ریشه درمانی
نوشته شده توسط : نت ویر

یکی از 9 تخصص اصلی دندان پزشکی است که برای بیماری ها و آسیب های مربوط به پالپ استفاده میشود. معروفترین درمان ریشه درمانی، عصب کشی است.  با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تاج همراه باشید.

ریشه درمانی چیست ؟

ریشه درمانی یا اندودنتیکس (Endodontics) از دو واژه یونانی endo (درون) و odons (دندان) گرفته شده‌است. و به معنای درمان درون دندانی است. عصب کشی یکی از انواع ریشه درمانی است.

در داخل دندان (ناحیه زیرین اطراف ریشه) یک بافت نرم که به مغز دندان معروف است وجود دارد که به آن پالپ نیز میگویند. مفز دندان از تاج دندان تا ریشه ها گسترش یافته است و نقش مهمی در رشد و گسترش استخوان دندان دارد.

خوشبختانه بعد از به بلوغ رسیدن دندان، میتواند بدون این خمیر (مغز دندان) نیز زنده بماند! اندودانتیکس با مغز دندان و بافت های پیرامون ریشه دندان سروکار دارد. اگر برای پالپ دندان مشکلی ایجاد شود باید با عمل درمان ریشه معالجه گرد

بیشتر بخوانید ... مجله ترمیم و زیبایی دندان

چرا  به ریشه درمانی نیاز داریم؟

ریشه درمانی زمانی ضروری است که پالپ (مغز دندان) دارای التهاب بوده و آلوده باشد. این التهاب یا عفونت میتواند دلایل مختلفی مانند درمان های مکرر عمیق روی دندان یا لثه، ترک روی دندان و آسیب های این چنینی داشته باشد.

علاوه بر این، ممکن است حتی بدون وجود علائم ذکر شده، باز هم عفونت به وجود آید که اگر درمان نشود به احتمال زیاد باعث درد و حتی آبسه شود.

علائم نیاز به ریشه درمانی چیست؟

معمولا در اکثر مواقع حتما یکی از علایم ذکر شده در زیر وجود دارد اما این احتمال هم وجود دارد که با وجود نیاز به ریشه درمانی، هیچ یک از علائم را مشاهده نکنیم.

علائم عبارتند از درد، حساسیت طولانی مدت به گرما یا سرما، حساسیت به لمس کردن و جویدن، تغییر رنگ دندان، تورم، زهکشی و حساسیت در گره های لنفاوی و همچنین بافت استخوانی و لثه.

ریشه درمانی چگونه دندان را نجات میدهد؟

ریشه درمانی خمیر (پالپ) ملتهب را به طور کامل خارج میکند و بعد از پاکسازی کامل، داخل فضای خالی شده را با مواد مخصوص جایگزین، پر کرده و با استفاده از ماده مخصوص دیگری، یک تاج مصنوعی برای مهر و موم کردن و محافظت از دندان به دندان اضافه میکند. دندان جدید پس از ترمیم، عملکرد دقیقا مشابه دیگر دندان های سالم خواهد داشت.

از خدمات کلینیک تاج به دندانپزشکی بارداری ، دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت و... میتوان اشاره کرد.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: