کربنات پتاسیم چیست ؟
نوشته شده توسط : نت ویر

 پودری صنعتی در صنایع بعنوان پرکننده که به موادی گفته می شود که افزایش حجم و مقاومتی تولید میکنند استفاده می شود.

کربنات پتاس پرک خوراکی و غذایی در تولید کشمش مصرف دارد که بصورت کیسه های ۲۵ کیلویی میباشد برای تولید کشمش سبز از امولسیون سرد که مخلوطی از ۲.۵ کیلوگرم کربنات پتاسیم و ۱ لیتر روغن کشمش یا روغن استرالیایی می‌باشد استفاده می‌شود .

پتاسیم کربنات (K2CO3) یک محلول قلیایی ارگانیک شفاف و بی‌بو یا یک ترکیب شیمیایی جامد سفید و بی‌بو است که به شکل گرانول های بلوری یا پودر موجود است.

کربنات پتاسیم به عنوان کربنات پتاس نیز شناخته می شود و در صنایع تولید کودهای شیمیایی جهت غنی کردن خاکهای کشاورزی ، تولید شیشه های مقاوم در برابر حرارت ، صابون سازی و ساخت بسیاری از ترکیبات شیمیایی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

گریدهای مختلفی از کربنات پتاسیم تولید می شود و در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. گرید غذایی این ماده پودر سفید شوری است که به راحتی در آب حل می شود ولی در اتانول و اتر نامحلول است. این ماده در تولید ژله ، شراب ، شربت و پخت نان کاربرد دارد.

کاربرد کربنات پتاسیم :

کربنات پتاسیم برای کاهش اسیدیته نوشیدنی ها و حفظ رنگ آنها مورد استفاده قرار می گیرد. کربنات پتاسیم یک ماده ضروری برای فرآوری پودر کاکائو ، بهبود رنگ و طعم و کاهش مزه تلخ آن است.

این ماده محتوای چربی کاکائو را کاهش داده و انحلال پذیری آن را  در مایعات افزایش می دهد بنابراین کمک می کند کاکائو کمتری در محصولات استفاده شود و راهی برای صرفه جویی در دستور پخت کیک و کلوچه هاست.

براساس FDA هیچ مدرکی در رابطه با خطرناک بودن مصرف کربنات پتاسیم  در مواد غذایی در سطوح فعلی وجود ندارد. در واقع شکلات قلیایی شده با کربنات پتاسیم یک ماده ارگانیک مجاز است.

ایمنی کربنات پتاسیم :

تاکنون هیچ مدرکی دال بر سرطان‌زایی این ماده گزارش نشده است ولی توجه داشته باشید که کربنات پتاسیم به عنوان یک ماده شیمیایی در صورت تماس با پوست ، چشم ها ، بلع و تنفس می تواند خطرناک و آسیب زا باشد.

با اینکه این ماده ایمن و بی خطر شناخته شده است اما برخی افراد با مصرف مکمل  آن دچار ناراحتی های گوارشی ، اسهال و تهوع و استفراغ شده اند. بنابراین برای مصرف هر نوع مکمل غذایی ابتدا با پزشک مشورت کنید تا عارضه جانبی ناخواسته ای برایتان ایجاد نشود.





:: موضوعات مرتبط: دنیای شیمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1498
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: