نوشته شده توسط : نت ویر

آزمونهايي كه در قسمت شناسايي تقلب در زعفران و كنترل كيفيت صورت ميگيرد به عنوان بخش اساسي كارخانه بوده و كيفيت زعفران ورودي را از ابتدا تا انتهاي مسير تحت كنترل دارد.

با انجام آزمونهاي دقيق ميتوان هر گونه نارسايي در طي مسير فرآيند را شناسايي و به موقع بر طرف نمود و در نهايت آزمونهاي كنترل كيفيت، دست يافتن به محصولي با كيفيت برتر را ممكن مي سازد.

زعفران به دليل قيمت بالايش ، معمولا به وسيله افزودن ديگر مواد گياهي خشك شده همراه با رنگ هاي مصنوعي براي افزايش وزن و رنگ قرمز زرد آن مورد تقلب قرار مي گيرد.

روش HPLC اجازه شناسايي، تشخيص و اندازه گيري هر يك از متابوليت هاي ثانويه در زعفران تجاري و ناخالصي هاي مختلف آن را ميدهد.

با اين وجود، پيچيدگي هاي اين روش آنرا براي اهداف كنترلي در صنعت نامناسب ساخته است و صنعت نياز به يك روش ساده، در دسترس و سريع براي شناسايي تقلب دارد. 

نكته :

تاثير روش فرآوري و نگهداري زعفران بر روي رنگ و طعم آن سال ۲۰۱۲ بررسي شد. از سه روش خشك كردن سنتي، اسپانيايي تغيير يافته و مايكروويو استفاده نمودند و تغيير در تركيب شيميايي زعفران را در طول شش ماه نگهداري در تاريكي و تحت تاثير نور مورد بررسي قرار داده و به اين نتيجه رسيدند كه زمان نگهداري و روش خشك كردن بر روي خواص شيميايي زعفران مثل قدرت رنگ دهي، آروما و تلخي موثر است.

شرايط اقليمي متفاوت و تيمارهاي پس از برداشت كه براي تبديل كلاله به زعفران صورت مي گيرد، ممكن است باعث تفاوت در پروفايل فلاونوئيدهاي زعفران گردد.

بر طبق بررسي ها، محتواي فلونوئيدي زعفران اسپانيا در بين كشورهاي مختلف بالاترين مي باشد .

بعضي اطلاعات درباره پايداري كاروتنوئيدهاي زعفران مثل آلفا كروسين تحت تاثير شرايط نگهداري مختلف نيز موجود است.

سيميدو و همكاران در سال ۱۹۹۳ تاثير PH ، نور، دما و اكسيژن را بر پايداري رنگدانه هاي زعفران در عصاره آبي بررسي نمودند.

در بررسي تركيبات فرار زعفران پي بردند كه ميزان اين تركيبات در زعفران هاي مناطق مختلف متفاوت ميباشد. بر طبق اين بررسي ها، محتواي اسيد استيك زعفران ايران و موروكو بيشتر از زعفران هاي يونان و اسپانيا ميباشد.

به منظور كنترل مواد اوليه در حين توليد و محصول نهايي، آزمايشات مختلفي بايد انجام شود.

اين آزمايشات به دو صورت انجام مي گيرد، آزمايشاتي كه در آنها مواد و محصول از نظر ظاهري كنترل ميگردند و آزمايشاتي كه مواد و محصول از نظر ويژگي هاي ميكروبي و مواد شيميايي بررسي ميگردند.

معيار اين آزمونها براي زعفران، استاندارد ملي ايران به شماره ۲-۲۰۹ ميباشد .

 





:: موضوعات مرتبط: دنیای شیمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 599
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: