اصطلاحات رایج دندانپزشکی
نوشته شده توسط : نت ویر

جهت استفاده ازخدمات دندانپزشکی با بهترین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی همراه باشید. خدماتی همچون دندانپزشکی بارداری ، دندانپزشکی کودکان

اکلوژن: در دندانپزشکی به نحوه جفت شدن دندان ها بر روی یکدیگر حین استراحت و حین جویدن و بلعیدن اکلوژن گفته می شود.

اختلالات مفصل فکی (TMJ): مفصل فک جایی است که فک پایینی به استخوان معبدی جمجمه می رسد. واژه ی اختلالات به این حقیقت بر می گردد که مفصل برخی افراد ممکن است هنگام باز و بسته کردن دهان صدای کلیک مانندی بدهد یا در باز کردن دهان محدودیت داشته باشند و فک پایین آن ها در حین باز و بسته شدن انحراف داشته باشد و گاهی روی هم قفل شود.

ارتودنتیک: این دندانپزشکان اغلب متخصصینی هستند که دندان ها را با استفاده از براکت های ارتودنسی صاف می کنند.

ایمپلنت دندان: فلزی اغلب از فلز تیتانیوم برای قرار دادن به جای ریشه ی دندان ها بکار می روند.

اینله: ترمیم (اغلب طلا یا سرامیک) که اغلب در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شود و در محل مورد نظر در دندان چسبانده می شود.

بیماری لثه: با اینکه بیماری لثه با التهاب همراه است ولی مساله ی اصلی این است که به تدریج استخوانی که دندان ها را در فک نگه می دارد از بین می برد. پلاک در شکافی که لثه و دندان بهم می رسند برجا می ماند و منجر به التهاب می شود، که اگر در طی یک دوره ی زمانی برداشته نشود می تواند منجر به روند مخرب تدریجی شود.

روکشPFM: نوعی ماده ی روکش و بریج که استحکام اساسی از طریق ساختار فلزی و سپس پرسلن پخته شده روی آن بمنظور زبایی بدست می آید.

پلاک: رسوب نرم غذاها یا باکتری مرده. با مسواک زدن موثر می توان آن را از بین برد.

پوسیدگی دندان: اسید تولید شده توسط باکتری فعال در قند، مینای دندان را نرم می کند و به باکتری اجازه می دهد تا به عاج داخلی دندان نفوذ کند، جایی که پوسیدگی اغلب تا زمانی که روی پالپ داخلی (عصب) اثر نگذاشته و موجب ایجاد درد و/یا عفونت نشده بدون علائم باقی می ماند.

جرم دندانی:پلاکی است که رسوب کرده و سفت شده است. برداشتن تخصصی این پلاک نیاز به دندانپزشک یا متخصص بهداشت دارد.

درمان عصب کشی: این درمان شامل پاک سازی تمام ذرات زنده ی درون سیستم ریشه ی دندان، ضدعفونی و پر کردن تمام فضا با ماده ی پر کننده ی غیر زنده می شود. پس از درمان، دندان ها ضعیف می شوند و تغییر رنگ می دهند و ممکن است نیاز به روکش یا پوششی برای محافظت از آن ها در مقابل شکستگی احتمالی باشد.

سفید کردن دندان: سفید کردن دندان را می توان در مطب توسط نور و قرار دادن دقیق ژل یا در خانه توسط تری هایی که مخصوص هر فرد ساخته می شوند و ژل انجام داد.

کامپوزیت: ماده ی پر کننده ی هم رنگ دندان که شامل ذرات شیشه ای در یک رزین پلاستیکی می شود. معمولا به کامپوزیت دندان نور فرابنفش تابانده می شود ولی در برخی انواع دیگر کامپوزیت می توان آن را با مخلوط دو خمیر هم فعال کرد.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: