کاربردهای روکش دندان
نوشته شده توسط : نت ویر

ممکن است علت نیاز به روکش کردن دندان پوسیدگی گسترده و یا ترک‌های عمیق دندان باشد. در اینجا به کاربردهای مختلف روکش دندان در دندانپزشکی می‌پردازیم.

جهت مطالعه بهترین مجله ترمیم و زیبایی دندان کلیک کنید.

پوسیدگی گسترده

در صورتی که دندان دچار پوسیدگی شود و پوسیدگی به حدی باشد که بیش از نیمی از پهنای دندان را درگیر نماید، نمی‌توان با روش معمولی پر کردن دندان، آن را ترمیم نمود.

عصب‌ کشی

معمولاً بلافاصله پس از عصب ‌کشی، روکش بر روی آن قرار می‌گیرد تا یکپارچگی دندان حفظ شده و زیبایی و عملکرد به دندان باز گردد و از شکستن آن جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید... بلیچینگ

سندرم ترک دندان

در این وضعیت دندان دچار ترک‌ خوردگی یا شکستگی می‌شود که ممکن است بدون علامت و بدون درد باشد . گاهی اوقات دندانی که ترک خورده است در هنگام جویدن و فشار وارد کردن، درد می‌گیرد. جویدن فشار زیادی بر خطوط شکستگی دندان ایجاد می‌کند و باعث جدا شدن قطعات آن می‌شود.

شکستگی برجستگی‌ها (کاسپ) ی دندان

شکستگی کاسپ تمام غالباً در اثر ضربه و جراحت و گاهی اوقات در اثر بزرگ بودن پرشدگی دندان اتفاق می‌افتد. 

ساییدگی شدید

افرادی که عادت دندان قروچه دارند یا دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند، به مرور زمان دندان‌هایشان کوتاه‌تر می‌شود.

نامطلوب بودن شکل و رنگ دندان

گاهی اوقات هدف از روکش کردن دندان، زیبایی دندان‌ها و لبخند است. ممکن است فردی به علت بدرنگی شدید دندان‌ها که با درمان‌هایی مانند بلیچینگ یا لمینت قابل اصلاح نیستند، اقدام به روکش کردن نماید. گاهی اوقات نیز برای اصلاح شکل، ابعاد، بدشکلی لبه‌ها، بدشکلی یا ناهمواری سطح دندان و یا بستن فاصله بین دندان‌ها، روکش انجام میشود. لمینت دندان اگر چه روشی محافظه کارانه و بسیار موثر در زیبایی دندانهاست اما در برخی شرایط عیب دندان به حدی شدید است که با لمینت نمیتوان آن را اصلاح کرده و زیبا نمود.

ایمپلنت

هنگامی که میخواهید یک یا چند دندان از دست رفته خود را با ایمپلنت جایگزین کنید، پایه پیچی شکل ایمپلنت در داخل استخوان فک کاشته میشود و بر روی ان یک روکش دندان نصب میشود تا جای خالی تاج دندان را در دهان پر کند.

بریج دندان

بریج یکی دیگر از روشهای پر کردن جای خالی دندانهاست. در این روش از یک دندان مصنوعی در وسط (که قرار است جای خالی دندان را پر کند و دو روکش دندان در طرفین که قرار است به عنوان پایه این پل و نگهدارنده دندان مصنوعی عمل کنند، استفاده میشود.

منبع





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: