راهنماي جامع تشخيص طلا از بدل و ساير جواهرات
نوشته شده توسط : نت ویر

از خريدن طلا هراس داريد چون ميترسيد كسي سرتان را كلاه بگذارد؟ دوست داريد با چند ترفند كوچك و ساده تشخيص طلا از بدل آشنا شويد و هميشه طلاي اصل بخريد؟ خوب جايي آمده ايد. اين مقاله را بخوانيد تا هيچوقت در خريد طلا يا تشخيص آن به مشكل بر نخوريد.

۱اولين راه تشخيص طلا از بدل مشاهده علائم حك شده روي طلا است

اولين و شايد يكي از مهمترين روش هاي اينكه طلا را از بدل تشخيص بدهيم، توجه به نشانه ها و علائم رايجي است كه معمولا روي طلا حك ميكنند. روي محصولات و اجناس ساخته شده از طلا معمولا علائمي مثل ۱۸k  و ۲۲حك ميشود.

۲شكل ظاهري طلا را با دقت بررسي كنيد

طلا را در دست بگيريد و با دقت همه جاي آن را زير و رو و ارزيابي كنيد. به دنبال علائم غير طبيعي مثل فرو رفتگي يا تغيير رنگ بگرديد. اگر بخشي از طلا رنگ غير طبيعي دارد يا مثلا تيره تر است احتما تقلبي است و تنها با پوشش يا روكشي از طلا آبكاري شده است

۳هميشه يك آهنربا با خودتان داشته باشيد!

هر وقت مسيرتان به طلافروشي افتاد حتما يك آهنربا همراه خود داشته باشيد. زيرا آهنربا ميتواند در تشخيص طلاي واقعي از بدل به كار شما بيايد. از آنجايي كه طلا از فلزات ديامغناتيسي است هيچگاه به آهنربا نميچسپد يا به طرف آن كشيده نميشود. اگر از قطعه اي خوشتان آمده از فروشنده بخواهيد كه آهنربا را به طلا نزديك كند. اگر كوچكترين كششي بين آهنربا و قطعه طلا به وجود آمد بدانيد و آگاه باشيد كه آهنربا به كار شما آمده و شما و پولتان را نجات داده است.

 

۴اگر اسيد نيتريك نداشتيد از ظروف سراميكي استفاده كنيد

يكي از جالبترين ترفند هاي تشخيص طلا از بدليجات استفاده از ظروف يا سطوح سراميكي است. يك ظرف يا هر چيزي كه از سراميك ساخته شده است را تهيه كنيد. به آرامي قطعه اي كه فكر مي كنيد طلاي واقعي است را روي آن بكشيد، اگر قطعه نامبرده روي سطح سراميكي خط سياه به جاي گذاشت احتمالا قطعه شما بدل است و طلا نيست.

۵راه دوري نرويم، آب هم ميتواند در تشيخص طلا از بدل به ما كمك كند!

لابد ميپرسيد آب چطور ممكن است به ما كمك كند طلاي واقعي را از بدل تشخيص دهيم؟ طلا تغيير رنگ ميدهد؟ ذوب ميشود؟ چه بلايي بر سرش مي آيد؟

 

ساده است. طلا چكالي كمي دارد و اگر اصل باشد روي آب شناور ميشود يا به طور كامل در آب ته نشين نميشود. البته اين روش زياد هم مطمئن نيست چون بعضي از افراد سودجو طوري بدل طلا را درست ميكنند كه تا حدودي در آب شناور ميشود و كاملا ته نشين نميشود.

6صداي قطعه طلاي هم ميتواند در تشخيص طلا به ما كمك كند

معمولا اگر با فلزات ديگر يك ضربه كوچك به طلاي واقعي بزنيم يك صداي ظريف زنگ مانندي به گوشمان خواهد خورد. اگر با چنين فلزي به قطعه يا جنس خود زديد و صداي خاصي به گوشتان نرسيد احتمالا كلاه سرتان رفته و بدل به شما فروخته اند.

(به عنوان يك نكته كلي در خريد طلا هميشه از قيمت طلا در آن روز اطلاع پيدا كنيد)





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 1192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: