کوچینگ موقیت چیست و چه مراحلی دارد؟
نوشته شده توسط : نت ویر

خیلی از ما اول هرسال اهدافی برای خود تعیین می‌کنیم و با خودمی گوییم امسال می‌خواهم به n تومان درآمد دست پیدا کنم، فلان ماشین را بخرم، در فلان خیابان خانه مورد نظرم را خریداری کنم، ازدواج کنم و… اما بعد از مدتی این اهداف خود را کنار می‌گذاریم و آن را رها می‌کنیم. چرا این اتفاق می افتد؟

با توجه به مثال بالا بیایید کمی با خودمان صادق باشیم تا به حال چند بار هدف تعیین کرده‌ایم ولی بعد از مدتی آن را رها کرده‌ایم؟ شاید برای خیلی از ما بیش از ده بار این اتفاق افتاده باشد.درست است؟

به همین خاطر ما قصد داریم در این مقاله یک ابزار قدرتمند به نام کوچینگ را به شما معرفی کنیم و نحوه کار آن را بررسی کنیم تا شما بتوانید به موفقیت و اهداف خود راحت تر دست پیدا کنید. 

در فرآیند کوچینگ که اغلب به صورت کوچینگ فردی و یک به یک انجام می‌شود، یک کوچ سعی می‌کند فرد خودش را به آگاهی برساند و بتواند اهداف واضح و شفافی را برای خود تعیین کند که متناسب با شرایط، توانایی‌ها و استعدادهای خودش است. نکته‌ای که در اینجا می‌تواند جالب توجه باشد این است که این فرآیند بسیار متفاوت‌تر از مشاوره و منتورینگ است به همین خاطر بر روی اهداف فرد در تمام حوزه‌های زندگی شخص تمرکز دارد.

 

مراحل کوچینگ موفقیت

در فرآیند کوچینگ موفقیت، فرد با آگاهی که به دست می‌آورد، چالش اصلی خود را پیدا می‌کند، این اتفاق با بررسی و ارزیابی و بازخوردهایی که می‌گیرد، خواهد افتاد. زمانی که این اتفاق بیفتد فرد به این نتیجه می‌رسد که قدم بعدی او چیست و باید چه کاری انجام دهد. حال در ادامه این روند را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم تا موضوع برای شما شفاف‌تر شود.

1 – پیدا کردن چالش اصلی

اولین قدم پیدا کردن مشکل و چالشی است که فرد به خاطر آن در جلسات کوچینگ شرکت کرده است. موضوع جالبی که در این میان وجود دارد این است که فرد ابتدا با یک مسئله خاص به کوچ مراجعه می‌کند، اما بعد از جلسه متوجه می‌شود مشکل و چالش اصلی او چیز دیگری بوده است.

 این اتفاق بارها و بارها در جلسات کوچینگ موفقیت تیم حامی در هلدینگ ماهان تیموری افتاده است و به دفعات زیاد مراجعه کننده به این آگاهی رسیده است که واقعاً مشکل و چالش او چیز دیگری بوده است. به طور مثال یک فرد با چالش کاهش درآمد به کوچ موفقیت مراجعه می‌کند، اما متوجه می‌شود این کاهش درآمد به خاطر مسائل خانوادگی برای او به وجود آمده است.

2 – تعیین جایی که فرد در آنجا ایستاده است

در این قسمت کوچ با کمک سؤالات قدرتمند در کوچینگ ، باعث می‌شود فرد بداند در کجا قرار دارد و یا در کجا ایستاده است. همچنین مراجع می‌فهمد با هدف خود که به طور مثال افزایش دوباره درآمد است چقدر فاصله دارد.

3 – مشخص کردن خواسته‌ها و اهداف

تا به اینجای کار مراجع دیدگاه درستی نسبت به چالش خود به دست می‌آورد و می‌فهمد در کجا قرار دارد و شرایط فعلی او چیست؟ حال وقتی فرد به این مرحله می‌رسد باید هدف اصلی خود را پیدا کند و مشخص کند دقیقاً قرار است به چه چیزی دست پیدا کند. به طور مثال اگر بخواهیم این فرآیند را بهتر درک کنید، مراحل زیر اتفاق خواهد افتاد:

الف) چالش اصلی، مشکل خانوادگی

ب) فرد با ارزیابی خود فهمید مهارت ارتباط و هوش هیجانی ضعیفی دارد و همین موضوع باعث کاهش درآمد او شده است

ج) مراجع در این مرحله می‌فهمد باید روابط خانوادگی خود را بهبود ببخشد تا بتواند ذهن خود را آزاد کند و در نهایت بتواند به درآمد دلخواه خود دست پیدا کند.

 





:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: