شکلات و آب نبات :
نوشته شده توسط : نت ویر

 انسان از دیرباز در مراسم، اعیاد و جشن ها از فراورده های قنادی و شیرینی ها استفاده می نموده است.به طوری که باستان شناسان با آنالیز ظروف غذای انسان هایی که ۲۶۰۰ سال قبل زندگی می کردند به این نتیجه رسیدند که انسانها از آن تاریخ شکلات و آب نبات مصرف می نمودند.

مردم مکزیک از کاکائو نوشابه ای درست میکردند که مورد علاقه آزتکها یا سلاطین و اشراف مکزیک در آمریکای مرکزی بود.

ایرانیان نیز با توجه به روحیهٔ مهمان دوستی از دوره های باستان در تولید انواع شیرینی و آب نبات تبحر داشته اند.

انواع مختلفی از محصولات قندی به اسامی آب نبات ، تافی، فوندانت، انواع ژله و شکلات تهیه می شوند که معمولاً در ترکیب آنها یک یا چند یک از مواد افزودنی ها و مواد شیمیایی گرید خوراکی زیر یافت میشود:

شکر ، گلوکز ، چربی های خوراکی ، پودر و کره کاکائو ، پودر قهوه ، ژلاتین ، عسل، شیرخشک ، طعم دهنده ها، رنگ های خوراکی ، اسیدهای آلی و اسانس های مجاز.

ساده ترین نوع این محصولات آب نبات می باشد که فقط حاوی ساکاروز (تقریباً ۹۹ درصد)، اسیدهای آلی، اسانس ها و رنگهای مختلف خوراکی میباشد.

رطوبت آب نبات فوق العاده کم و تقریباً خشک است. تافی ها به صورت تافی ساده، تافی شیری که حاوی شیر است، تافی مرکب که حاوی قهوه یا کاکائو است و تافی کره ای که چربی مورد استفاده آن کره است، در بازار موجود میباشند.

انواع پودر ژله حاوی ژلاتین به مقدار ۱۵ درصد، ساکاروز ۸۵ درصد، اسید سیتریک و اسید تارتاریک ، مواد معطرکننده و رنگ های مصنوعی می باشند.

شکلات :

عبارت از پخش ذرات کاملاً جدا از هم پودر کاکائو ، شکر و در بعضی موارد عصارهٔ شیر در کاکائو می باشد از طعم دهنده هایی نظیر وانیلین، قهوه، دارچین، و غیره در ترکیب آن نیز استفاده می گردد.

امروزه با افزایش سطح بهداشت و سلامت جامعه و آگاهی های تغذیه ای، میزان تقاضا برای محصولات کم کالری و فراورده های با قند کاهش یافته رو به افزایش است.

در حال حاضر فراورده هایی از قبیل نوشابه، مربا و شکلات بدون قند در دسترسی می باشند.

این محصولات به وسیلهٔ قندهای مصنوعی مانندآسپارتام و آسه سولفام پتاسیم و قندهای رژیمی مانند سوربیتول و مالتیتول تولید می گردند

 





:: موضوعات مرتبط: دنیای شیمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 540
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: