سرمایه گذاری در بازار های مالی مختلف
نوشته شده توسط : نت ویر

چرا سرمایه گذاری در بورس ؟!
 

بگذارید از یک جای دیگر جواب به این سوال رو شروع کنم . پیش از اینکه به این سوال جواب بدهیم که چرا بورس بهترین سرمایه گذاری با 100 میلیون در سال 1400 در این اوضاع در ایران است . باید شما رو قانع کنم که چرا دلار ، طلا ، مسکن و خودرو ، بهترین سرمایه گذاری در ایران نیستند .

  

دلار نخرید !!!
 

ببینید دوستان ، دلار یک ارز در بازار های جهانی است و کشورهای مختلف با این ارز جهانی معاملات خودشون رو انجام میدهند . البته استثنائاتی هم وجود دارد .بعنوان مثال ، کشورهای حوزه ی اتحادیه ی اروپا ، با یورو با یکدیگر معامله می کنند . یا بسیاری از کشورها مثل چین ، بر اساس یوان با یکدیگر معامله می کنند . اما در یک نگاه کلی ، یک ارز که حالا رایج ترین آن هم دلار است ، بهای معامله در بازارهای جهانی است . یعنی شما دلار ، یورو ، پوند و هر ارز دیگر رو پرداخت می کنید و چیزی رو خریداری می کنید  البته شما باید آموزش مدیریت سرمایه  را یادبگیرید.

پس ماهیت اقتصادی یک ارز ، این است که در ازای پرداخت آن ، شما به یک کالا دست پیدا می کنید و یا یک قراداد تجاری رو امضا می کنید و یا دستمزد دریافت می کنید .

اما حالا به نظرتون وضعیت چطور است؟
آیا هنوز دلار ، ماهیت اقتصادی خودش رو حفظ کرده است؟
آیا هنوز بهای یک معامله است؟
یقینا خیر . در حال حاضر ، ارز تبدیل به یک نماد سرمایه گذاری و یک کالا شده است که مردم در قبال پرداخت پول کشورشون ، آن رو خریداری می کنند و امید دارند که قیمت دلار رشد کنه و آن ها سود کنند .

ماهیت دلار

پس دلار ماهیت خودش رو که یک بهای معامله است ، رو از دست داده و تبدیل به یک کالا شده است . خب ، حالا یک سوال می پرسیم.

در ایران شما با چه چیزی معامله انجام میدهید؟
دلار؟ یا ریال؟ طبیعتا ریال .
اگر قیمت دلار افزایش پیدا کنه ، ارزش چه چیزی کم شده است ؟


کاهش ارزش پول
 

طبیعتا ارزش پول شما یعنی ریال کم شده  که این موضوع را می شه از ارزش پول کشورهای مختلف  مشخص کرد. خب حالا سوال اینجاست که در همین سه ماه اول سال 1400 که قیمت همه اجناس 100 تا 150 درصد رشد داشته اند ، دلار چقدر رشد داشته است؟ تقریبا 30 تا 40 درصد . پس شما 30 درصد بقول خودتان سود کرده اید و چیزی بالغ بر 120 درصد از ارزش پول کشور شما کم شده است . و حالا شما باید روی ارزش پول کشور خودتان 120 درصد ریال ایرانی بگذارید تا بتوانید همان کالایی که پارسال می توانستید بخرید رو امروز خریداری کنید.

یک حساب سر انگشتی داشته باشید . نتیجه چیزی جز ضرر نیست . اینجا آمریکا نیست که هر میزان که دلار بیشتری داشته باشید ، ثروتمند تر محسوب شوید . اینجا ایران است و در ازای ریال به شما کالا و خدمات داده می شه. پس ، پیش از هر چیزی شما باید ببینید که آیا بازار ارز ، اصلا بازاری برای سرمایه گذاری است یا نه؟ و چگونه کسب درآمد کنیم؟ هیچ گاه بازار ارز ، برای سرمایه گذاری مناسب نبوده ، چرا که ماهیت اقتصادی آن چیز دیگری است. پس وقتی که چیزی اصلا سرمایه گذاری نیست ، چرا باید در لیست بهترین سرمایه گذاری از آن یاد کنیم؟ 

با این وجود اگر کسی به شما گفت بهترین سرمایه گذاری با 20 میلیون خرید دلار است این موضوع رو به راحتی قبول نکنید چون دلیلش رو براتون توضیح دادیم.

نکته ای که وجود دارد این است که در حال حاضر با توجه به فضای مجازی شما می توانید به فکر سرمایه گذاری و کسب و کار اینترنتی  باشید.

 

سرمایه گذاری در طلا

 
دوستان بسیاری داشتم که از مثال بالای بنده در خصوص دلار ، قانع شدند اما تا آن بحث تمام شد گفتند که : ” خب طلا می خریم. ” . بله ، خرید طلا ، یکی از گزینه های خوب سرمایه گذاری در تمام دنیاست . اما یک سوال اساسی وجود دارد و آن این است که در همه جای دنیا ، پشتوانه ی ارزش پول رسمی یک کشور رو طلا در نظر می گیرند .

یعنی به میزان هر ریال پولی که در ایران به چاپ می رسد ، معادل آن نیز طلا در خزانه  ی بانک مرکزی وجود دارد . در واقع این اتفاق باعث می شه که یک برابری ارزش بین طلا ، ریال و ارزش جهانی آن بوجود بیاید . اما یک سوال بزرگ از شما می پرسم. آیا می دانید قیمت جهانی طلا ، در حال حاضر چه نسبتی با قیمت روز طلا در بازار تهران دارد؟

ارزش طلا با ارزش ارز کشور ، رابطه ی مستقیم دارد . اگر یک کیلو طلا داشته باشید به قیمت دویست دلار و مسکن در همان زمان متری 10 دلار باشد ، وقتی که طلا افت کنه و به قیمت صد دلار برسد ، مسکن هم به همان اندازه افت می کنه و به قیمت پنج دلار می رسد.

اما در ایران اگر کسی طلا داشته باشید و قیمت طلا پایین بیاید ، آنوقت آرزو می کنه که ریال داشته باشد ، چرا که اگر طلا پایین هم بیاید ، کالاها روز به روز گران تر می شوند و هیچ نسبت مستقیمی بین این دو وجود ندارد. “ شاید  بهترین جا برای سرمایه گذاری طلا باشد.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: