روکش دندان چیست؟
نوشته شده توسط : نت ویر

زمانی که دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند اگر برای درمان آنها زود اقدام کنیم و آنها را ترمیم کنیم به راحتی ترمیم شده و نیاز به دستکاری چندانی از جانب دندانپزشک یا مراجعه زیاد به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی ندارد. اما گاهی پوسیدگی به حدی زیاد است که ساختمان دندان تا حد زیادی تخریب شده است و در اینجاست که روکش دندانی استفاده می‌شود.

انواع روکش دندان

روکش‌های فلزی: همانطور که نامش مشخص است تمام بخش پوشش دهنده دندان از فلز است. این نوع روکش بسته به نوع فلزات موجود در آلیاژ آن به رنگ زرد یا سفید موجود هستند. از مزایای این روکش این است که  خراش دندان  بسیار کم صورت می‌گیرد. از آنجایی که کاملا روی دندان قرار می‌گیرد ماندگاری بالایی دارد.

روکش‌های سرامیکیاین روکش‌ها از نوعی چینی به نام پرسلن ساخته می‌شوند. در مواردی که زیبایی در اولویت اول باشد از روکش‌های سرامیکی استفاده می‌شود. این روکش‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسند چرا که در ساخت آنها فلزی به کار برده نشده است. از آنجای که ساختار این نوع روکش‌ها ضعیف هستند فقط برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند.

روکش‌های Pfm (ترکیب سرامیک و فلز): این روکشها ترکیبی از هر دو روکش فلزی و سرامیکی هستند. این ترکیب در واقع ترکیبی از زیبایی و استحکام است. بخش فلزی این روکش دورتا دور دندان را پوشش می‌دهد و استحکام روکش را سبب می‌شود و بخش سرامیکی هم قسمت زیبایی روکش را به عهده دارد. استحکام و دوام این روکش نسبت به روکش سرامیکی بیشتر است. اما این روکش‌ها در مواردی ممکن است لعاب روی روکش از بین برود و باعث سایش دندان مقابل می‌شود..

روکش دندان زیرکونیوم: یکی از انواع روکش‌ های سرامیکی است که به کمک فریم‌های زیرکونیومی تقویت می‌شوند. این نوع روکش ها از نظر ساختاری مشابه روکش‌های Pfm اما به جای فلز در مرکز روکش از زیرکونیوم استفاده می‌شود. زیرکونیوم از لحاظ استحکام مشابه آلیاژهای فلزی و یا حتی بیشتر از آنها است و ظاهری سفید رنگی دارد. این نوع روکش از بهترین نوع روکش‌ها محسوب می‌شوند چرا که هم استحکام بالا  دارند و هم از لحاظ زیبایی ظاهری زیبا به دندان می‌دهند.

طول عمر و ماندگاری روکش‌های دندان:

متاسفانه روکش هم مانند دندان دچار پوسیدگی می‌شود ولی با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانیم عمر مفید روکش را افزایش دهیم.

از خدمات کلینیک تاج به ونیر کامپوزیت، ایمپلنت دندان، دندانپزشکی کودکان و ... میتوان اشاره کرد.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 702
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: