نوشته شده توسط : نت ویر

پرمنگنات پتاسیم ماده ای به صورت بلورهای سوزنی ریز ارغوانی رنگ می باشد.

این ماده بی بو و محلول در آب می باشد. و جزء مواد شیمیایی پر مصرف در صنایع شیمیایی می باشد و به عنوان عامل آندی کردن و اکسنده ی قوی به کار می رود.

پرمنگنات پتاسیم ترکیبی معدنی است با فرمول شیمیایی KMnO۴. نمک آن از یونهای K+ و MnO۴- تشکیل شده است.

کاربردهای پرمنگنات پتاسیم چیست ؟

بسیاری از کاربردهای پتاسیم پرمنگنات به‌ خاطر خواص اکسیدکنندگی آن است، از اینکه یک اکسید کنندهٔ قوی است و اینکه در این فرایندها محصول فرعی سمی تولید نمی کند. از کاربرد های پرمنگنات پتاسیم می توان به جذب اتیلن اشاره نمود که در پس از برداشت محصولات کشاورزی جهت افزایش عمر انبار مانی می توان اشاره نمود.

۱. کاربرد در تصفیهٔ آب و ضدعفونی :

پرمنگنات پتاسیم بعنوان ضد عفونی کننده و برای رفع بوهای نامطبوع هم کاربرد دارد. پرمنگنات پتاسیم برای رفع نوعی بیماری انگلی در ماهی ها استفاده می‌شود.

۲. کاربرد در صنایع سینمایی و تلویزیونی :

در صنایع سینمایی و تلویزیونی، پرمنگنات پتاسیم چینی یکی از مواد شیمیایی اصلی برای کهنه کردن مجموعهٔ لباس‌ها و غیره می باشد. خاصیت اکسید کنندگی پرمنگنات باعث می‌شود که پارچه ها، طناب ها، چوب‌ها و شیشه‌ها بیش از ۱۰۰ سال قدیمی تر از آنچه هستند به نظر بیایند.

3. سنتزهای شیمی آلی:

مهمترین و بزرگترین کاربردهای پتاسیم پرمنگنات، استفاده از آن به عنوان واکنشگر در سنتز برخی مواد آلی به روش اکسایش است. مثلا ترکیباتی بنزوآلکیل به اسیدها اکسید می شوند.

4. تصفیه پسابهای صنعتی :

بدلیل خاصیت اکسیدکنندگی قوی پتاسیم پرمنگنات و قیمت ارزان آن در تصفیه پساب های صنعتی کاربرد دارد.

پرمنگنات پتاسیم چینی :

هرچند بتازگی پرمنگنات پتاسیم ایرانی نیز در کشور تولید میشود اما بیشتر پرمنگنات موجود در ایران پرمنگنات پتاسیم چینی وارداتی میباشد که این فروش پرمنگنات پتاسیم چینی در بشکه های ۵۰ کیلویی گالوانیزه و ۲۵ کیلویی است .

پرمنگنات پتاسیم بر دست یا لباس ایجاد لکه می‌کند بنابراین در استفاده از آن باید احتیاط کرد. لکه روی لباس حاصل از این ماده را می‌توان بوسیله اسید استیک یا اسید کلریدریک پاک کرده و با شستشو با آب رفع کرد. لکه ایجاد شده روی پوست پس از ۴۸ ساعت از بین می‌رود.





:: موضوعات مرتبط: دنیای شیمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 684
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: