نحوه محاسبه هد پمپ استخر شنا و جکوزی
نوشته شده توسط : نت ویر

زمانی که برای خرید پمپ تصفیه آب استخرتان به یک فروشگاه تجهیزات استخر مراجعه می کنید ، با انواع مختلفی از پمپ های استخر روبه رو خواهید شد و ممکن است با این سوال از طرف فروشنده مواجه می شوید که هد پمپ انتخابی چقدر باید باشد؟! برای جواب به این سوال شما باید اطلاعات کافی در مورد هد پمپ و نحوه محاسبه آن داشته باشید تا بتوانید جواب درستی به فروشنده بدهید. با ما همراه باشید تا نحوه محاسبه هد پمپ تصفیه آب استخر را به شما آموزش دهیم.

هد داینامیک کل به ارتفاع معادل کل که یک سیال با در نظر گرفتن هرگونه تلفات اصطکاک در خط لوله می تواند پمپ شود، گفته می شود. اساساً هد داینامیک اندازه گیری مقاومت در مسیر پمپ هنگام مکش آب از استخر و دهش آن از درون سیستم فیلتراسیون به سمت استخر می باشد. طول مجموع لوله ها، ارتفاع پمپ از کف یا سطح استخر، زانویی ها، فیلترها، هیتر و ... بر مقدار هد پمپ تأثیر گذار است. تمام چرخش ها در خط لوله باعث افزایش اصطکاک مسیر در مقابل عبور آب می شود. هر چه اصطکاک مسیر بیشتر باشد، پمپ باید سخت تر کار کند تا آب را از درون خط لوله عبور دهد، لذا نیاز به پمپ با توان بالاتر خواهید داشت و یا باید سایز لوله کشی را بزرگتر انتخاب کنید.

مرحله1- طول تمام خط لوله ها را اندازه گیری کنید.

طول تمام لوله کشی ها شامل مسیر مکش کف استخر، اسکیمرها و دیگر مسیر مکش ها که آب را از سمت استخر به پمپ می رسانند را، تا محل قرار گیری پمپ، اندازه گیری کنید. هنگام اندازه گیری به ارتفاع قرارگیری لوله ها، تعداد زانویی ها و نوع آن ها (45 درجه یا 90 درجه) توجه داشته باشد. نوع زانویی ها نیز در مقدار اصطکاک مسیر تاثیرگذار است. طول لوله های سمت دهش پمپ را نیز به همان شیوه اندازه گیری کنید و همچنین تعداد و نوع زانویی ها و شیر های قرار گرفته در مسیر را مشخص کنید.

مرحله 2- افت هد اتصالات

اکنون باید افت هد تمام شیرها، زانویی ها و دیگر اتصالات در مسیر لوله کشی را محاسبه کنید. هر کدام از این اتصالات در تاسیسات استخر به تنهایی مقداری افت فشار ایجاد می کنند که مقدار آن بسته به نرخ جریان متفاوت خواهد بود

مرحله 3- افت هد فیلتر، شیرها و هیتر

فیلتر ها نیز مانند سایر تجهیزات در مسیر لوله کشی، افت فشار ایجاد می کنند. کمپانی Pentair یک جدول کامل برای افت هد محصولاتش آماده کرده است. ممکن است شما از محصولات Pentair استفاده نکرده باشید، اما این جدول را می توان برای سایز مشابه برندهای دیگر نیز به کار برد. اما در مدل های خاص باید حتما از جداول تهیه شده توسط همان برند استفاده کنید.

 

برای کسب اطلاعا بیشتر در مورد تاسیسات مکانیکی استخر شنا و یا موتورخانه هوشمند می توانید با کارشناسان تام استخر مشورت کنید.





:: موضوعات مرتبط: طراحی و ساخت بنا , طراحی و ساخت استخر شنا , ,
:: بازدید از این مطلب : 984
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: