عمل بینی بدون تامپون
نوشته شده توسط : نت ویر

یکی از عواملی که در موفقیت و تثبیت عمل بینی یا عمل رینوپلاستی موثر است مراقبت های بعد از جراحی است. بدون رعایت موارد مراقبتی نمی توان نتیجه مطلوبی از عمل بینی گرفت. برخی از این اقدامات را خود پزشک بعد از جراحی انجام می دهد و بخش بیشتر آن به عهده خود داوطلب است. یکی از کارهایی که برای محافظت از بینی و تثبیت تغییرات انجام می شود تامپون گذاری است. تامپون بینی به یک تکه گاز استریل یا پنبه فشرده شده گفته می شود که به صورت لوله شده داخل سوراخ های بینی قرار داده می شود. البته انواع دیگری از تامپون بینی نیز وجود دارد. مانند تامپون های آماده که در بسته بندی عرضه می شوند.

بیشتربخوانید... عمل جراحی بینی طبیعی

تامپون چه کاربرد و مزیتی دارد؟

تامپون گذاری به چند هدف انجام می شود. اول اینکه بعد از جراحی باید از تیغه وسط بینی محافظت شود و از جا به جایی آن جلوگیری شود. قرار دادن تامپون در بینی از تکان خوردن سپتوم جلوگیری می کند و ساختار بینی را در جای خود نگه می دارد. علاوه بر آن بر اثر ایجاد برش هایی داخل بینی، ما بین پوست و اسکلت بینی فضای خالی ایجاد می شود. این فضا باید به مرور بسته شود و تامپون این کار را انجام می دهد. تامپون پوست بینی را به دیواره آن فشار می دهد و به اتصال سریعتر آن کمک می کند. خوبی تامپون این است که از برخی عوارض عمل بینی که بر اثر عدم محافظت از بینی به وجود می آید جلوگیری می کند.

بیشتربخوانید... عمل جراحی بینی استخوانی

مزایای استفاده از تامپون

  • بهبود سریع بینی
  • حفظ ساختار بینی
  • جلوگیری از خونریزی بینی

معایب استفاده از تامپون چیست؟

  • انسداد مسیر تنفس
  • خشک شدن ترشحات بینی و احساس گرفتگی بینی
  • احساس درد هنگام بیرون کشیدن تامپون

جایگزین های تامپون چیست؟

برای اینکه بیمار درد کمتری را هنگام بیرون کشیدن تامپون احساس کند و راه تنفس او نیز بسته نشود از راه های جایگزین استفاده می شود. علت احساس درد در هنگام بیرون کشیدن تامپون همچنین می تواند خشک شدن مخاط بینی و چسبیدن آن به تامپون باشد. تامپون در هنگام قرار دادن با پماد تتراسایکلین چرب می شود ولی در هنگام بیرون کشیدن خاصیت چرب شدن خود را ندارد و به راحتی قرار دادن آن خارج نمی شود. امروزه به جای تامپون از استنت یا ایروی(Airway) استفاده می شود. استنت از جنس پلاستیک است و حالت ژله ای دارد.

مزیت استنت نسبت به تامپون این است که خارج کردن آن راحت تر است و درد کمتری دارد. علاوه بر آن در وسط استنت سوراخ تعبیه شده که راه تنفسی را باز نگه می دارد. استنت تمام مزایای تامپون را نیز دارد و به خوبی بافت بینی را محکم در جای خود نگه می دارد. برای جلوگیری از خارج شدن مخاط بینی چند لایه گاز استریل در زیر بینی بسته می شود که همان کار تامپون را به شکل بهتری انجام می دهد. عمل بینی بدون تامپون به خاطر داشتن مزیت بیشتر محبوبیت بیشتری دارد و امروزه کمتر کسی از تامپون استفاده می کند.

بیشتربخوانید... عمل بینی فانتزی

عمل بینی بدون تامپون چه ویژگی ای دارد و مزیت آن چیست؟

در حقیقت عمل بینی بدون تامپون در روش و متد جراحی تفاوت چندانی با عمل بینی با تامپون ندارد. تنها بعد از اتمام رینوپلاستی به جای قرار دادن تامپون در بینی از استنت یا ایروی استفاده می شود. فقط لازم است تا جراح مورد نظر شما این جایگزین های تامپون را در اختیار داشته باشد تا از آن استفاده کند.

تامپون مزایای بسیاری دارد اما به خاطر احساس درد در هنگام بیرون کشیدن آن، عدم توانایی نفس کشیدن از بینی و احساس ناخوشایندی که در زمان وجود تامپون در بینی به داوطلبان جراحی دست می دهد اکثر افرادی که می خواهند جراحی انجام دهند تمایل به انجام عمل بینی بدون تامپون دارند. علاوه بر آن به خاطر خشک شدن خونابه و ترشحات بینی روی تامپون بعد از گذشت چند روز بهداشت بینی نیز به خطر می افتد. بنابراین استفاده از جایگزین ها و کنار گذاشتن تامپون انتخاب عاقلانه ای است.

منبع: http://www.drmattab.ir/





:: موضوعات مرتبط: جراحی بینی , ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: