سونا چيست؟
نوشته شده توسط : نت ویر

سونا از جمله مهم‌ترين مكان‌هاي جانبي استخرهاست؛ بنابراين معمولاً در كنار استخر تعبيه مي‌شود. اهميت سونا نيز به‌مانند جكوزي و استخر هوايي بيش از هر چيز در آب‌درماني است. تاسيسات سونا نسبت به تاسيسات جكوزي و استخر متفاوت است بايد به‌نحوي طراحي شوند كه اهداف درماني مدنظر محقق شود. تاسيسات سونا به‌طور كلي به دو دسته‌ي تاسيسات سوناي خشك و تاسيسات سوناي بخار تقسيم مي‌شود. با توجه به كاربردها، تاسيسات سوناي خشك و تاسيسات سوناي بخار با هم متفاوتند.

سوناي خشك 

در تاسيسات سوناي خشك از هواي گرم و خشك به‌منظور افزايش دماي محيط استفاده مي‌شود. بالا رفتن دماي محيط تاثير مستقيمي بر افزاش شدت تعريق بدن خواهد داشت. بالا رفتن تعريق مي‌تواند تأثير چشم‌گيري در خروج سموم از بدن داشته باشد و به اين ترتيب وضع كلي سلامتي افراد را بهبود ببخشد.

دماي بالاي سونا امكان دارد كساني را كه تجربه‌ي استفاده از آن را نداشته باشند تا حدي متعجب كند؛ اما نكته‌ي مهم آن است كه هرچند دماي سونا بسيار بالا است، اما پايين بودن رطوبت نسبي در سوناي خشك عاملي است كه به انسان كمك مي‌كند تا به‌لحاظ رواني شرايط تحمل چنين دماي بالايي را دارا باشد و از اين لحاظ با مشكل خاصي روبه‌رو نگردد.

در عين حال بايد توجه داشت كه با وجود تأثيرات چشمگير سوناي خشك بر سلامتي افراد، اين سونا مي‌تواند اثرات مخربي براي كساني كه از بيماري‌هاي ريوي رنج مي‌برند در پي داشته باشد. پايين بودن رطوبت نسبي و بالا بودن دما عواملي هستند كه ريه را تحريك مي‌كنند؛ درنتيجه اگر ريه ناسالم باشد، بيماري آن تشديد خواهد شد.

سوناي بخار

هدف از سوناي بخار نيز همانند سوناي خشك افزايش تعريق در بدن افراد به‌منظور دفع سموم و بهبود شرايط كلي سلامت افراد است؛ اما اين روش نسبت به سوناي خشك تا حدي متفاوت است. رطوبت نسبي در سوناي بخار برخلاف سوناي گرم تقريباً ۱۰۰ درصد است؛ بنابراين لازم است تاسيسات سونا به‌نحوي طراحي شوند كه رطوبت ۱۰۰ درصدي مدنظر براي سوناي بخار تامين شود. سوناي بخار در دماي تقريبي  ۴۰ تا ۵۰ درجه‌ي سانتي‌گراد انجام مي‌شود.

با توجه به درصد رطوبت نسبي، كنترل دما در تاسيسات سونا در محدوده‌ي ذكرشده ضروري است. در صورتي كه دما از محدوده‌ي ۴۰ تا ۵۰ درجه‌ي سانتي‌گراد خارج شود و از آن تجاوز كند، مي‌تواند اثرات مخربي بر پوست افراد داشته باشد و به سوختگي، تورم، تاول و… منجر گردد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساخت تعمير و نگهداري استخر، تصفيه استخر شنا و اطلاع از جديدترين تجهيزات استخر مي توانيد از كارشناسان تام استخر مشاوره بگيريد.





:: موضوعات مرتبط: طراحی و ساخت بنا , طراحی و ساخت استخر شنا , ,
:: بازدید از این مطلب : 567
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: