فواید دندان عقل
نوشته شده توسط : نت ویر

در طی زندگی، دندان ها در مراحلی مختلف، رشد می کنند، آخرین دندانی که رشد می کند را دندان عقل می گویند، این دندان در دو انتهای فک بالا و پایین رشد کرده و شامل 4 دندان می باشد. دندان های عقل معمولا از سن 18تا 26 سالگی رشد می کنند اما در برخی از افراد این رشد زودتر اتفاق می افتد، البته این به این معنا نیست که در همه افراد رشد کرده و قابل دیدن باشند بلکه ممکن است دیده نشوند که در این صورت به آن ها دندان عقل نهفته می گویند، دندان های عقل در پشت دندان های آسیاب بزرگ رشد می کنند. طول عمر دندان عقل همانند دیگر دندان هاست اما به دلیل اینکه دیرتر از بقیه دندان ها درمی آید، زمان بیشتری طول می کشد که پوسیده شود و اگر به طور منظم بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید احتمال پوسیدگی آن ها بسیار کمتر می شود. فضای فک زنان کم تر از آقایان بوده به همین دلیل بیشتر مورد جراحی قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید... ایمپلنت دندان

نحوه رشد دندان عقل

رشد دندان های عقل به 4 صورت است:

  • به سمت دندان دیگر و زاویه دار
  • به سمت پشت دهان و زاویه دار
  • با زاویه نسبت به دندان دیگر
  • منظم و عمودی همانند بقیه دندان ها

بیشتر بخوانید... دندانپزشکی کودکان

مزایا و معایب دندان عقل

با توجه به متن بالا می توان دریافت که دندان عقل معایب بیشتری دارد و فقط در صورتی که به طور طبیعی و در فضای کافی فک رشد کند و کاملا از لثه بیرون بیاید می تواند مشکلی را ایجاد نکند اما در غیر این صورت مشکلات زیادی را به وجود می آورند و حتی در برخی موارد نیاز به عمل جراحی دندان عقل می باشد.
اگر دندان عقل به درستی رشد نکند و تحت تاثیر قرار بگیرد می تواند سبب عفونت شود زیرا با توجه به زاویه دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دشوار می شود همین امر موجب ماندن غذا و باکتری بین دندان شده و پوسیگی و عفونت دندان را به همراه دارد.
از فواید دندان عقل و دیر رشد کردن آن می توان به این نکته اشاره کرد که در طول مدتی که دندان عقل هنوز رشد نکرده ممکن است دندانی از شما خراب شده و نیاز به کشیدن آن باشد، در این صورت دندان عقل جایگزین آن دندان شده و می توانید از آن استفاده کنید، داشتن یک دست کامل دندان برای هر فرد امتیاز محسوب می شود.
بیشتر بخوانید... لمینت دندان

منبع: کلینیک دندانپزشکی ایده آل





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: