رشد کودک – نشستن
نوشته شده توسط : نت ویر

مستقلانه نشستن، به کودک شما چشم انداز جدیدی از جهان می بخشد. وقتی که  عضلات کمر و گردنش به اندازه کافی برای عمودی نگه داشتنش قوی هستند و فهمیده است پاهایش را کجا قرار دهد تا واژگون نشود، تنها مقداری زمان خواهد برد، تا به سوی چهاردست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن برود.

این مرحله چه زمانی اتفاق می افتد؟

معمولا هر کودک 4 ماهه حداکثر تا ۷ ماهگی یاد می گیرد مستقلانه بایستد. این نزدیک به همان زمانی است، که او در غلت خوردن و بالاگرفتن سرش مهارت پیدا کرده است. اکثرا وقتی کودک ۸ ماهه  است ، می تواند چندین دقیقه بدون کمک بنشیند. (حتی کودکانی که در نشستن مهارت پیدا کرده اند، ناگهان واژگون می شوند، اغلب به این خاطر که علاقه شان را به راست نشستن از دست می دهند.)

این مرحله چگونه اتفاق می افتد؟

اگر چه شما می توانید از همان روز اول، کودکتان را در حالت نشسته قرار دهید، استقلال حقیقی در نشستن، تا زمانی که کنترل سر ندارد، شروع نمی شود. در ۴ ماهگی، عضلات سر و گردن فرزندتان به سرعت شروع به محکم شدن می کند، و یاد خواهد گرفت، در حالی که روی شکمش دراز کشیده، سرش را بالا بیاورد و بالا نگه دارد.

بعدا می فهمد چطور خودش را بالا بکشد و سینه اش را از زمین جدا نگه دارد، چیزی شبیه بالا آمدن کوتاه. رشد کودک 5 ماهه به گونه است که  قادر خواهد بود برای لحظاتی بدون کمک بنشیند، هرچند شما باید برای کمک رساندن به او نزدیک بمانید و برای نرم نگه داشتن اطرافش در صورت افتادن احتمالی، او را با بالش محصور کنید.

به زودی کودک شما میفهمد، چطور با خم شدن به جلو، در حالت نشسته، تعادلش را حفظ کند. در ۷ ماهگی، احتمالا قادر خواهد بود، بدون کمک بنشیند (که دستانش را برای کاوش آزاد خواهد کرد)، و یاد خواهد گرفت چطور برای دسترسی به شی ایی که می خواهد؛ در حالت نشسته، بچرخد.

او در این زمان حتی قادر خواهد بود، با فشار آوردن بر آرنج هایش، از روی شکمش به حالت نشسته درآید. زمانی که ۸ ماهه است، احتمالا بدون کمک، به راحتی خواهد نشست.

مرحله بعدی چیست؟

شما می توانید حدس بزنید بعد از اینکه کودکتان می فهمد که می تواند در حالت نشسته، به جلو برود و در دست ها و زانوهایش تعادل ایجاد کند چه مرحله ایی اتفاق می افتد، معمولا کودک 10 ماهه ، تمایل پیدا می کند با هر چهاردست و پا، به جلو (یا عقب) برود، و در ۱۰ ماهگی، در چهاردست و پا رفتن مهارت پیدا می کند. کودک شما، حالا هم بسیار پرتحرک و هم بسیار کنجکاو ، پس در این زمان، ایمنی کودک بسیار اهمیت دارد.





:: موضوعات مرتبط: سلامت کودک , ,
:: بازدید از این مطلب : 736
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: