طول عمر کامپوزیت دندان
نوشته شده توسط : نت ویر

با وجود اینکه با ابداع روش کامپوزیت دندان، داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا برای همه امکان‌پذیر وقابل دسترس شده است اما کوتاهتر بودن طول عمر کامپوزیت دندان نسبت به لمینت، تردیدهای زیادی را بوجود اورده که آیا اصلاح طرح لبخند با این روش مقرون به صرفه است یا خیر.

بیشتر بخوانید... ترمیم و زیبایی دندان چیست؟

مواد استفاده شده در کامپوزیت دندان

مواد استفاده شده در کامپوزیت‌های دندان، شبیه همان موادی هستند که در پرکردن دندان‌ها استفاده می‌شوند. این مواد به صورت یک لایه‌ی خمیری هستند. یک لایه‌ بسیار نازک از این مواد بر روی دندان‌های فرد قرار می‌گیرد. این لایه‌ نازک فرم دندان‌ها را به خود می‌گیرد. پس از اینکه این مواد به قالب‌ دندان‌ها درآمدند، دندانپزشک برای فرم‌دهی بیشتر، با استفاده از نورآبی، آن‌ها را تثبیت می‌کند. نورآبی یک نورمرئی است. این نور، اثرنامطلوبی بر روی دندان های فرد مراجعه کننده ندارد. تابش این نور بر روی دندان‌ها باعث می‌شود که واکنش‌های شیمیایی در مواد داخل دندان رخ دهد. درپی این واکنش‌های شیمیایی، مواد استفاده شده در دندان‌ها سفت و محکم می‌شوند.

پولیش کامپوزیت دندان

پولیش کامپوزیت‌های دندان، بسیاری از مشکلات را پس از انجام عمل کامپوزیت، برطرف می‌کند. اگر پولیش به صورت کامل و درست انجام گیرد، مشکلاتی مانند سوزش لثه و پوسیدگی‌های مکرر به کمترین مقدار خود می‌رسد. همچنین دوام و طول عمر کامپوزیت‌ها نیز افزایش می‌یابد. درپولیش کامپوزیت، مشکلات کامپوزیت‌های قبلی فرد مراجعه کننده برطرف می‌شود. برای انجام این کار، به جهت شستشوی دندان از اسیدفسفریک به مدت 30ثانیه استفاده می‌شود. سپس با استفاده از ابزار بخصوصی فرم دهی کامپوزیت مجددا تکرار می‌شود.

طول عمر کامپوزیت ‌ها

طول عمر کامپوزیت ‌های دندان بستگی به عوامل و شرایط بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین شرایط، مراجعه به دندانپزشک ماهرو حاذقی است که بتواند با مهارت کامپوزیت‌ها را در دهان شما قراردهد. تجربه کاری دندان پزشک شما، باید اولین گزینه شما برای انتخاب وی باشد. وقتی شما از کامپوزیت برای دندان‌های خود استفاده می‌کنید، باید مراقب تغذیه خود باشید. مواد غذایی سفت و نوشیدنی‌های رنگی، طول عمر کامپوزیت‌ها را کاهش می‌دهد. خوشبختانه اگر کامپوزیت‌ها در اثر حادثه‌ای، دچار شکستگی شوند، ترمیم و بازسازی مجدد آنان به راحتی انجام می‌گیرد. باتوجه به شرایط ذکرشده، ماندگاری کامپوزیت‌ها به صورت نسبی و متوسط است و اگر فرد شرایط را به خوبی رعایت کند، می‌تواند طول عمر کامپوزیت را افزایش دهد. بیشتر کارشناسان و متخصصان این امر، طول عمر کامپوزیت‌ها را در حدود7 تا10 سال ذکر کرده‌اند.

در رابطه با ارتودنسی ثابت در این مطلب بخوانید.

منبع: دانستنی های دندانپزشکی





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: