آيا جرم‌گيري به دندان آسيب مي‌زند؟
نوشته شده توسط : نت ویر

يكي از زيبايي‌هاي انسان داشتن دندان‌هاي سفيد و درخشان است، اما بعضي مواقع به دلايل مختلفي از جمله عدم رعايت بهداشت دهان و دندان لك‌هاي رنگي بر روي دندان ايجاد مي‌شوند و اين زيبايي را از بين مي‌برند. عادت كرده‌ايم هر لك و تغيير رنگي روي دندان را جرم و پلاك محسوب كنيم در حالي كه اينگونه نيست و لك‌هاي دندان انواع مختلف دارند. بنابراين راه درمان همه‌ي لك‌هاي روي دندان جرم‌گيري نيست. لك شدن دندان هميشه در اثر مصرف خوراكي‌هاي رنگي نيست و عوامل مختلفي در ايجاد لك دندان دخيل هستند. در اينجا با انواع لك‌هاي دندان و راه درمان آنها آشنا مي‌شويم.

انواع لك دندان

لك داخلي: لك روي دندان كلا به سه دسته تقسم مي‌شوند لك‌هاي خارجي، لك‌هاي داخلي و لك‌هايي كه تركيب لك خارجي و داخلي هستند.

لك خارجي: لك خارجي بر روي قسمت خارجي دندان يا همان ميناي دندان ايجاد مي‌شود. اين لك‌ها بيشتر به رنگ‌هاي زرد و قهوه‌اي ديده مي‌شوند

درمان 

بليچينگ دندان : در اين روش با استفاده از تركيبي از پراكسيد هيدروژن و ژل‌هاي سفيد كننده براي از بين بردن لك‌ها و سفيد شدن دندان‌ها استفاده مي‌شود. در اين روش ژل سفيد كننده را روي دندان قرار مي‌دهند و براي فعال كردن ژل و از بين لك روي دندان از يك نور LED يا ليزر استفاده مي‌كنند.

روكش يا كامپوزيت دندان: يكي ديگر از روش‌هاي از بين بردن لك دندان تجويز روكش و كامپوزيت ولمينت دندان  يا پروتز‌هاي ثابت دنداني مثل ايمپلنت دندان يا بريج دندان است. اين روكش‌ها معمولا روي كل دندان لك دار را مي‌پوشانند. در زمان استفاده از اين روش حتما هر چند وقت يكبار بايد به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كرد تا از سلامت آن مطمعن شويد.

باندينگ: باندينگ نوعي پوشش دندان است كه در آن موادي همرنگ دندان روي آن قرار مي‌گيرد و با كمك يك نور مخصوص سفت مي‌شود و سفيدي و زيبايي خاصي را به دندان مي‌بخشد.

جرم دندان و جرم‌گيري چيست؟

پلاك‌هاي ميكروبي كه كه در اثر عوامل مختلفي در دهان به وجود مي‌آيند با بزاق دهان تركيب شده و روي دندان‌ها مي‌چسبند و ايجاد لك و ظاهري نازيبا در دندان مي‌كنند. جرم دندان با نخ‌دندان و مسواك از بين نميرود بلكه بايد به دندانپزشكي مراجعه كرد. براي از بين بردن اين جرم و لك‌هاي دنداني از جرم‌گيري استفاده مي‌شود

حساس شدن دندان‌ها پس از جرم‌گيري

بعد از جرمگيري دندان‌ها حساس شده كه اين يك روند طبيعي است. بعد از جرم‌گيري به علت اين كه لايه‌اي از جرم و رسوب را از روي دندان برداشته‌ايم ريشه دندان بيشتر نمايان مي‌شود و ارتباط بيشتري با محيط پيدا مي‌كند. همين مسئله منجر به ايجاد حساسيت دندان‌ها به سرما و گرما مي‌كند كه پس از مدتي اين حساسيت از بين مي‌رود.

 





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: