بول مدل کسب و کار چگونه طراحی میشود؟
نوشته شده توسط : نت ویر

بوم کسب و کار ابزاری است که شما می توانید برای طراحی استراتژی از آن استفاده کنید. همچنین در زمانهایی که نیاز به گرفتن تصمیمات مهم مانند تصمیم برای اخراج یک کارمند، تولید یک محصول جدید، افزایش خدمات به مشتریان و … از آن استفاده کنید. در واقع می توان گفت که بوم کسب و کار مانند یک نقشه راه می ماند که می توانید در مسیر رشد دادن کسب و کارتان از آن استفاده کنید.

یکی از مزایای این بوم این است که شما می توایند تمام این اطلاعات را به صورت خلاصه در اختیار داشته باشید. بوم مدل کسب و کار از ۹ قسمت تشکیل شده است. این بخش‌ها شامل بخش‌(های) مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال(های) توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای(تجاری) کلیدی و ساختار هزینه‌ها می باشد. به عبارتی شما با استفاده از بوم کسب و کار می توانید، وضعیت فعلی خودتان را ترسیم کنید حتی شما برای راه اندازی یک کسب و کار در منزل هم میتوانید یک بوم کسب و کار طراحی کنید.

برای طراحی استراتژی، باید در ابتدا از وضعیت فعلی خود آگاه باشیم و سپس برای رسین به وضعی مطلوبتان برنامه ریزی کنید. در این مقاله قصد داریم بوم کسب و کار را به طور کامل به شما آموزش بدهیم. در انتهای این مقاله از شما انتظار داریم تا در صورت داشتن کسب و کار بتوانید برای آن بوم طراحی کنید. اگر هم کسب و کار ندارید برای سعی کنید که برای شرکتی که به آن علاقه دارید بوم طراحی کنید.

بوم مدل کسب و کار تمام فعالیت های یک شرکت را توصیف می کند. این طرح که نخستین بار توسط فردی به نام «استروالدر» معرفی شد. هر کدام از از 9 بخش ذکر شده با عناصری توصیف می شوند و با دیگر بخش ها در ارتباط هستند. اینکه قرار است از چه طریقی محصولات و خدمات به دست مشتری برسد، چطور درآمدزایی شود و … همگی در این مدل به خوبی شرح داده می شود.

  شناخت کافی مشتریان، بخش بندی مشتریان،‌کنترل روی تمامی کانال های برقراری ارتباط بامشتریان، ارزش های پیشنهادی کسب و کار و هزینه ها و… مسائلی هستند که اکثر صاحبین کسب و کار به آنها توجه چندانی ندارند و همین مسئله باعث می شود که نتوانند نتایج عالی خلق کنند.

 داشتن اطلاعات کافی روی خدمات و یا محصول و همچنین داشتن اطلاعات کافی درباره مشتریان و نیازهای آنها به شما در تدوین استراتژی های مختلف کمک می کند و باعث می شود که نسبت به سایر رقبای خودتان جلو تر باشید و پس از مدتی بازار را در دست بگیرید. در ادامه به شما می گوییم که چطور با پر کردن ۹ خانه بوم کسب و کار، تمامی موارد فوق را برای همیشه مقابل چشمانتان داشته باشید.

بوم کسب و کار مانند یک خلاصه کلی از طرح کلی کسب و کار شما می باشد که شما می توانید  هر برای ارائه طرح های جدید و تدوین استراتژی های مختلف از آن استفاده کنید. همان طور که گفتیم بوم کسب و کار از ۹ قسمت مختلف تشکیل شده است. وقتی که شما این ۹ خانه را در کنار هم پر می کنید در نهایت به شما یک منظره بسیار زیبا از کسب و کارتان می دهد که می توانید از‌ آن برای بهبود کسب و کارتان استفاده کنید. بوم کسب و کار توسط الکساندر استروالدر در کتاب خلق مدل کسب و کار معرفی شد.

 

ارزش پیشنهادی کسب و کار:

در واقع این خانه از بوم کسب و کار به شما این امکان را می دهد که برای خودتان مشخص کنید که مشتری برای چه باید از بین تمامی محصولات و خدمات موجود، محصول یا خدمات شما را انتخاب کند. یا به عبارتی چه مشکلی را چگونه برای مشتریانتان حل می کنید که آنها را مجاب کنید تا از محصولات شما استفاده کنند؟

چطور ارزش پیشنهادی کسب و کار را مشخص کنیم؟

مزیت های کلیدی زیادی برای کسب و کارتان بنویسید:

ابتدا مزیت های کلیدی که دارید را مشخص کنید و پس از آن در یک ستون دیگر مزیت های کلیدی که قصد دارید در ادامه روند کسب و کارتان به آنها دست پیدا کنید را یادداشت کنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: