشکلات و ایرادات کسب ‌و کار را پیدا می‌کند برای آنها راهکار هم بدهد و از این قضیه برای رشد سازمان و کسب ‌و کار استفاده کند. برای مثال شما شرکتی را تصور کنید که بخش منابع انسانی خوبی دارد و درصد بالایی از کارمدان رضایت دارند ولی کارمندان بخش فروش از مدیر خودشان ناراضی اند. اگر شما بلافاصله مدیر فروش خودتان را حذف کنید بلکه مشاورتان تلاش می‌کند که دریابد دلیل این  ناراضایتی چیست و چرا ؟

انتقاد سازنده
 

برای یک صاحب مشاغل مهم است که در این مرحله از مشاوره، مشاور کسب و کار به عنوان انتقاد سازنده استفاده کند. مالک نباید این انتقاد را شخصاً بپذیرد ، زیرا مشاور بازرگانی عینیت و دیدگاه تازه ای را به ارمغان می آورد. مالک ممکن است شخصاً به تجارت نزدیک باشد ، که می تواند مانعی برای تغییر و رشد مثبت باشد. شما به عنوان مدیر باید بازخورد داشته باشید و نظرات خود را به مشاور بازرگانی ارائه دهد ، صاحب مشاغل باید آنها را در نظر گرفته و در صورت لزوم برنامه ها را اصلاح کند.

هنگامی که مالک و مشاور در مورد یک برنامه به توافق رسیدند ، مشاور باید وارد مرحله سوم مشاوره شود. این مرحله بازسازی یا اجرای طرح است. در این مرحله ، مشاور تمام تلاش خودش را می کند که طرح را به بهترین شکل ممکن اجرایی کند.

 

بیزینس کوچینگ چه تفاوتی با مشاور کسب وکار دارد
 

یک بیزنس کوچ ابتدا بیزنس شما را از سه قسمت مورد بررسی قرار می‌دهد. قبل از اینکه بخواهیم این سه مرحله را به شما توضیح دهیم بهتر است که در ابتدا درباره ذهنیت یک کوچ کمی با هم دیگر صحبت کنیم. یک کوچ اعتقاد دارد که شما بهتر از هر کسی درباره بیزنس خودتان می‌دانید و بهتر از هرکسی می‌توانید خودتان و کسب‌وکارتان را مدیریت کنید. به همین دلیل است که کوچ شما را همراهی می‌کند و به شما نمی‌گوید چه کاری انجام دهید و چه کاری را انجام ندهید بلکه مانند چراغ قوه مسیر را برای شما روشن و شفاف تر می کند و کمک می‌کند که خودتان را از اقیانوس ذهنتان بیرون بکشید و با خیال راحت به حل مسائل خودتان  و راه اندازی کسب و کارتان بپردازید.

اولین موردی که کوچ برای شما شفاف می‌کند این است که شما در چه جایگاهی قرار دارید. چه منابعی در اختیار دارید که می‌توانید از طریق آنها به اهدفی که برای خودتان مشخص کرده‌اید برسید، چه کارمندانی دارید که می‌توانید روی آنها حساب کنید و برای رسیدن به خواسته هایتان از آنها کمک بگیرید. وقتی که از شرایط کاری خسته‌اید با چه کاری حال خودتان را خوب می‌کنید و  چه عواملی به شما انگیزه می‌دهند که راهتان را ادامه دهید، ارزش‌های شما و ارزش‌های سازمان شما چیست و چقدر به آنها وفادار هستید.

یکی دیگر از مواردی که کوچ سعی می‌کند آن را برای شما شفاف کند این است که شما دقیقا دوست دارید و می خواهید که به چه جایگاهی برسید و انتظاراتان از خودتان چیست و وقتی که کسب‌وکارتان به چه نقطه ‌ای برسد احساس آرامش بیشتری خواهید داشت و در آن شرایط به خودتان افتخار می‌کنید؟

این مرحله یکی از مهم ترین مراحلی است که در جلسات کوچینگ بررسی می‌شود و به رشد توسعه فردی شما هم کمک می کند. چون یک کشتی که مقصد مشخصی ندارد هر بادی که بوزد از جهت مخالف است و شما را بیشتر در اقیانوس سردرگم خواهد کرد. پس باید وضعیت مطلوبی که سازمانتان به آن برسد به طور کامل برای خودتان شفاف باشد و گاهی اوقات هم برای سایر کارمندان هم شفاف باشد. برای مثال پروژه بیانیه ماموریت آبی که یک برنامه بازاریابی محتوایی بود که توسط جاناتان میلدنهال حدود ۱۰ سال قبل برای محتواهای تولید شده و تبلیغات برند کوکاکولا در سال ۲۰۲۰ تهیه شد. این بیانیه شامل دو محتوای ویدیویی ۱۷ دقیقه‌ای بود که بطور کامل اهداف شرکت در این حوزه را نشان داده بود.

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: